تاریخ انتشار : یکشنبه 1 آبان 1401 - 6:24
کد خبر : 115091

پشت پرده تعجیل آمریکا برای احیای برجام

پشت پرده تعجیل آمریکا برای احیای برجام

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا تنها به‌دلیل اعتراضاتی که در ایران ادامه دارد سعی می‌کند در روند برجام از جمهوری اسلامی امتیازات بیشتری بگیرد و به همین دلیل برای برگزاری دور جدید مذاکرات تعلل می‌کند. ولی ذاکریان معتقد است تا ایران نتواند با مردم خود رابطه خوبی داشته باشد امتیاز گرفتن در هر مذاکره‌ای برای دولت مستقر پرچالش خواهد بود.

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا تنها به‌دلیل اعتراضاتی که در ایران ادامه دارد سعی می‌کند در روند برجام از جمهوری اسلامی امتیازات بیشتری بگیرد و به همین دلیل برای برگزاری دور جدید مذاکرات تعلل می‌کند. ولی ذاکریان دیگر کارشناسی که با خبرنگار ما در این مورد گفت‌وگو کرده معتقد است تا ایران نتواند با مردم خود رابطه خوبی داشته باشد امتیاز گرفتن در هر مذاکره‌ای برای دولت مستقر پرچالش خواهد بود.

