تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 8:34
کد خبر : 145205

چرا عایق الاستومری؟

چرا عایق الاستومری؟

چرا عایق الاستومری؟ امروزه در صنعت تاسیسات،استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم کانال های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله های سرد و گرم ، مخازن ،قطعات و اتصالات و همچنین کانال های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیسات ساختمانی ،صنعتی ،نفت ،گاز و پتروشیمی به دلایل زیست

چرا عایق الاستومری؟

امروزه در صنعت تاسیسات،استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم کانال های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله های سرد و گرم ، مخازن ،قطعات و اتصالات و همچنین کانال های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیسات ساختمانی ،صنعتی ،نفت ،گاز و پتروشیمی به دلایل زیست محیطی و بهداشتی بودن و راندمان بالا و جلوگیری بیشتر از افت انرژی و سهولت در نصب و تقلیل زمانِ نصب به امری اجتناب ناپذیر و متداول مبدل گشته است.

عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختار سلولی بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت “رولی” و “لوله ای” تولید و به بازار عرضه می گردد.

عایق الاستومری ،جهت عایق کاری مقاطع و سطح های با کندانس بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق الاستومری در برابر حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایط نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد.

عایق الاستومری همچنین در مقابل انتشاربخار آب مقاوم می باشد، تا حدی که جذب رطوبت این عایقها در دوره ی زمانی یک ماهه نهایتا ۱۰ درصد وزن آنهاست که در مقایسه با عایقهای سنتی از قبیل پشم شیشه و پشم سنگ، جذب رطوبت ۱۰۰۰۰ برابر کمتر است.

عایق الاستومری در هنگام حریق، شعله ور نشده و گازهای سمی متساعد نمی نماید و همچنین مصون از هرگونه آسیب رسانی به لایه ازن می باشد.

عایق الاستومری می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت ۲ سانتی متر می تواند شدت صوت را تا ۳۵ دسی بل کاهش دهد.

عایق الاستومری،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداری عایق هنگام نصب در برابر پارگی یا تکه تکه شدن می شود.

 

دریچه زیر فن کویل

در گذشته برای ساخت دریچه زیر فن کویل تنها از موادی همچون آلومینیوم استفاده می شد، اما امروزه این محصولات را با استفاده از پلاستیک نیز می سازند. اگرچه دریچه های ساخته شده از پلاستیک دارای وزن کمتری نسبت به دریچه های آلومینیومی هستند، اما از نظر کیفیت مشکل خاصی ندارند و می توانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.

شایان ذکر است که در محیط هایی که تغییرات آب و هوایی شدید دارند، بهتر است به جای خرید دریچه های پلاستیکی به سراغ خرید دریچه های آلومینیومی بروید. این دریچه ها در برابر مواردی همچون تغییرات آب و هوایی و حتی رطوبت نیز از خود مقاومتی عالی نشان می دهند.

روی دریچه زیر فن کویل آلومینیومی یک لایه رنگ کوره ای استاتیک قرار می گیرد. علاوه بر این،‌ چنین دریچه هایی به هیچ وجه زنگ نمی زنند و به همین دلیل، دارای عمر مفید بسیار خوبی هستند. در حالت کلی باید گفت که دریچه های آلومینیومی حتی از نظر طراحی و ساختار نیز زیباتر از دریچه های پلاستیکی هستند.

 

دریچه های استیل نیز به تازگی در بازار دیده می شوند. معمولا از این دریچه ها در مکان هایی همچون آزمایشگاه ها، پژوهشگاه ها و … استفاده می کنند. برای ساخت این نوع دریچه زیر فن کویل از اسیل ۳۰۴ استفاده می شود.

علاوه بر موارد گفته شده، امروزه برخی از شرکت ها اقدام به تولید دریچه زیر فن کویل از نوع چوبی نیز کرده اند. این نوع دریچه با استفاده از ورق های ام دی اف ساخته می شود. به همین دلیل، از مقاومت خوبی برخوردار است و می توان آن را در اندازه های مختلفی خریداری کرد.

دمپر آتش

برخلاف برخی از دمپرها که تنها می توان آن ها را بر روی سقف نصب کرد، شما می توانید دمپر آتش را بر روی دیوار نیز نصب کنید. در واقع کاربران برای استفاده از این دمپرها دارای آزادی عمل بیشتری هستند. البته معمولاً توصیه می شود که اولویت اولیه، نصب کردن فایر دمپر بر روی سقف باشد.

فرایند نصب این دمپرها هیچ تفاوتی با دمپرهای وزنی،‌ بادی و … ندارد. تنها کافی است دمپر را در محل ورود و خروج کانال های هواکشی قرار دهید و از کاربرد این محصولات لذت ببرید. البته، توصیه می‌ کنیم که برای نصب این محصولات حتماً از متخصصین امر کمک بگیرید.

دمپرهای آتش انواع مختلف دارند.

