تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 10:25
کد خبر : 133038

مردان خودخواه تر از زنان هستند!

مردان خودخواه تر از زنان هستند!

آرمان شرق-گروه جامعه:محققان بر این باورند که انگیزه مردان، تلاش برای افزایش درآمد و موقعیت اجتماعی است، زیرا از نظر تاریخی، این امر شانس آنها را برای یافتن همسر و بچه دار شدن افزایش می‌دهد. دکتر یین وو مستقر در هنگ کنگ گفت: «تستوسترون مردان را ترغیب می‌کند تا علایق خودخواهانه خود را در اولویت قرار دهند.»

مردان خودخواه تر از زنان هستند!

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مردان واقعا خودخواه تر از زنان هستند زیرا تستوسترون باعث می‌شود انصاف را فراموش کنند. درنتیجه می‌توان گفت شهرت مردان به «عاشقان بی‌فکر» و «همکارانی یکدنده» تا حدودی به هورمون جنسی مردانه مرتبط است.

به گزارش تازه‌نیوز، بر اساس این مطالعه مشخص شد که سطوح بالاتر تستوسترون منجر به تصمیماتی می‌شود که انگیزه های خودخواهانه را بر عدالت ترجیح می‌دهند.

در یک آزمایش، به ۱۱۰ مرد جوان که نیمی از آنها با ژل تستوسترون تحت درمان قرار گرفتند، گفته شد که یک ظرف پول را بین خود و فرد دیگری که در اتاق نبود تقسیم کنند. مردانی که تستوسترون دریافت کرده بودند حریص تر بودند و به طور قابل توجهی پول نقد بیشتری برای خود نگه داشتند، در حالی که بقیه تقسیم عادلانه‌تری را در پیش گرفتند.

محققان بر این باورند که انگیزه مردان، تلاش برای افزایش درآمد و موقعیت اجتماعی است، زیرا از نظر تاریخی، این امر شانس آنها را برای یافتن همسر و بچه دار شدن افزایش می‌دهد.

دکتر یین وو مستقر در هنگ کنگ گفت: «تستوسترون مردان را ترغیب می‌کند تا علایق خودخواهانه خود را در اولویت قرار دهند.»

او همچنین گفت که مردها اگر بدانند تحت نظر هستند ممکن است سخاوتمندتر شوند تا وجهه بدی پیدا نکنند، اما پشت درهای بسته در واقع حریص‌ترند.

دکتر یین وو افزود: «این یافته‌ها نور جدیدی را بر عملکرد تستوسترون در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی که شامل مبادله بین منافع شخصی و انصاف است، می‌تاباند.» یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نیز بر این یافته‌ها صحه گذاشته بود زیرا نشان می‌داد مغز زنان پس از کارهای خوب واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

کارشناسان دانشگاه زوریخ نشان دادند که زنان وقتی پولی به شخصی می‌بخشند، نسبت به مردان مقدار بیشتری دوپامین، ماده شیمیایی که منجر به حس خوب می‌شود، در مغزشان ترشح می‌شود. مردان به طور طبیعی حدود ده برابر زنان تستوسترون دارند.

مناقشه طولانی برسر اینکه از میان زنان و مردان کدامیک مهربان تر هستند، احتمالا به زودی خاتمه می یابد چراکه طبق پژوهشی تازه مغز خانم ها بیشتر از آنکه به تصمیمات خودخواهانه و همراه با …

مناقشه طولانی برسر اینکه از میان زنان و مردان کدامیک مهربان تر هستند، احتمالا به زودی خاتمه می یابد چراکه طبق پژوهشی تازه مغز خانم ها بیشتر از آنکه به تصمیمات خودخواهانه و همراه با غرور گرایش داشته باشد به سمت رفتارهای دوستانه تمایل دارد.

از آن طرف، مغز مردان بیشتر خود-محور بوده و به رفتارهای همراه با خودشیفتگی گرایش دارد.

این تحقیق که به همت جمعی از پژوهشگران دانشگاه زوریخ انجام شده حکایت از آن دارد که این اثر احتمالا ریشه در توقعات فرهنگی از زنان دارد چراکه در اکثر جوامع از زنان انتظار می رود نسبت به مردان مهربان تر باشند.

مغز زنان و مردان واکنش های متفاوتی به خودخواهی و مهربانی دارد

پژوهش انجام شده توسط این گروه از محققان برای نخستین بار نشان می دهد که مغز زنان و مردان واکنش های متفاوتی به خودخواهی و مهربانی دارد. جالب آنکه در مطالعات قبلی انجام شده پیرامون همین موضوع مشخص شده بود که زنان عموما با گشاده دستی بیشتری نسبت به مردان به دیگران پول قرض می دهند.

دکتر Alexander Soutschek سرپرست این پژوهش در مصاحبه اش به MailOnline گفته:

در ادبیات کشورهای مختلف موارد متعددی به چشم می خورند که نشان می دهند رفتارهای زنان غالبا نسبت به مردان بیشتر همسو و مورد تایید جوامع است.

اما اینکه چنین تفاوت های رفتاری ناشی از اختلاف در کارکردهای مغزی این دو گروه جنسیتی است یا خیر همچنان نامعلوم بوده و درک آن منوط به انجام  تحقیقات بیشتر در این باره است.

طبق گفته های این محقق، دلیل تفاوت در نوع دوستی این دو جنسیت به اختلافات در سیستم امتیازدهی مغز آنها به رفتارهای همراه غرور و یا دوستانه باز می گردد.

در این پژوهش دانشمندان دانشگاه زوریخ به بررسی بخش هایی از مغز این دو جنسیت (گروهی شامل ۲۶ زن و گروه دیگر ۲۷ مرد) پرداختند که در زمان اتخاد تصمیمات خیرخواهانه فعال می شوند. این ناحیه که striatum نام دارد، در میانه مغز قرار گرفته و مسئولیت ارزیابی پاداش ها را بر عهده دارد و آنطور که محققان می گویند در زمان تصمیم گیری افراد فعال می گردد.

در تحقیق انجام شده از سوژه ها خواسته شد که بین این دو گزینه تصمیم گیری کنند:

  • تصمیم خودخواهانه: تنها خودشان ۱۰ فرانک سوئیس را بگیرند
  • تصمیم نوع دوستانه: هم سوژه و هم شخصی دیگر هرکدام ۷.۵۰ فرانک سوئیس را بگیرند

بعد از انجام بررسی ها مشخص گردید که در زمان اتخاذ تصمیم نوع دوستانه توسط زنان ناحیه striatum مغزشان به شدت فعال می شده در حالی که اگر آن خانم ها گزینه اول را انتخاب می کردند چنین اتفاقی نمی افتاد.

در مقابل اما اتخاذ تصمیم خودخواهانه توسط مردان باعث فعالیت شدید این ناحیه از مغزشان گردید.

در آزمایشی دیگر نیز دانشمندان با ارائه داروهایی به سوژه ها سیستم پاداش دهی مغزشان را از کار انداختند و مشخص گردید که در این شرایط زنان تصمیمات خودخواهانه تری را اتخاذ می کنند و در مقابل مردان رفتارهای نوع دوستانه تری را از خود نشان میدهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.