پشت پرده تعجیل آمریکا برای احیای برجام

آرمان امروز/سیاوش پورعلی: کلاف سردرگم برجام و آنچه در ماه‌های اخیر «احیای برجام» خوانده می‌شود هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود و البته ابهامات این توافق پرحاشیه افزایش پیدا می‌کند. هرچند مقامات وزارت امور خارجه ایران در هفته‌های اخیر با امیدواری از توافق در قالب برجام صحبت می‌کنند ولی در مقابل این آمریکایی‌ها هستند که خود را بی‌میل به ادامه دور تازه مذاکرات نشان می‌دهند. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه هفته گذشته (۳۱ شهریور) در گفت‌و‌گو با «شبکه الجزیره» درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بدون اشاره به عدم اراده جدی در دولت بایدن برای بازگشت به توافقی که دولت ترامپ آن را با دست اندازهای فراوان مواجه کرد و بدون مشورت با سایر اعضای ۱+۵ آن را لغو کرد، گفت: «ما بسیار از بازگشت به توافق و دستیابی به توافق در این زمینه فاصله داریم.» این تنها واکنش این روزهای طرف‌های آمریکایی نبود، روز گذشته وزیران امور خارجه آمریکا، و فرانسه اعلام کردند در حال حاضر چشم‌انداز خوبی برای احیای برجام نمی‌بینند.
حالا وزیر امور خارجه ایران که در ارمنستان به سر می‌برد در جمع خبرنگاران گفت که آمریکایی‌ها برای احیای برجام عجله دارند و حتی چهار روز قبل پیامی برای رسیدن به توافقی در مورد مسائل هسته‌ای ارسال کرده‌اند.
بخشایش، تحلیلگر مسایل بین‌الملل معتقد است که آمریکا تنها به‌دلیل اعتراضاتی که در ایران ادامه دارد سعی می‌کند در روند برجام از جمهوری اسلامی امتیازات بیشتری بگیرد و به همین دلیل برای برگزاری دور جدید مذاکرات تعلل می‌کند. ولی ذاکریان دیگر کارشناسی که با خبرنگار ما در این مورد گفت‌وگو کرده معتقد است تا ایران نتواند با مردم خود رابطه خوبی داشته باشد امتیاز گرفتن در هر مذاکره‌ای برای دولت مستقر پرچالش خواهد بود. در ادامه گفت‌وگوی آرمان امروز را با این کارشناسان می‌خوانید.
هیچ امتیازی به آمریکا نخواهیم داد
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه با بیان این‌که رفتار و گفتار آمریکایی‌ها با یکدیگر متناقض است، گفت: رفتار و گفتار آنها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای مطرح کرده حل و فصل شود و ما حاضر به توافقی نیستیم که بعدا مانند استخوان لای زخم مانده، دائم آژانس بخواهد از مسیر سیاسی و به بهانه این موارد اتهامی فشارهایی را به ایران وارد کند. تبادل پیام آمریکایی‌ها با ما ادامه دارد و از سویی دیگر آنها تلاش می‌کنند در مسائلی که این روزها در ایران جریان داشته بدمند و فکر می‌کنیم آنها به دنبال این هستند که با اعمال فشارهای روانی و سیاسی بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند. ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و ما در چارچوب منطق و در راستای حصول توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود حرکت می‌کنیم. ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که آمریکایی‌ها نه تنها حصول توافق در اولویت‌شان است بلکه شتاب هم دارند، اما آنها برای مصارف داخلی خودشان هم و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و اینها از تعارضات رفتار آمریکایی است.
تاثیر جنگ اوکراین بر احیای برجام
«مهدی ذاکریان»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، ایران در توافق موسوم به احیای برجام نمی‌تواند امتیازی از طرف آمریکایی خود بگیرد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «اگر ایران در مناقشه بین روسیه و اوکراین عملکرد درست دیپلماتیک را پیش بگیرد، می‌توانستیم بگوییم که نه‌تنها احیای برجام در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، بلکه حتی می‌توانستیم در این روند امتیازاتی از طرف آمریکایی بگیرم. هنگامی که مسئولان ایرانی در این مناقشه سمت روسیه را گرفتند جامعه جهانی نسبت به ایران نگاه بدبینانه‌ای به خود گرفت. چون جنگی که در آن غیر نظامی‌ها کشته می‌شوند در هر شرایطی محکوم است. ایران می‌توانست عملکردی سنجیده انجام دهد تا از هر دو طرف امتیازاتی بگیرد. هم آمریکا و هم روسیه. در مناسبات دیپلماتیک هنگامی که ایران به سمت روسیه کشیده شد طبیعی است که آمریکا از این کشور فاصله بگیرد. البته به این موضوع هم اشاره کنیم که قطعا روسیه از این تصمیم ایران استقبال می‌کند چون حالا یک همسایه متحد که از سوی آمریکا تحریم شده است، را در کنار خودش دارد.»
این تحلیلگر با اشاره به اعتراضات هفته‌های اخیر ایران که می‌تواند بر روی مناسبات بین‌المللی تاثیر گذار باشد ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید هر دولتی از حمایت داخلی به ویژه حمایت جامعه برخوردار باشد می‌تواند در جامعه جهانی چهره بهتری از خود نشان دهد و در شرایطی که به‌دنبال توافق بین‌المللی مانند برجام باشد، قطعا وضعیت داخلی بر روی نگاه طرف مقابل تاثیرگذار خواهد بود. اگر دولت کنونی می‌توانست نظر شهروندانی که حالا معترض هستند را جلب کند اطمینان داشته باشید که حتی از طرف آمریکایی امتیازاتی می‌گرفت و به توافقی که مد نظر مقامات ایرانی است دست پیدا می‌کرد ولی حالا در شرایطی به آینده برجام امیدوار است که از حمایت داخلی برخوردار نیست.»
ذاکریان در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک بودن انتخابات کنگره آمریکا می‌تواند باعث تعجیل طرف آمریکایی برای احیای برجام باشد، اضافه می‌کند: «توجه داشته باشید که مردم آمریکا و آنهایی که در انتخابات کنگره شرکت می‌کنند توجهی به اخبار مربوط به ایران ندارند، مگر اینکه بحث‌هایی مانند «تبادل زندانیان» و «ساخت بمب اتم» برایشان مطرح شود. توافق با ایران در صورتی می‌تواند در انتخابات کنگره اهرمی برای دموکرات‌ها باشد که شهروندان آمریکایی احساس خطر کنند و دولت مستقر بتواند با آزادی زندانیان نظر آنها را جلب کند. در مورد دوم هم باید بگوییم که دولت جو بایدن در صورتی که بتواند به هواردانش بگوید که از ساخت بمب اتم توسط ایران با اتکا بر احیای برجام، موفقیت بین‌المللی کسب کرده است، می‌تواند دست بالا را در تقابل با حزب جمهوری خواه داشته باشد. اگر فرض را بر این بگیریم که دولت دموکرات بتواند از یکی از این اهرم‌ها استفاده کند پاسخ به سوال شما مثبت است. در غیر این صورت مجدد تکرار می‌کنم که شهروندان آمریکایی بر عکس مقامات این کشور علاقه‌ای به اخبار داخلی ایران ندارند.»
آمریکا به دنبال امتیاز گرفتن از اعتراضات داخلی است
«احمد بخشایش»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در واکنش به گفته‌های روز گذشته وزیر امورخارجه مبنی بر دوگانگی صحبت‌های مقامات آمریکایی در ادامه روند احیای برجام، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «تعلل و دوگانه‌گویی مقامات دولت دموکرات آمریکا نشان می‌دهد آنها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. چون از یک سو می‌خواهد خود را حامی مردمی که معترض هستند نشان دهد و هم از کانال‌هایی که دارند به مقامات ایران پیام می‌دهند. این تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد و آن اینکه آمریکایی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند بر روی موج اعتراضات داخلی سوار شوند و در صورت ادامه این اعتراضات و تئوری شکست خورده «براندازی»، سیاست‌های خود را پیگیری کنند. آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند در مواقعی که بین دولت و مردم ایران شکافی به وجود می‌آید به سرعت منافع خودشان را دنبال کنند و بتوانند به‌نوعی از جمهوری اسلامی ایران امتیازاتی بگیرند که تا کنون موفق به این امر نشده‌اند. زمانی که داخل کشور آرامش حکم‌فرما باشد هیچ تحرکی از سمت آمریکایی‌ها نمی‌بینیم که بخواهند از کانال‌های پنهان خود برای احیای برجام اقدام کنند ولی در رسانه‌ها سمت معترضان می‌ایستند و بر علیه ایران صحبت می‌کنند. البته شهروندان ایران نشان داده‌اند که حمایت‌های آمریکا اهمیتی نمی‌دهند.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که جنگ روسیه-اوکراین چه تاثیری می‌تواند بر آینده برجام داشته باشد، ادامه می‌دهد: «دیپلماسی ایران در شرایط جنگ روسیه و اکراین می‌تواند با بهبود روابط با کشورهایی که به‌نوعی در این جنگ حضور دارند نقش میانجی‌گری را ایفا کند. ایران می‌تواند در این چالش به وجود آمده هم سمت روسیه را بگیرد و هم بتواند با آمریکا مذاکره کند و در ادامه به‌عنوان کشوری که در منطقه حضور دارد برای ایجاد فضای گفت‌گو بین طرفین نقش تعیین کننده داشته باشد. فراموش نکنید وقتی آمریکا از ادامه مذاکرات سر باز می‌زند و همواره با تعلل حرف می‌زند روسیه تنها کشوری است که از این موضوع خوشحال می‌شود. چون اگر ایران از آمریکا دور شود قطعا روسیه پذیرای جمهوری اسلامی خواهد بود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.