پیشکسوت فوتبال گفت: ۹۰ درصد‌های تیم حاضر در لیگ برتر، دولتی هستند و برای هیچ کدام‌شان مهم نیست که بازی‌ها تعطیل شود.

اردلان آشتیانی در گفت‌وگو با میزان، درباره باخت تیم فوتبال پرسپولیس مقابل النصر در هفته نخست از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۴-۲۰۲۳ در ورزشگاه آزادی، اظهار داشت: همه حرف و حدیث‌های دیدار پرسپولیس و النصر به چمن ورزشگاه آزادی معطوف شد. واقعاً زمین بازی در شان و شخصیت فوتبال ایران نبود. در مورد مسائل فنی نیز نمی‌دانم چرا پرسپولیس سعی داشت؛ النصر را از عقب زمین خودش پرس کند! النصر استاد بازی از یک سوم زمین خودش بود و لاپورت در خط دفاع‌شان پاس‌های با دقتی می‌داد. پرسپولیس کاملاً آنالیز شده بود و بازیکنان النصر می‌دانستند در چه فضا‌هایی موقعیت گل ایجاد کنند. وینگر چپ النصر بسیار موفق بود و خصوصاً فضای پشت سر دانیال اسماعیلی‌فر را مورد استفاده قرار می‌داد که در لیگ برتر هم این ضعف در سمت راست پرسپولیس وجود داشت.

*عقب بازی کردن پرسپولیس به النصر فرصت گلزنی می‌داد

وی افزود: رونالدو آنچنان عملکرد خوبی نداشت، با اینکه بازی هم نمی‌کرد اما ۲ مدافع مامور مهار او شده بودند. بیش از حد عقب بازی کردن پرسپولیس باعث شد تا النصر فرصت برای گلزنی داشته باشد. زمانی که تیمی پاس‌های یک ضرب و دوضرب می‌دهد و منطقه بازی را با پاس‌های بلند عوض می‌کند، تمرکز تیم مدافع به هم می‌ریزد. در مجموع باید گفت که زور پرسپولیس به النصر پرمهره و قوی نمی‌رسید.

کارشناس فوتبال در مورد تعطیلات بلند مدت مسابقات لیگ برتر، خاطرنشان کرد: این قانون که باید بازی‌های تیمی که چند بازیکنش در تیم‌های ملی حضور دارند، لغو شود برای چند دهه پیش است و هیچ کجای دنیا این قانون به اجرا درنمی‌آید؟ فدراسیون با استفاده از یک حربه قدیمی سعی دارد که بازیکنان برخی تیم‌ها را به تیم امید دعوت کند تا لیگ برتر به تعویق بیافتد. هم اکنون ۸ تیم با یکدیگر بازی می‌کنند و ۸ تیم دیگر بازی‌های‌شان لغو شده و این در حالیست که تیم النصر سه روز بعد از بازی‌اش با پرسپولیس، در لیگ عربستان به میدان رفت.

*چرا بازی‌های لیگ عربستان به تعویق نمی‌افتد، اما ما به هر بهانه‌ای تعطیلیم؟

آشتیانی افزود: ۴ تیم عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، تیم امید عربستان در مقدماتی المپیک به مرحله بعد صعود کرد و در بازی‌های آسیایی هانگژو هم با ما بازی کرد؛ پس چرا آن‌ها لیگ‌شان را تعطیل نمی‌کنند، اما لیگ برتر ایران با یک بهانه و قانون من‌درآوردی به تعویق می‌افتد. چون لیگ ایران حرفه‌ای نیست و فقط اسم حرفه‌ای را به یدک می‌کشد.

پیشکسوت فوتبال ادامه داد: ۹۰ درصد‌های تیم حاضر در لیگ برتر، دولتی هستند و برای هیچ کدام‌شان مهم نیست که بازی‌ها تعطیل شود. اگر باشگاه خصوصی باشد به طور حتم به نحوه برگزاری رقابت‌ها اعتراض خواهد کرد.

*تیم امید با سهمیه‌های بزرگسال هم قهرمان بازی‌های آسیایی نمی‌شود

وی در خصوص حضور تیم فوتبال امید در بازی‌های آسیایی با چند بازیکن بزرگسال، تصریح کرد: فدراسیون فوتبال خودش نیز می‌داند که تیم امید در بازی‌های آسیایی حتی با نفرات بزرگسال هم قهرمان نخواهد شد و سعی دارد حداقل با یک مدال برنز روی عدم موفقیتش در رقابت‌های مقدماتی انتخابی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس سرپوش بگذارد، زیرا اولین بار بود که تیم امید ایران نتوانست از گروه خود به مرحله بعدی مقدماتی انتخابی بازی‌های المپیک صعود کند.

وی در پایان گفت: فوتبال ایران بهترین جا برای غیرفوتبالی‌ها شده و کسانی که سال‌ها زحمت کشیده‌اند دیگر جایی در فوتبال کشورمان ندارند. یکی از افراد فوتبالی، پدر خودم بود که از غصه دق کرد که چطور با این همه افتخار، جایگاهی در فوتبال ایران نداشت؟! اینجا غیر فوتبالی‌ها بهتر می‌توانند رشد کنند، چون اکثرشان دنبال شهرت و دیده‌شدن هستند. مدیران کنونی فوتبال ایران، برای دیدن بزرگترین باشگاه‌های دنیا به خارج از کشور می‌روند، اما یک بار تعمقی در مدیریت حرفه‌ای فوتبال نمی‌کنند که رشدی حاصل شود. مدیریت‌شان بدون برنامه‌ریزی و عدم استفاده از سیستم‌های پیشرفته دنیاست.