تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 7:02
کد خبر : 137425

«هفته دولت» چگونه «هفته مردم» می شود؟

«هفته دولت» چگونه «هفته مردم» می شود؟

آرمان شرق-گروه سیاست:نکته اصلی توانمندی دولت در تبدیل «هفته دولت» به «هفته مردم» است، آیا این توانمندی را داریم و آیا برای بروز این ظرفیت، اندیشه ورزی و برنامه ریزی کرده‌ایم؟امید آنکه در این مناسبت، تبیین، هم گویی و هم اندیشی با ملت، دریچه ای باشد برای بازبینی عملکردها و پاسخگویی هر چه بیشتر به مطالبات ملت.

«هفته دولت» چگونه «هفته مردم» می شود؟

 هوشمند سفیدی

آرمان امروز : امروز دوم شهریورماه بنا به یک سنت رسمی، آغاز «هفته دولت» است و این هفته تا ۸‌شهریورماه مصادف با سالروز شهادت شهیدان سرافراز رجایی و باهنر ادامه خواهد یافت؛

این هفته را باید یک فرست مغتنم و گراسنگ برای دولت دانست، فرصتی که می تواند طی آن با تعامل شایسته با مردم، آن به «هفته مردم» تبدیل کند و صادقانه، دستاوردها و کاستی‌ها را مطرح کند، همچنین با نگاه انتقادی، عملکرد یکساله خود را مورد بازبینی قرار دهد و با اشتیاق، دستاوردها را با زبان تبیین و تحلیل به جامعه عرضه کند و با صداقت، کاستی ها و دلایل آن‌ها را نیز به گونه ای که برای مردم قابل پذیرش باشد، بیان کند، این رمز امید آفرینی است؛ وگرنه نادیده انگاشتن نارسایی ها و صرفاً بیان دستاوردها نمی‌تواند این هفته را به هفته شایستگی مردم برای دریافت گزارش دهی دولت در زمینه ها و موضوعات مختلف تبدیل کند.

اگر چنین نگاهی داشته باشیم، آن گاه می توانیم در «هفته دولت» منتقدان را فراخوانیم و از آنان بخواهیم عملکرد دولت را نقد کنند، نقدی که نقاط مثبت را بیان کند و هم نقاط منفی و ضعف و راهکارهای برون رفت از ضعف ها و تقویت قدرت ها را نشان دهد؛ اینجاست که می توان «هفته دولت» را هفته گرامیداشت انتقادات و منتقدان در راستای پویایی و بهینه سازی تعاملات در آینده نام نهاد.

متاسفانه سالیان گذشته، دولت ها نتوانسته اند از چنین فرصت گران بهایی، استفاده ای خردمندانه بکنند و صرفاً به بیان کلیشه ای و دست و پا شکسته برخی از دستاوردها بسنده کرده اند.

مثل آمار پروژه های قابل افتتاح و یا بهره برداری، بدون آنکه به تأثیرات آنها و نقش پروژه ها در حل مسائل مردم بپردازند.

شاید ریشه این نوع عملکرد را باید در نگاه ناصواب به مردم و نیازهای اطلاعاتی و سطح درک آنها ریشه یابی کرد، زیرا اگر مردم را طرف سرسخت، هشیار، اندیشه‌مند، منتقد و صاحب حق لحاظ کنیم، آن‌گاه به سناریویی قوی‌تر و عملکردی شایسته‌تر برای اطلاع رسانی و پاسخگویی به مردم نیازمند خواهیم بود، سناریوی که هم به طراحان و هم به مجریان توانمندتری نیاز دارد، با توجه به مطالب یاد شده، اینک می توان پرسید راهبردهای اطلاع رسانی، اطلاع یابی و تعامل با مردم در«هفته دولت» چیست؟

آیا با نهادهای مدنی در این ارتباط، هم‌فکری شده است، آیا کارزار ارتباطی مناسبی برای این مهم تدوین شده است؟

آیا با رسانه ها در این زمینه تعامل و ارتباط دو طرفه شکل گرفته است؟

آنچه ضروری به نظر می رسد بهره برداری از این فرصت است، آن هم زمانی که کشور ما مورد هجمه مستمر و مداوم در یک جنگ رسانه ای نابرابر قرار دارد و بدخواهان این سرزمین و این ملت بزرگ، بر دامنه ناامیدسازی و سیاه نمایی می‌افزایند؛ اگر مردم امروز بیشتر نارسایی‌ها را می‌بینند، مقصر این وضعیت کدام نهاد است؟

و وظیفه برجسته سازی و انتقال دستاوردها به عهده کیست؟

برکنار این گوشزدها و تلنگرها، باید این هفته مهم را به همه کارگزارن شایسته، تلاشگر و زحمتکش تبریک گفت و این مناسبت را گرامیداشت.

اما نکته اصلی توانمندی دولت در تبدیل «هفته دولت» به «هفته مردم» است، آیا این توانمندی را داریم و آیا برای بروز این ظرفیت، اندیشه ورزی و برنامه ریزی کرده‌ایم؟

امید آنکه در این مناسبت، تبیین، هم گویی و هم اندیشی با ملت، دریچه ای باشد برای بازبینی عملکردها و پاسخگویی هر چه بیشتر به مطالبات ملت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.