تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 8:09
کد خبر : 138946

ممنوعیت درمان بیماری‌های زنان توسط پزشکان مرد و چند نکته

ممنوعیت درمان بیماری‌های زنان توسط پزشکان مرد و چند نکته

آرمان شرق-گروه جامعه:تطبیق جنسیتی پزشک و بیمار به منظور رعایت اخلاق و احترام به بیمار بسیار نیکو است و راحتی بیمار در روند بهبودی او نیز مؤثر است؛ اما اگر بیماری که امروز فرزندی را به کمک پزشک زن به دنیا می‌آورد، ۱۰ سال دیگر در نقطه‌ای دور‌افتاده که پزشک زنی وجود ندارد و در حالت وضع حمل و زایمان قرار بگیرد و تنها پزشک حاضر مردی باشد که آموزش عملی کافی در این مورد خاص ندیده باشد و در این شرایط جان مادر و نوزادش به خطر بیفتد یا خدای ناکرده جانشان را از دست بدهند، آیا می‌توان آن را با اخلاقی‌بودن تطبیق جنسیتی توجیه کرد؟

ممنوعیت درمان بیماری‌های زنان توسط پزشکان مرد و چند نکته

آرمان امروز- حمیدرضا خالدی: «به‌دنبال افزایش نارضایتی‌ها از عدم حضور پزشک و کادر درمان متخصص در بخش‌های مرتبط با امور زنان و زایمان، معاینه زنان توسط مردان ممنوع است.» شاید عرف جامعه و بسیاری از زنان برای بیماری‌های زنانه، نزد پزشکان مرد نمی‌رفتند تا معاینه و درمان شوند، اما دستور العمل دادستان کل کشور که در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت موضوع فوق را تاکید کرده، در شرایط فعلی با اظهارنظرها و واکنش‌هایی همراه بوده است. این در حالیست که طی یک دهه گذشته بارها بحث لزوم اجرای ممنوعیت معاینه زنان توسط مردان مطرح شده و جامعه عرفاً و شرعاً به این موضوع پایبند بوده و شاید کمتر زنانی برای معاینات نزد پزشک مردم می‌رفتند. موضوعی که اوج آن در سال ۱۳۹۷ بود، زمانی که شایعه ممنوعیت عنقریب معاینه زنان توسط مردان آنچنان بالا گرفت که وزیر بهداشت وقت را نیز وادار به واکنش کرد. حسن قاضی‌زاده وزیر وقت دولت احمدی نژاد، در مراسم جهانی روز ماما در آن سال بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه مامایی تاکید کرد و  گفت: ـدر رشته اورولوژی، انتخاب دستیاران بر اساس جنسیت نیست و جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه تخصص زنان، نه تنها تاکنون کمکی نکرده بلکه آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است. امیدواریم که با کمک بزرگان و همکاران بتوانیم این مشکل را حل کنیم.» اما حالا با مطرح شدن این قانون، برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که از اتاق‌های معاینات مامایی و زنان، عدم حضور پزشکان مرد به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند.  اما طی چند روز گذشته در این رابطه معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر برنامه‌ریزی لازم به منظور تامین و تخصیص کادر درمانی زن، جهت حضور در مراکز درمانی در سراسر کشور تاکید کرد. در نامه غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور خطاب به وزیر بهداشت تاکید شده است: «موضوع معاینه زنان توسط مردان، علاوه بر مغایرت با موازین شرع و اخلاق، مشکلات و سختی‌هایی را برای بانوان محترم و خانواده‌های آنان به وجود آورده و در مواردی به ورود آسیب‌های روحی و روانی منجر شده است. اگرچه تعداد قابل توجهی از مراکز درمانی و بیمارستانی در شهرهای مختلف کشور، با حضور بانوان به عنوان کادر درمانی خدمات کاملی را برای بانوان فراهم می‌کنند لیکن، به دلیل محدود بودن این قبیل مراکز در سطح شهرها و شهرستانها، برخی از بانوان به ناچار و ناگزیر برای پیگیری و انجام امور مرتبط با زایمان و یا تشخیص، معاینه و درمان برخی بیماری‌های اختصاصی زنان، به پزشکان مرد مراجعه می‌کنند که این موضوع علاوه بر چالش‌ها و مشکلات پیش گفته، محتمل است به دلیل اکراه و عدم تمایل روانی بیمار، روند درمان را نیز باکندی یا اختلال مواجه نموده و تبعات منفی به دنبال داشته باشد.»  درپایان نیز ترکی تاکید کرده که تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز پیرامون موارد یادشده به ویژه موضوع ممنوعیت حضور آقایان در بخش‌های درمانی مرتبط با بانوان، شامل اتاق‌های جراحی و زایمان، بخش‌های تخصصی زنان و همچنین نظارت بر حسن اجرا و رعایت کامل آن از سوی واحدهای ذیربط الزامی است.

