تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 21:14
کد خبر : 71767

شورای نگهبان:پاسخ نامه آقای روحانی به زودی ارائه می‌شود

شورای نگهبان:پاسخ نامه آقای روحانی به زودی ارائه می‌شود

ارمان شرق- وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نامه اقای روحانی پاسخ داده شده است؟ گفت: بله پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می شود.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت گفت: آنچه که وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات است پاسداری از آرای مردم است و شورای نگهبان این وظیفه را انجام داده و به درستی این حق الناس پاسداری شود. علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه شوراست سلامت مردم را مدنظر داریم و تمهیداتی برای سلامت مردم در روز انتخابات اندیشیده شده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه نروژی درباره اینکه چرا شورای نگهبان اقدام به تایید صلاحیت کاندیدای اصولگرا کرده است و از کاندیدای اصلاح طلب کسی تایید نشده است گفت: شاید خبرنگار مربوطه اسامی را ندیدند. در این دور و همه ادوار بین افرادی که احراز می شود از همه گروه‌ها هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند از گروه های دیگر هم هستند. این دور هم چنین وضعیتی بوده و هیچ گاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی دهد و نظر شورا براساس قانون انتخابات و قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی براینکه شورای نگهبان برای انتخاب کاندیداها تایید یا رد می کند و روند آن مشخص نیست گفت: آنچه که شورا براساس نظارت انجام می دهد منطبق بر اصول ۱۱۵ قانون اساسی و قانون انتخابات است و بعد از بررسی هایی که انجام می شود باید با رای اکثریت اعضای شورا اظهار نظر شود و رای اکثریت شورا ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز کاندیدهاست.

وی افزود” قوانین انتخابات ممکن است اشکالاتی داشته باشد که مجلس باید آن را اصلاح کند و ان‌شاءالله در آینده مجلس محترم آن را اصلاح کند.
ایشان مواردی که از او نقل قول شده بود را تکذیب کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نامه اقای روحانی پاسخ داده شده است؟ گفت: بله پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می شود.

کدخدایی تاکید کرد: ان‌شاءالله انتخابات خوبی فردا رقم به خورد و به تعبیر رهبری رویداد سرنوشت ساز است و جمهوریت نظام را تثبیت می کند و توجه داشته باشید حق تعیین سرنوشت بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سالی که از عمرش می گذرد به جامعه ارائه کرده است و همانطور که درادوار گذشته حضور مردم را شاهد بودیم ان‌شاءالله در این دوره هم شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما چهار انتخابات را داریم. دو انتخابات سراسری و دو انتخابات هم در حوزه‌های مختلف برای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری داریم.

وی بیان کرد: از جهت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات هیچ نگرانی‌ وجود ندارد و نظارت موثر شورای نگهبان با دقت انجام خواهد شد.

کدخدایی تصریح کرد: آرای کاندیداها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی‌توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیداها را اعلام کنم.

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چند روز بعد از انتخابات نظر خود را اعلام می‌کند گفت: طبق قانون بعد از گزارش از سوی وزارت کشور شورای نگهبان پنج روز فرصت بررسی و اعلام نظر دارد تلاش می کنیم در این فرصت قانونی نظر خود را اعلام کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.