تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1402 - 1:28
کد خبر : 130662

«هوش مصنوعی» نابرابری‌های اقتصادی را بیشتر خواهد کرد!

«هوش مصنوعی» نابرابری‌های اقتصادی را بیشتر خواهد کرد!

آرمان شرق-گروه جامعه:لارنس کاتز اقتصاددان دانشگاه در این میان نگران تأثیرات هوش مصنوعی بر نابرابری درآمد نیز هست. او می‌گوید: «به احتمال زیاد با خودکار شدن بسیاری از وظایف، سهم نیروی کار از درآمد کاهش خواهد یافت». یک مسئله بزرگ این است که اگر هوش مصنوعی رشد بهره‌وری قابل توجهی به دنبال داشته باشد، چه کسی در سود سهیم خواهد بود و چگونه این دستاوردها به اشتراک گذاشته خواهد شد.

«هوش مصنوعی» نابرابری‌های اقتصادی را بیشتر خواهد کرد!

شفقنا آینده- روزنامه گاردین در مطلبی به قلم استیون گرین‌هاوس نوشته: در شرایطی که اغلب اقتصاددانان نسبت به پیش‌بینی قطعی درباره آینده محتاط هستند، اما همان‌ها هم می‌گویند که پیشرفت‌های جدید به خصوص در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند یک گروه پرشماری را به جامعه میلیاردرهای جهان اضافه کند. این در حالی است که گفته می‌شود هوش مصنوعی بسیاری از کارگران را هم بیکار خواهد کرد..

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه گاردین؛ چت‌جی‌پی‌تی جدیدترین نوع تکنولوژی است که بر نگرانی‌های موجود درباره احتمال از بین رفتن مشاغل میلیون‌ها کارگر دامن زده است؛ و بسیاری از صاحبان مشاغل از طیف‌های گوناگون- از کسانی که کپی‌رایت‌های تبلیغات تلویزیونی را در اختیار دارند تا تاجران وال‌استریت، فروشندگان، برنامه‌نویسان کامپیوتری و حتی روزنامه‌نگاران- به شدت نگران هستند که هوش مصنوعی مشاغل و امنیت شغلی آن‌ها را با خطر مواجه کند.

اما در شرایطی که بسیاری از کارشناسان امور مشاغل و کارآفرینی می‌گویند که هراس از امکان افزایش بیکاری توسط چت.جی.پی.تی و دیگر تکنولوژی‌های هوش مصنوعی تا حد زیادی اغراق‌آمیز و در حکم دست بالا گرفتن این موضوع محسوب می‌شود؛ اما با این حال ترس‌ها و نگرانی‌های دیگری را که در مورد هوش مصنوعی وجود دارد نمی‌توان کتمان کرد: این که این تکنولوژی هم‌زمان با بیرون راندن بسیاری از کارگران از مشاغل پردرآمد، با ایجاد موج جدیدی از بارون‌ها و سلاطین تکنولوژی، نابرابری طبقات مختلف در زمینه درآمد و ثروت را دست‌کم در ایالات متحده آمریکا افزایش خواهد داد.

هوش مصنوعی نیز مانند بسیاری از فناوری‌های انقلابی قبل از خود احتمالاً مشاغل زیادی را حذف خواهد کرد. اما طبق استدلال کارشناسان، این هم مانند موارد قبلی احتمالاً با ایجاد مشاغل جدید علاوه بر ایجاد امکان افزایش بسیاری از مشاغل موجود، درصد بسیاری از این کاهش را خودش جبران خواهد کرد.با این حال هم‌چنان سوال اصلی این است: چه نوع شغلی؟!

لارنس کاتز اقتصاددان و استاد اقتصاد کارگری در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «همان‌طور که در طول تاریخ در مورد تمام فناوری‌های جدید دیده‌ایم، هوش مصنوعی هم بسیاری از مشاغل فعلی را از بین خواهد برد. با این حال دلیلی ندارم که فکر کنم هوش مصنوعی و روبات‌ها مانع از ادامه تغییر ترکیب شغل‌ها خواهند شد».

در حقیقت سوال اصلی در این زمینه این است: آیا تغییر در ترکیب مشاغل، نابرابری‌های موجود را تشدید خواهد کرد؟ آیا هوش مصنوعی بهره‌وری را چنان افزایش خواهد داد که حتی اگر شغل‌های زیادی را از میان ببرد، باز هم قادر به ایجاد مشاغل جدیدی شده و استانداردهای زندگی را بالا ببرد»؟!