چالش کمبود ماما، بیشتر نمیشود؟

این نامه  گرچه تاکنون با هیچ واکنشی از سوی وزارت بهداشت و نهادهای مرتبط مواجه نشده، اما دکتر لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی درباره اهمیت یا ضرورت این نامه به خبرنگار «آرمان امروز» تنها به گفتن یک جمله بسنده کرد: «ما به این مساله ورود پیدا نمی‌کنیم. اگر سوالی دارید باید معاونت درمان وزارت بهداشت پاسخگو باشد.!» همچنین ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در گفت و گو با «آرمان امروز» می گوید: «اصولا وقتی پزشکان هنگام فارغ التحصیل شدن قسم یاد می‌کنند، محرم بیمار می‌شوند. کمااینکه از قدیم هم گفته می‌شد که پزشکان محرم بیماران هستند. اما اگر قرار باشد مطابق دستورالعمل دادستانی عمل شود، تعداد مردان در این بخش به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند و این رشته در اختیار زنان قرار می‌گیرد.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که چند روز پیش شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی از کمبود ۲۰ هزار «ماما» در کشور خبرداد، و خسرونیا با ذکر مثال‌هایی در این خصوص ادامه می‌دهد: «بسیاری از استان‌های ما همین الان هم از لحاظ تعداد پزشک زنان و مامایی با مشکل روبه‌رو هستند حالا اگر قرار باشد این دستورالعمل اجرایی شود، چطور می‌توان جوابگوی بیماران بود؟  از سویی فرض کنید مثلا یک بیمار زن نیاز فوری به معاینه و جراحی توسط بیمار زنان داشته باشد، حالا اگر دکتر زن در آن شهر یا محله نبود تکلیف این بیمار چه خواهد شد؟ یا فرض کنید در اتاق عمل، یکی از پزشکان زن، برای جراحی بیمار هم جنس خود نیازمند حضور یک جراح مرد در اتاق عمل و استفاده از تجربه وی دارد. در چنین شرایطی تکلیف چه خواهد بود و از آن مهمتر اینکه خساراتی که به جسم و سلامت بیمار وارد می‌شود را چه کسی به گردن می‌گیرد؟ اینها همه ایرادهایی است که افرادی که دستورالعمل صادر می‌کند باید به آنها توجه داشته باشند.» رئیس انجمن متخصصان داخلی با اشاره به اینکه تاکنون بارها این موضوع در سالهای قبل نیز مطرح شده است تاکید می‌کند: «ولی هربار به دلایل مختلف این طرح مسکوت مانده بود کمااینکه معتقدم این‌بار هم اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود، درعمل با مشکل برخواهیم خورد.»

 

قانون یا عرف؟

عبدالصمد خرمشاهی / حقوقدان

ما قانونی در این رابطه که مردان نباید از معاینات پزشکی بیماری‌های زنان و عمل‌های جراحی زنان منع شوند، نداریم و این موضوع بیشتر بر اساس عرف جامعه دنبال می‌شود، تاکنون نیز مشکلی هم در این خصوص نداشته‌ایم. بنابراین از آنجایی‌که صدور هر‌گونه دستور‌العملی باید‌ درچارچوب قوانین موجود باشد، به نظر می‌رسد باید مسئولان محترم قوه قضائیه با دقت و وسواس بیشتری به این مساله ورود پیدا کنند. مگر اینکه جدیداً قانونی در این خصوص تصویب شده باشد که ما از ان بی اطلاع باشیم. هم‌اینک در تمامی کشورهای اسلامی زنان هم توسط پزشکان مرد معاینه می‌شوند، پس اگر بخواهیم این قانون را اجرا کنیم از لحاظ تعداد  پزشک به مشکل بر می‌خوریم. کسانی‌که این دستورالعمل‌ها را صادر می‌کنند باید در مورد زیان‌ها و خساراتی که ممکن است در طول درمان زنان رخ می‌دهد، جواب‌گو باشند. ضمن آن‌که اگر قراربود چنین حکمی براساس قانون صادر شود چرا طی ۴ دهه گذشته هیچ گاه اجرا نشده است، کمااینکه تاکنون نیز هیچ مرجع شرعی نیز در این زمینه اظهار نظر مخالفی را نداشته است.

