تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 9:47
کد خبر : 143853

مسئولان بپرسند چرا کسی حاضر نیست بیهوشی بخواند؟

مسئولان بپرسند چرا کسی حاضر نیست بیهوشی بخواند؟

آرمان شرق-گروه جامعه:رئیس کل سازمان نظام پزشکی به اظهاراتی مبنی بر پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی واکنش نشان داد و گفت: هشدار می‌دهم که تنه تنومند پزشکی کشور دارد دچار آفت می‌شود. ما این آفات را می‌بینیم؛ مسئولین بیایند و در بازدید‌های میدانی مشکلات را ببینند.

مسئولان بپرسند چرا کسی حاضر نیست بیهوشی بخواند؟

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به اظهاراتی مبنی بر پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی واکنش نشان داد و گفت: هشدار می‌دهم که تنه تنومند پزشکی کشور دارد دچار آفت می‌شود. ما این آفات را می‌بینیم؛ مسئولین بیایند و در بازدید‌های میدانی مشکلات را ببینند.

به گزارش «انتخاب»، محمد رئیس زاده به اظهاراتی مبنی بر پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی واکنش نشان داد و گفت: همین افراد اذعان دارند که پزشکی کشور در منطقه از کیفیت خوبی برخودار است؛ در اینصورت علل و زیر ساخت‌های آن را هم باید در نظر بگیریم و به این زیر ساخت‌ها و علل احترام بگذاریم.

وی در ادامه افزود: فکر نکنید اگر این علل و عوامل را کنار بگذاریم و با فلان رشته بیایید در مورد آموزش پزشکی تصمیم بگیرید، کیفیت حفظ می‌شود؛ خیر؛ در صورت چنین تصمیماتی «کیفیت» با سر بر زمین می‌خورد. اکنون تصور کنید جوان ۱۸ساله‌ای در کنکور شرکت کرده است و ما تصور کنیم، تصمیم بگیرد کدام تخصص پزشکی را انتخاب کند؟ ببینید این حرف چقدر از واقعیت ماجرا و بحث کارشناسی فاصله دارد.

رئیس‌زاده برخی اظهار نظر‌های غیرکارشناسی در حوزه آموزش پزشکی را ناشی از تلاش برای ساده‌انگاری علم پزشکی عنوان کرد و گفت: بحث پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی، بحث خامی است. با توجه به سوابقی که در دوسال اخیر شاهد بودیم، طرح چنین مباحثی هشدار دهنده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از اجرایی شدن چنین افکار خامی تاکید کرد: ما نگرانیم، به شدت نگرانیم که این افکار خام منشاء تصمیمات اجرایی شود. کمااینکه در گذشته نیز شاهد بودیم. یک روندی بخصوص در دو سال اخیر تشدید شده که هر کسی از هر زوایه‌ای و با هر نیتی می‌خواهد در حوزه بهداشت و درمان کشور ایفای نقش کند و این بسیار خطرناک و خلاف قانون است. اگر خواسته‌ای از سر دلسوزی برای مردم است از وزارت بهداشت بخواهید نه اینکه خودتان ورود کنید و هر کسی تصمیمی بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه حفظ تولیت بهداشت و درمان کشور اصل اول است، اظهار داشت: اگر این تولیت چندپاره شود و یکی در مجلس برای تعداد پزشکان تصمیم بگیرد و یکی برای گرفتن متخصص، یکی برای پزشکان طرحی، یکی برای دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستان؛ بنابراین تولیتی وجود ندارد و این تصمیم گیری چندگانه به ضرر مردم، کشور و سلامت است. این اصل را بسیاری از مسئولین باید رعایت کنند.

رئیس زاده ضمن هشدار مجدد نسبت به برخی اظهار نظر‌های غیر کارشناسی در حوزه سلامت کشور گفت: با این نوع سیاست گذاری، جهت‌گیری، تصمیم گیری، ورود غیر کارشناسی به حوزه تخصصی پزشکی و فوق تخصصی کشور، حوزه افتخارآمیز کنونی را در توانمندی علم پزشکی و کیفیت و خودکفایی در آینده نخواهیم داشت.

وی به عنوان مثال به مسئله کمبود جراح قلب اطفال در کشور اشاره کرد و گفت: مسئولین با نظارت میدانی در بیمارستان‌ها بررسی کنند تا ببینند چرا ما جراح قلب اطفال در آینده نخواهیم داشت؟ نمانیده مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بروند و وضعیت جراحان قلب اطفال کشور را در همین بیمارستان شهید رجایی و مرکز طبی اطفال از نزدیک بررسی کنند و از پزشکان بپرسند چرا از تخصص جراحی قلب کودکان استقبال نمی‌کنند؟ حضور مسئولین که در سیل و زلزله و حوادث… حضور خوبی است؛ یک حضور میدانی نیز به بیمارستان جراحی قلب اطفال داشته باشند و شرایط عمل جراحی قلب اطفال را ببینند و از متخصصان بپرسند چرا کسی تمایلی ندارد راه جراحان قلب اطفال ادامه را ادامه دهد؟. اینکه بگویند از دیپلم جراح قلب اطفال پذیرش کنیم که راه حلش نیست.

رئیس زاده همچنین با طرح این پرسش که چرا کسی حاضر نیست رشته بیهوشی بخواند؟ گفت: در یک دانشگاهی ۱۲ نفر ظرفیت بیهوشی رزیدنتی است که در سال گذشته تنها یک نفر سال ورود کرده است در دانشگاه دیگری از ۸ نفر ظرفیت تنها یک نفربه رشته بیهوشی ورود کرده است. بروند در اتاق عمل‌ها و از متخصصان و رزیدنت‌های بیهوشی بپرسند چرا کسی حاضر نیست بیهوشی بخواند؟

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: هشدار می‌دهم که تنه تنومند پزشکی کشور دارد دچار آفت می‌شود. ما این آفات را می‌بینیم مسئولین بیایند و در بازدید‌های میدانی مشکلات را ببینند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.