آنو مادگاوکار که تحقیقات مسایل بازار کار را در مؤسسه جهانی مک‌کینزی رهبری می‌کند، تخمین می‌زند که یک نفر از هر چهار کارگر در ایالات متحده آمریکا شاهد جایگزینی هوش مصنوعی و فناوری با خود خواهد بود. او می‌گوید که «بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند. بنابراین افراد برای ماندگاری در شغل خود باید کار با هوش مصنوعی را یاد بگیرند».

در حالی که در دورهای گذشته روندی چون اتوماسیون بیشتر بر مشاغل کارخانه‌ای تأثیر گذاشت، مادگاوکار می‌گوید که هوش مصنوعی بیشترین ضربه را به مشاغل یقه سفید وارد خواهد کرد.

او می‌گوید: «آسیب این موج به طور فزاینده‌ای به کارهای اداری و خدمات مشتری‌محور و فروشندگی وارد خواهد شد».

به گفته این کارشناس؛ «آن‌ها گروه‌های شغلی هستند که بالاترین نرخ پذیرش اتوماسیون و بیشترین جابجایی‌ها را خواهند داشت. بنابراین کارگران این مشاغل یا باید با آن کنار بیایند و یا سراغ مهارت‌های مختلف بروند».

به بیانی دیگر، بسیاری از کارکنان اداری ممکن است با کاهش موقعیت کاری خود روبرو شوند.

کارشناسان امور کار و مشاغل سؤالات زیادی در مورد هوش مصنوعی مطرح می‌کنند: آیا این کار باعث از دست رفتن موقعیت کاری بسیاری از کارکنان مراکز تماس خواهد شد یا این که با ارائه سریع اطلاعات مورد نیاز به آن‌ها- در حین صحبت با مشتریان- بهره‌وری آن‌ها را بیشتر خواهد کرد؟ آیا هوش مصنوعی به دلیل توانایی‌اش در خواندن اسکن‌های سرطان، موقعیت کاری رادیولوژیست‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا به رادیولوژیست‌ها کمک خواهد کرد روی مسائل پیچیده‌تر و ظریف‌تر در تفسیر اسکن تمرکز کنند؟ آیا هوش مصنوعی خواهد توانست با نوشتن گزارش‌هایی درباره بازی‌های بیسبال یا فراز و نشیب‌های روزانه وال‌استریت جایگزین برخی از روزنامه‌نگاران شود؟!

این موضوع را به طور خلاصه چنین می‌توان توضیح داد که به عقیده برخی از کارشناسان نیروی کار، هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی‌های جدید به مشاغل سطح متوسط و یقه سفید بیشتر از مشاغل کم‌درآمد و دشوار- به اصطلاح یدی- آسیب خواهد زد.

مادگاوکار محقق موسسه جهانی مک‌کینزی می‌گوید که «انجام کارهایی مانند سرایداری برای هوش مصنوعی یا روبات‌ها سخت خواهد بود». او می‌گوید که «در خدمات غذا فناوری‌های جدید احتمالأ تنها می‌توانند سفارش‌های مشتریان را دریافت کنند، اما قطعا حداقل به این زودی شاهد ربات‌های کوچک زیادی نخواهیم بود که غذا را روی یک میز خاص سرو کنند».

در شرکت‌های حقوقی هوش مصنوعی ممکن است با تهیه پیش‌نویس‌های اولیه قراردادهای تجاری، موقعیت کاری برخی از وکلا را از بین ببرد. اما در عین حال هوش مصنوعی این امکان را به حقوقدانان خواهد داد با نظارت بر آماده‌سازی پیش‌نویس قراردادها مسئولیت خود را افزایش داده و این هم می‌تواند به معنای دستمزد بالاتر برای حقوقدانان باشد.

ویلیام اسپریگز استاد اقتصاد دانشگاه هوارد و اقتصاددان ارشد در فدراسیون اصلی کارگری آمریکا می‌گوید: «اگر کارگران بهره‌ورتر شوند، به این معنا می‌تواند باشد که درآمد بیشتری نیز کسب خواهند کرد».

