او که در دوره‌‌‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم نماینده مجلس بوده و ریاست فراکسیون اکثریت مجلس پنجم را نیز برعهده داشته است؛ این بار در شرایطی قدم به میدان رقابت انتخاباتی گذاشته است که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نامنسجم‌تر از دوره‌های گذشته وارد گود رقابت‌های انتخابات شده‌اند. اگر در دوره‌های قبلی انتخابات امیدی به ائتلاف اصولگرایان و ازسوی دیگر حضور پررنگ یا نسبی اصلاح‌طلبان در انتخابات بود‌، حالا همه خبرها از اختلافات بی‌شمار و چند‌پاره شدن جریان اصولگرایی حکایت می‌کند‌.

در پایگاه مقابل نیز شواهد حاکی از سردرگمی یا عدم تصمیم اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات است‌. درچنین شرایطی محمد‌رضا باهنر حضورش را در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام کرده است‌. تابستان امسال بود که نام محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در میان دیگر نمایندگان ادوار مجلس که به توصیه علی لاریجانی نامزدی خود را در پیش‌ثبت‌نام  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اعلام کردند شنیده شد‌.

همان زمان  در گزارشی اعلام شد که  پنج مشاور و چهره نزدیک به علی لاریجانی‌‌‌(علی مطهری، محمد‌‌‌رضا باهنر، منصور حقیقت‌‌‌پور، بهروز نعمتی و جعفرزاده‌ایمن‌‌‌آبادی) به توصیه او در پیش‌‌‌ثبت‌‌‌نام انتخابات مجلس شرکت کرده‌‌‌اند. از آنجا که علی لاریجانی رئیس سابق مجلس نیز از مدت‌ها قبل بر مقابله با جریان خالص‌ساز تاکید کرده بود، همگان این توصیه ثبت نام در انتخابات مجلس را راهی برای مقابله با خالص‌سازان ازسوی او تفسیر کردند.

در میان این چهره‌های سیاسی و نمایندگان پیشین مجلس که از سوی لاریجانی برای حضور در انتخابات مجلس آتی ترغیب شده‌اند‌، محمد‌رضا باهنر وضعیت متفاوتی دارد. او تجربه‌های متفاوتی از حضور در ادوار مجلس دارد و درصورت رای‌آوری و نشستن بر یکی از صندلی‌های سبز پارلمان می‌تواند چهره‌ای تاثیرگذار در مجلس به نیابت از علی لاریجانی باشد. خصوصا اینکه او با حدود ۲۸سال سابقه حضور در مجلس به «سلطان لابی پارلمان» نیز شهرت دارد و همین می‌تواند تاییدی بر تاثیرگذاری او درصورت ورودش به مجلس باشد.

این موضوع البته می‌تواند تاییدی بر شخصیت چندوجهی با‌هنر هم باشد‌. ازیک طرف او سیاستمداری اصولگرا است که دراین سال‌ها هرچند انتقاداتی به برخی مواضع این جریان داشته اما درعین حال پایگاه سیاسی‌اش را ترک نکرده است‌. باهنر درکنار اعتقاد راسخش به جریان اصولگرایی درعین حال معتقد به حضور رقیب سیاسی در میدان است‌. به گفته او با حضور یک اقلیت اصلاح‌طلب قدرتمند در مجلس دوازدهم می‌توان بهتر کار و رشد کرد. موضعی که این روزها با به راه افتادن موج خالص‌سازی درکشور چندان مورد علاقه اردوگاه اصولگرایان نیست‌. باهنر حتی در این مدت مخالفت خود را با اصل پیش‌‌‌ثبت‌‌‌نام‌‌‌های انتخاباتی اعلام کرده و آن را موجب ایجاد خلل در مسیر انتخابات دانسته است‌. با چنین باورهایی باهنر یک بار دیگر نامزد انتخابات مجلس شده است‌.