عملکرد کلی فایر دمپرها

یکی از پرسش های رایج در مورد فایر دمپرها یا دمپر آتش آن است که این محصول دقیقاً چگونه عمل می کند؟ در واقع چه ساختار خاصی موجب می شود که فایر دمپر بتواند از پیشرفت آتش سوزی جلوگیری کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید ساختار کلی این محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

در درون این دمپرها پره ها به وسیله یک فیوز بسیار ویژه باز نگه داشته می شوند. این فیوز وظیفه دارد تا پره ها را در یک بازه زمانی خاص به صورت کاملاً باز نگه دارد. وقتی که آتش سوزی رخ می‌ دهد، حرارت بالای آتش موجب می شود تا فیوز مربوطه به طور کامل ذوب شود. ذوب شدن این فیوز نیز نتیجه ای جز بسته شدن کامل پره ها ندارد.

به طور کلی باید گفت که در این محصولات، مهم‌ترین قطعه، همان فیوز است. این فیوز توسط آلیاژ مخصوصی تهیه می‌ شود که دارای مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی نیست. لازم به ذکر است که اگرچه خود فیوز ذوب می شود، اما ساختار کلی دمپر آتش در مقابل آتش مقاومت بسیار مناسبی دارد و لازم نیست در زمینه خراب شدن کلی دمپر به خاطر آتش سوزی نگرانی خاصی داشته باشید.

 

لوله خرطومی مکنده

لوله خرطومی مکنده در طول ۶ متر و به صورت مشکی و شفاف نیز تولید می شوند. این محصول در محدوده دمایی ۲۰- تا ۸۰+ درجه سانتیگراد بسیار بادوام است. از لوله های خرطومی پی وی سی به عنوان یک دستگاه جمع کننده ذرات و مواد ریز و کوچک موجود در کارخانجات و صنایع چوب استفاده می شود.

 

ویژگی بسیار مهمی این محصول وزن پایین، انعطاف پذیر با شعاع خمشی کوچک، دوام زیاد در برابر اثرات خارجی، شیمیایی و آب و هوا است. در مکان هایی مانند کارخانه هایی که ذرات ریز، گرد و غبار و هوای آلوده را در کارخانه ها و کارگاه ها جذب و انتقال می دهند، این نوع از لوله های مکنده آن ها را به مکانی خارج از محوطه کارخانه منتقل می کنند. سایز بسیار زیادی دارد و از اندازه بزرگ تا سایز کوچک قابل تولید است؛ به همین دلیل، مناطق استفاده و مناطق استفاده از این شیلنگ بسیار بزرگ و متنوع است.

  • مقاومت در برابر خرد شدن، سایش، حمله عوامل جوی و اکثر مواد شیمیایی
  • مارپیچ پی وی سی سفت و سخت ضد ضربه
  • بدون بو، سازگار با محیط زیست
  • تکنولوژی تولید پیشرفته
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • حجم کمی را اشغال می کند
  • وزن سبکی را داراست

دمپر بادی چه نوع دمپری محسوب می‌ شود؟

در بعضی از شرایط خاص، کاربر قصد دارد کل هوای تولید شده توسط سیستم تهویه هوا را تنها در یک جهت خاص حرکت دهد. در این مواقع بهترین گزینه موجود از بین دمپرهای مختلف، دمپر بادی است. این نوع دمپر دقیقاً به همین منظور به تولید می رسد و در واقع مهم ترین کاربرد آن را می توان یکسوسازی جریان هوای تولیدی توسط سیستم تهویه هوا دانست.

در این دمپر از پره خاصی استفاده می شود که به حرکت جریان هوا حساس هستند. در واقع وقتی که سیستم تهویه جریان هوای تازه ای را بفرستد، این دمپرها باز می شوند و امکان حرکت هوا در محیط مدنظر را فراهم می کنند. به محض اینکه سیستم تهویه هوا خاموش شود، پره‌ های دمپر به طور کامل بسته می شوند و در نتیجه هوا از سمت مقابل (سمت مخالف جهت حرکت هوای سیستم تهویه) وارد کانال های هواکشی نخواهد شد.

این نوع ساختار دمپر بادی را به یک محصول ضروری برای محیط هایی تبدیل می کند که دارای وسعت بالایی هستند. بدون وجود دمپرهای بادی، هوای موجود در این محیط ها حتی پس از خاموش بودن سیستم تهویه نیز در کانال های هواکشی جریان می یابد و در نتیجه سیستم تهویه نمی تواند نسبت به تولید هوای جدید اقدام کند.

نحوه عملکرد دمپر بادی

دمپر بادی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

کلاف: کلاف از جنس ورق گالوانیزه ساخته می‌شود و وظیفه آن نگه‌داشتن پره‌ها و خروسک است.

پره‌ها: پره‌ها از جنس ورق آلومینیوم ساخته می‌شوند و وظیفه آنها کنترل جریان هوا است.

خروسک: خروسک از جنس ورق آلومینیوم ساخته می‌شود و وظیفه آن اتصال پره‌ها به کلاف است.

وقتی جریان هوا از یک طرف دمپر بادی عبور می‌کند، پره‌ها توسط فشار هوا باز می‌شوند. با قطع جریان هوا، پره‌ها توسط نیروی وزن خود بسته می‌شوند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.