تاریخ انتشار : جمعه 25 اسفند 1402 - 0:03
کد خبر : 150217

پشت‌پرده رای نیاوردن برخی چهره‌های شاخص اصولگرا

پشت‌پرده رای نیاوردن برخی چهره‌های شاخص اصولگرا

آرمان شرق-گروه سیاست: مردم نگاه بالا به پایین را نمی‌پسندند. آنان برخورد حذفی با طیف‌های سیاسی را بر نمی‌تابند. تصمیم‌گیری از بالا برای مردم قابل قبول نیست به همین دلیل واکنش منفی به آن نشان می‌دهند. این واکنش مردم هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را شامل می‌شود

پشت‌پرده رای نیاوردن برخی چهره‌های شاخص اصولگرا

«آرمان امروز» از تحولات انتخاباتی گزارش می‌دهد:

 

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: یکی از سوالاتی که پس از انتخابات ۱۱ اسفند به وجود آمد به این موضوع باز می‌گردد که چرا برخی از اصولگرا مانند «محمدرضا باهنر»، «علی‌اصغر عنابستانی»، «محمدرضا پورابراهیمی» و … که از چهره‌های مجلس یازدهم و همچنین عضو این اردوگاه بودند ولی باز هم در رقابتی تمام اصولگرایانه، نتوانستند برای حضور در دور بعدی اکثریت آرا را کسب کنند. در این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا چنین افرادی که تعداد آنها کم هم نیست بعد از تایید صلاحیت از راه‌یابی به پارلمان باز ماندند. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که نفراتی چون «علی مطهری»، «محمدباقر نوبخت» و … در این دایره جای نمی‌گیرند چون در اردوگاه اصولگرایی حضور ندارند و در جمع اعتدالی‌ها و اصولگراهای میانه‌رو فعالیت می‌کنند و به‌نوعی دیگر نمی‌توان آنها را اصولگرا نامید. در این مورد باید اضافه کنیم که اگر مشارکت به درصد بالای ۵۰ درصد می‌رسید احتمال رای آوردن چهره‌های اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اعتدالی افزایش پیدا می‌کرد.

در مورد عدم رای آوردن اصولگرهایی مانند باهنر و … باید به این موضوع هم اشاره کنیم که چون شاخه‌های تندروی اردوگاه اصولگرایی پرچم دارد این طیف هستند توانستند بیش از سایرین نگاه هواداران اصولگرها را به خود جلب کنند به‌همین دلیل نفراتی که در چرخه و لیست‌های شاخه‌های تندرو نبودند و یا اینکه در شاخه‌هایی دیگر حضور داشتند از راه‌یابی به بهارستان دوازدهم باز ماندند. در این مورد باید اضافه کنیم که طیف‌هایی مانند «جبهه صبح ایران»، «حزب شریان»، «جبهه پایداری» و «امنا» توانستند بیشتر از سایر اصولگراها نماینده معرفی کنند. لازم به ذکر است که آمار مشارکت در این دوره از انتخابات عدد حدود ۴۱ درصد را نشان داد که در بین سی‌ونه دوره گذشته کمترین آمار مشارکت را داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که شکاف قابل توجهی در اردوگاه اصولگرها به وجود آمده است و بنا به گفته یکی از اعضای هیات رییسه چهره اصولگراها تغییر کرده است.

امثال باهنر، در طیف جریان «اصولگرای فعلی» نیست

در همین مورد «نظام‌الدین موسوی»، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) در پاسخ به این سوال که رای نیاوردن «محمدرضا باهنر» در کرمان را چطور توجیه می‌کنید؟ به‌ فارس گفت: «باهنر جزء بدنه جریان اصولگرای معتدل یا طیف لاریجانی می‌گنجد. ایشان در طیف جریان اصولگرای فعلی نیست. رای نیاوردن ایشان شبیه رای نیاوردن مطهری و نوبخت بود. باهنر هم در همین جریان قرار دارد. در جریان اصولگرا هم اتفاق بزرگی افتاد. شانا چتر فراگیر جریان انقلابی و اصولگرا بود که سعی در نمایندگی جریان‌های اصولگرا داشت. لیست شانا جامع همه جریان‌های سیاسی بود. در این دوره اما شورای ائتلاف و شانا طیف‌هایی را وارد لیست نکردند و مرزبندی‌های جدیدی را برای خودشان تعریف کردند. این مسئله موجب مرزبندی‌های جدید و تشکیل ائتلاف‌های جدید شد که ائتلاف امنا هم جزئی از آن بود.»

عضو هیات رییسه مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که رای نیاوردن برخی چهره ها در انتخابات اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ادامه داد: «باورم این است که مردم نگاه بالا به پایین را نمی‌پسندند. آنان برخورد حذفی با طیف‌های سیاسی را بر نمی‌تابند. تصمیم‌گیری از بالا برای مردم قابل قبول نیست به همین دلیل واکنش منفی به آن نشان می‌دهند. این واکنش مردم هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را شامل می‌شود. در حوزه‌های انتخابیه کوچک مردم افراد را انتخاب می‌کنند اما در تهران و شهرهای بزرگ این لیست‌ها هستند که خود را به مردم نشان می‌دهند.  علاوه بر آن سابقه ذهنی مردم از افراد و جریان‌های سیاسی موجب رقم زدن تجربه جدید در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شد. مردم در این انتخابات گفتمان‌شان را تغییر ندادند اما خواستار تحول در درون جریان اصولگرا بودند به همین دلیل به جریان انقلابی رای دادند. مقام معظم رهبری بارها بر تحول تاکید داشتند چون خواستار مشارکت مردم در انتخابات بودند. مردم گلایه‌هایشان از وضعیت موجود را در انتخابات و از مسیر صندوق‌ها نشان دادند.»

این چهره اصولگرا در همین مورد اضافه کرد: «تغییرات در ۱۱ اسفند در قالب گفتمان تحولی رهبری رقم خورد که البته این تحول نه از جنس اصلاحات اپوزیسیونی و نه از جنس «نه» گفتن به نظام و حاکمیت بود بلکه اتفاقاً افرادی را انتخاب کردند که بیشتر به گفتمان انقلابی و ارزشی تاکید داشتند به بیان دیگر مردم به گفتمان و چهره‌های جدید در چهارچوب گفتمان انقلاب رای دادند که شاهد تحول در جریان انقلاب بودیم. قرار به بروز اتفاقات ساختارشکنانه در مجلس آینده نیست. بچه‌هایی که به مجلس راه یافتند ولایتمدارند و از بن و ریشه به انقلاب وفادارند و قرار به ساختارشکنی در مجلس دوازدهم ندارند. آنان در ائتلاف امنا درباره مسائل اساسی کشور به ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی حرف دارند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.