نکاتی درباره ممنوعیت حضور کادر درمانی آقا در بخش‌های زنان

به‌تازگی معاون دادستان کل در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت تأکید کرده است که حضور کادر درمانی مرد برای زنان در بیمارستان‌ها باید ممنوع شود. بار اولی نیست که بحث حضورنداشتن اجباری مردان در بخش‌های زنان به‌ویژه جراحی زنان و زایمان مطرح می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی که اوایل ستاد انقلاب فرهنگی بود، طرحی را تصویب کرد که ادامه تحصیل تخصصی در رشته زنان و زایمان برای پزشکان مرد را ممنوع کرد.

به سود سلامت جامعه است؟

شرق-محمد میرخانی . پزشک:‌ به‌تازگی معاون دادستان کل در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت تأکید کرده است که حضور کادر درمانی مرد برای زنان در بیمارستان‌ها باید ممنوع شود. بار اولی نیست که بحث حضورنداشتن اجباری مردان در بخش‌های زنان به‌ویژه جراحی زنان و زایمان مطرح می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی که اوایل ستاد انقلاب فرهنگی بود، طرحی را تصویب کرد که ادامه تحصیل تخصصی در رشته زنان و زایمان برای پزشکان مرد را ممنوع کرد. البته طرحی مشابه نیز قبل‌تر در کشور همسایه (پاکستان) نیز اجرا شده بود و ایران اولین کشوری نبود که آغازکننده این طرح باشد و با اجرا‌شدن این طرح نزدیک به چهار دهه گذشته تحصیل تخصصی رشته زنان تنها برای پزشکان زن امکان‌پذیر بوده است. همچنین در نیمه دوم دهه ۷۰ و در مجلس پنجم طرحی از طرف خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی که آن زمان نماینده تهران بودند، به مجلس ارائه شد تا تفکیک بین بیمارستان‌های مردان و زنان صورت بگیرد که با استقبال کافی مواجه نشد؛ اما در سال ۱۳۸۵ و در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این طرح اجرا شد و بیمارستان مهدیه در جنوب تهران با سیاست‌گذاری مجدد به‌عنوان اولین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی زنان به خدمت‌رسانی به بیماران زن فقط پرداخت.

تفکیک جنسیتی بیماران زن و مرد همیشه موافقان و مخالفان جدی خودش را داشته است. در سال ۱۳۹۶ نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس، با اعتراض به اینکه چرا هنوز در بیمارستان‌ها تطبیق جنسیتی وجود ندارد و با عنوان‌کردن «امروز در بیمارستان‌ها خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده در مسیر عادی‌سازی گناه قرار گرفته‌اند» و «پزشک محرم است یعنی چه؟» خواستار استیضاح وزیر بهداشت وقت شد. البته باید مدنظر داشت که رعایت حقوق بیمار و اخلاق پزشکی و همچنین شرع اسلام ایجاب می‌کنند که به منظور راحتی و معذب‌نشدن بانوان در مواردی مثل زایمان و شیردهی تا جای ممکن از حضور مردان بر بالین بیمار زن خودداری شود؛ اما رعایت نکات فوق در مواردی ممکن نیست. با توجه به کمبود نیروی انسانی منطبق بر جنسیت بیمار و کمبود فضای درمانی در کشور و همچنین وقوع اورژانس‌های طبی که حفظ حیات فرد بیمار در آن اولویت اصلی است، تطبیق جنسیتی عملا به محاق می‌رود و قانون در شرایطی این‌چنین عملا کم‌اثر می‌شود.