او هم‌چنین می‌گوید که «شرکت‌ها نمی‌خواهند کسی شریک مزایای این تکنولوژی‌ها شده یا در این مورد ادعایی داشته باشد. آن‌ها ترجیح می‌دهند کارگران را از این فناوری‌های جدید بترسانند. آن‌ها می‌خواهند کارگران از داشتن شغل و این موضوع که شرکتی حداقل‌های مورد نیازشان را تامین می‌کند سپاسگزار باشند».

دیوید اتور استاد اقتصاد در زمینه پیش‌بینی در مورد چت‌جی‌پی‌تی و هوش مصنوعی محتاطانه عمل می‌کند. او می‌گوید که «عدم قطعیت بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

با این حال دیوید اتور نگران مشکل افزایش بیکاری در آمریکا نیست. او می‌گوید: «اگر هم چیزی در میان باشد، باز هم کتمان نمی‌توان کرد که در حال حاضر کارگران کافی برای مشاغل مختلف وجود ندارد. در حقیقت من نگران تغییر ترکیب مشاغل هستم».

البته او هم از این که هوش مصنوعی با حذف برخی از مشاغل متوسط و مهارت‌زدایی از برخی دیگر از مشاغل بسیاری از کارگران را به سمت مشاغل کم‌درآمد مانند خدمات غذایی سوق خواهد داد، ابراز نگرانی می‌کند.

به عقیده دیوید اتور؛ «نگرانی اصلی این است: آیا هوش مصنوعی ارزش بسیاری از مجموعه مهارت‌ها را کاهش داده و نیروی کار را کالایی‌تر خواهد کرد؟

فناوری‌های جدیدی از قبیل هوش مصنوعی در اغلب موارد می‌توانند مشاغلی را به وجود آورند که هیچ‌کس نمی‌توانست- قبل از ایجاد- چنین چیزی را پیش‌بینی کند. مثلاً قبل از اختراع رایانه‌ها، چه کسی شغل برنامه‌نویس کامپیوتر را پیش‌بینی می‌کرد؟ کارشناسان نیروی کار می‌گویند که هوش مصنوعی مشاغل بیشتری را برای مهندسان و انواع مشخصی از مدیران ایجاد خواهد کرد و هر گونه کاهش مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی با افزایش تعداد مشاغل مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی- به دلیل افزایش میانگین سن جمعیت- جبران خواهد شد. هوش مصنوعی در این میان ممکن است نیازمند یک سیستم بازآموزی تقویت‌شده نیز باشد تا بتواند به‌عنوان مثال یک فروشنده اخراج‌شده را برای شغل بیمارستان آماده کند.

جولیت شور اقتصاددان کالج بوستون می‌گوید که بهتر است کارفرمایان به جای اخراج افراد به دلیل جایگزینی با هوش مصنوعی، زمان کار کارمندان را از پنج روز در هفته به سه یا چهار روز کاهش دهند. شور می‌گوید: «کاهش زمان کار واقعاً راه بسیار بهتری برای پاسخ به تغییرات تکنولوژیکی است که موجب تعدیل نیروی کار می‌شود».

او از این که ممکن است هوش مصنوعی تعداد زیادی از آمریکایی‌ها را بیکار کند، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که «این امر باعث ایجاد نابرابری بین افرادی که کار دارند و افرادی که کار ندارند، خواهد شد و این یک مشکل بزرگ است».

لارنس کاتز اقتصاددان دانشگاه در این میان نگران تأثیرات هوش مصنوعی بر نابرابری درآمد نیز هست. او می‌گوید: «به احتمال زیاد با خودکار شدن بسیاری از وظایف، سهم نیروی کار از درآمد کاهش خواهد یافت».

به گفته کاتز؛ یک مسئله بزرگ این است که اگر هوش مصنوعی رشد بهره‌وری قابل توجهی به دنبال داشته باشد، چه کسی در سود سهیم خواهد بود و چگونه این دستاوردها به اشتراک گذاشته خواهد شد.
او می‌گوید: «از این نظر اگر واقعا عملکرد هوش مصنوعی خوب باشد و بهره‌وری را به‌شدت افزایش دهد، حتی اگر کارگران سهم کمتری از کیک هم داشته باشند، ولی باز هم این روند می‌تواند در نهایت درآمد بیشتری برای آن‌ها به دنبال داشته باشد».

متن کامل در آدرس زیر:

https://www.theguardian.com/technology/2023/feb/08/ai-chatgpt-jobs-economy-inequality

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.