آن هم در زمانی که شرایط برای او تا حد زیادی شبیه به انتخابات مجلس دهم است که او را به دلیل اطمینانش از برد اصولگرایان در انتخابات مجلس از ثبت نام در انتخابات منصرف کرده بود. او همان زمان در گفت‌وگویی درمورد چرایی عدم شرکتش در انتخابات مجلس گفته بود «در این دوره چون خیالم راحت‌‌‌تر است که اصولگرایان پیروز می‌‌‌شوند، احساس کردم ضرورت ندارد بیایم.» این بار اما همان شرایط او را به این باور رسانده که مجلس دوازدهم نباید یکدست در اختیار اصولگرایان باشد و این همان موضعی است که عقلای جریان اصولگرایی از جمله علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف را وارد یک کنش انتخاباتی برای شکست پروژه «خالص‌‌‌سازان یا سوپرانقلابی‌‌‌ها» کرده است.

ازهمین رو می‌توان از محمد‌رضا باهنر به عنوان یکی از مهم‌ترین یاران علی لاریجانی برای پیروزی در این نبرد یاد کرد. دراین میان ورود احتمالی باهنر به مجلس دوازدهم به سبب شخصیت چند‌وجهی‌اش و ارتباط‌های نزدیکش با دولتی‌ها نیز می‌تواند برای آنها هم یک برد باشد‌. چرا که درصورت ورود شخصیتی مثل باهنر به مجلس دوازدهم‌، اصولگرایان دولتی نیز به زعم خود می‌توانند به تشکیل یک فراکسیون قوی درمجلس امیدوارشوند تا از این طریق مقابل محمد‌باقر قالیباف صف‌آرایی کنند و ریاست مجلس را از او پس بگیرند و ازسوی دیگر با توجه به سخنان باهنر مبنی بر همراهی با دولت‌، کارهایشان با مجلس راحت‌تر پیش برود. او در مصاحبه با خبرگزاری مهر در تاریخ ۸ مهرماه تاکید می‌کند: «‌اگر قرار باشد مجلس رقیب دولت شود و چوب لای چرخ دولت بگذارد، چه کسی ضرر می‌‌‌کند؟ ۸۰ میلیون جمعیت کشور ضرر می‌‌‌کنند.»

ورود محمد‌رضا باهنر به انتخابات مجلس، اصولگرایان تازه از راه رسیده را که تحت عنوان شریان و جماران و حتی اصولگرایان سلبریتی فعالیت می‌کنند نیز به تحولات در مجلس امیدوار کرده است‌. اینکه معادلات سیاسی کشور محمدرضا باهنر را به کدام سو سوق خواهد داد و ریاست مجلس آتی به کدام جریان تعلق خواهد داشت موضوعی است که آینده روشن خواهد کرد اما آنچه درحال حاضر از محتوای گفت‌وگوهای باهنر می‌توان برداشت کرد‌،تاکید او بر حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات و تشکیل مجلسی با یک اقلیت قدرتمند است‌.

همچنان‌که او در گفت‌وگویی که روز ۸مهرماه با خبرگزاری مهر انجام داد‌، گفت‌: «‌احزاب سیاسی از ۲۹۰ کرسی مجلس باید تلاش کنند تعدادی از این کرسی‌‌‌ها را به دست بیاورند؛ حالا اگر یک جریان رفت و سهمی از کرسی‌‌‌های مجلس را به دست آورد شما به او می‌‌‌گویید که شکست خورده است یا پیروز شده است؟ در واقع می‌‌‌توان گفت که آن جریان سیاسی به یک نسبت پیروز شده است و به یک نسبت هم شکست خورده است. چون مجلس دموکراسی پهن شده کشور است و همه احزاب و گروه‌‌‌های سیاسی می‌‌‌توانند پای صندوق رأی بروند و سهم خود را از این ۲۹۰ کرسی مجلس به دست بیاورند.»