اما آیا تطبیق جنسیتی در سال‌های گذشته تماما مفید بوده و باعث افزایش رضایت بیماران از مسیر درمانی آنها شده است؟

با اجراشدن ممنوعیت ورود آقایان پزشک به دوره تخصصی بیماری‌های زنان، اکثر بخش‌های زنان بیمارستان از حضور پزشکان مرد خالی شد. البته پزشکان مردی هستند که در قبل از ممنوعیت متخصص زنان شده‌اند؛ اما با توجه به گذشت سال‌های زیاد از این قانون عموما این پزشکان در دهه ششم و هفتم زندگی هستند و بازنشسته شده‌اند و تنها چند پزشک مرد هستند که در خارج از کشور تخصص زنان خوانده‌اند و بازگشته‌اند و کار می‌کنند.

فقدان حضور مردان پزشک در بخش‌های زنان خیلی سریع به کم‌شدن محتوای آموزشی بیماری‌های مربوط به زنان در دانشجویان پسر نیز تسری پیدا کرد و عملا دانشجویان پزشکی آقا از آموزش‌های عملی و معاینه‌های زنان منع شدند. شاید این سؤال مطرح شود که دانشجوی پسری که بعد‌ها قرار نیست به درمان بیماری‌های زنانه بپردازد، چه لزومی دارد در دوران دانشجویی‌اش بیمار زن ببیند؟ این سؤال را خیلی از قانون‌گذاران از خودشان پرسیده‌اند و پاسخی که داده‌اند نیز همین بوده است؛ اما مشکل از آنجایی شروع شد که همین دانشجویان پسر بعد از فارغ‌التحصیلی و شروع دوران طرح یا خدمت در شهرهای دور و روستاهای محروم که از امکانات تخصصی برخوردار نبودند و تنها پزشک منطقه خدمت بودند، با شرایطی مثل زایمان اورژانسی مواجه شدند و به علت کم‌بودن تجربه در مدیریت زایمان دچار مشکلات و بحران شدند. البته استادان رشته زنان از سال‌ها پیش این نگرانی‌ها را مطرح می‌کردند؛ اما هیچ‌گاه این نگرانی‌ها توانایی تغییر این مسیر را نداشت و متأسفانه قانونی نانوشته وجود دارد که بسیار قوی از آموزش کافی دانشجویان پسر در حیطه زنان ممانعت به عمل می‌آورد. به یاد می‌آورم در دوران کارآموزی در یکی از بیمارستان‌های جنوب شهر که در منطقه‌ای اصیل و سنتی واقع شده بود، کارآموز بخش زنان بودم. به دستور استادم و با رعایت نکات اخلاقی و اجازه از بیمار در معاینه یک بانوی سالخورده حاضر شدم؛ اما چند روز بعد و در نوبت بعدی ویزیت بیمار، استادم گفت شرایط به نحوی شده است که حساسیت روی موضوع معاینه زنان زیاد شده و حتی توصیه‌های غیررسمی هم بر ممانعت از تکرار مجدد این مقوله شده است. چند روز بعد در همان درمانگاه زنان، یک خانم باردار نزدیک به زایمان حضور داشت که قرار شد به اتاق زایمان برود. بخشی از کارها هم بر ‌عهده من بود؛ اما حضور من که الزامی و قانونی بود، باز با همان قانون نانوشته محدود شد. همسر بیمار که اتفاقا مردی محترم و بسیار باغیرت به نظر می‌رسید که فهمیده بود ما دانشجو هستیم، ما را با اصرار راهی اتاق زایمان کرد و گفت من هیچ مشکلی با یاد‌گرفتن شما ندارم و شما باید اینها را ببینید تا بعدا بتوانید زایمان بگیرید!

در آموزه‌های اسلامی ما گفته شده است که هرچه را شرع بگوید، عقل تأیید می‌کند و هرچه عقل بگوید شرع می‌پذیرد و این دو، دو حجت توأمان با هم هستند. تطبیق جنسیتی پزشک و بیمار به منظور رعایت اخلاق و احترام به بیمار بسیار نیکو است و راحتی بیمار در روند بهبودی او نیز مؤثر است؛ اما اگر بیماری که امروز فرزندی را به کمک پزشک زن به دنیا می‌آورد، ۱۰ سال دیگر در نقطه‌ای دور‌افتاده که پزشک زنی وجود ندارد و در حالت وضع حمل و زایمان قرار بگیرد و تنها پزشک حاضر مردی باشد که آموزش عملی کافی در این مورد خاص ندیده باشد و در این شرایط جان مادر و نوزادش به خطر بیفتد یا خدای ناکرده جانشان را از دست بدهند، آیا می‌توان آن را با اخلاقی‌بودن تطبیق جنسیتی توجیه کرد؟

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.