تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 6:58
کد خبر : 145903

چرایی تغییر موضع روسیه در قبال اسرائیل

چرایی تغییر موضع روسیه در قبال اسرائیل

آرمان شرق-گروه بین الملل:موضعگیری روسیه میتواند نتیجه مذاکرات پنهانی روسیه و اسراییل و نیز لابی نتانیاهو برای روسیه در امریکا و بلوک کردن ۵۰ میلیارد دلار کمک امریکا و عدم ارسال سلاح باشد. بر همین اساس بعید نیست که هدف قرار دادن سردار سید رضی موسوی در سوریه در راستای هماهنگی روسیه و اسراییل باشد. باید منتظر موضع گیری ها بیشتر روسیه به نفع اسراییل بود و احتمالا محکوم کردن اقدامات حوثی ها در دریای سرخ و حتی اعلام امادگی روسیه برای همراهی با نیروهای متحد با امریکا.

چرایی تغییر موضع روسیه در قبال اسرائیل

عبدالرضا فرجی راد

 

آرمان امروز : وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی گفت: «اهدافی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جنگ غزه اعلام کرده، در خصوص از بین بردن حماس به عنوان یک گروه نظامی و اصولاً به عنوان یک سازمان، شبیه غیرنظامی کردن (باریکه غزه) است…این بسیار شبیه اهداف ما در اوکراین است». وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که «ما باید مراقب تاریخ مشترک خود با اسرائیل، و قبل از هر چیز، مبارزه با نازی‌ها باشیم. این چیزی است که حقیقتاً ما را از نظر تاریخی متحد می‌کند»

لاوروف در مورد بنیامین نتانیاهو این را نیز گفت که «او با وجود انتقادها از سراسر جهان و در حالی که با شرایط پیچیده روبه‌رو شده بود، در باره روسیه صحبت نکرد». سرگئی لاوروف اما از یائیر لاپید، رهبر کنونی اپوزیسیون اسرائیل، که در آغاز حمله روسیه به اوکراین در دولت نفتالی بنت، نخست وزیر وقت، مقام وزیر خارجه را در دست داشت، انتقاد کرد. مشخصا این تحول مهمی است در سیاست خارجی فعلی روسیه. اولا نشان میدهد روسها در سیاست خارجی خود هیچ اهمیتی به دیگران خود نمیدهد.همسایه جنوبی در تنگنای ژئوپلیتیکی قرار دارد و اقدام خاصی انجام نمیدهد. ثانیا روسیه ملاحظه اعراب و افکار عمومی کشورهای عربی را هم نکرده است.

درست است که رهبران کشورهای عربی تفکر ضد حماسی دارند ولی ظاهر امر را حفظ میکنند.خود را حامی مبارزان فلسطینی نشان میدهند.بویژه در زمانی که روسیه سعی دارد رابطه خود با جهان عرب توسعه دهد. ثالثا بنظر میرسد روسیه در سفر اخیر پوتین به حوزه جنوبی خلیج فارس دریافته که متحد اقتصادی اش یعنی امارات چه اندازه ضد حماس و چه اندازه به اسراییل نزدیک است.لذا نگرانی از تضعیف روابط خود با امارات و سپس عربستان سعودی را ندارد. رابعا این موضعگیری روسیه میتواند نتیجه مذاکرات پنهانی روسیه و اسراییل و نیز لابی نتانیاهو برای روسیه در امریکا و بلوک کردن ۵۰ میلیارد دلار کمک امریکا و عدم ارسال سلاح باشد. بر همین اساس بعید نیست که هدف قرار دادن سردار سید رضی موسوی در سوریه در راستای هماهنگی روسیه و اسراییل باشد. باید منتظر موضع گیری ها بیشتر روسیه به نفع اسراییل بود و احتمالا محکوم کردن اقدامات حوثی ها در دریای سرخ و حتی اعلام امادگی روسیه برای همراهی با نیروهای متحد با امریکا.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.