تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 1:51
کد خبر : 125927

فرار دزدان اسناد هسته‌ای ایران از کانال «باکو»

فرار دزدان اسناد هسته‌ای ایران از کانال «باکو»

آرمان شرق-گروه بین الملل:گزارش‌های دو سال پیش حاکی است که عوامل موساد که آرشیو هسته‌ای ایران را دزدیده‌اند، آن را از طریق جمهوری باکو به اسرائیل ارسال کرده‌اند.

فرار دزدان اسناد هسته‌ای ایران از کانال «باکو»

آرمان امروز: گزارش‌های دو سال پیش حاکی است که عوامل موساد که آرشیو هسته‌ای ایران را دزدیده‌اند، آن را از طریق جمهوری باکو به اسرائیل ارسال کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی از باکو، در طول سال‌های اخیر، اسرائیل پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحات خود از جمله موشک‌های بالستیک، سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک، پهپاد‌های کامیکازه و … را به این کشور فروخته است.
هفته گذشته روزنامه هاآرتس چاپ تلاویو گزارشی منتشر کرده و گفته اسرائیل در دو دهه گذشته یک اتحاد استراتژیک با آذربایجان داشته و به این کشور با اکثریت شیعه، تسلیحات به ارزش میلیارد‌ها دلار می‌فروشد و در مقابل، آذربایجان، برای اسرائیل نفت و دسترسی به ایران را تامین می‌کند. یکی از این موارد، فرار عوامل موساد با اسناد هسته‌ای ایران از طریق آذربایجان به سمت اسرائیل بوده است. در اسناد افشا شده «ویکی‌‍لیکس» در سال ۲۰۰۹، تلگرامی از «راب گاروریک» رئیس بخش سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در باکو متتشر شد. او در این پیام گفته بود روابط آذربایجان با اسرائیل محتاطانه، اما نزدیک است. هر کدام از این دو کشور، دیگری را بر اساس مشکلات ژئوپلیتیکش شناسایی کرده‌اند و هر دو ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی وجودی رتبه‌بندی می‌کنند. صنعت دفاعی اسرائیل با این نگرش، مطابقت کاملی با نیاز‌های دفاعی اساسی آذربایجان دارد که عمدتاً به دلیل مشکلات با ارمنستان توسط ایالات متحده، اروپا و روسیه تامین نشده است. علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان که مانند یک کوه یخ است، که ۹ دهم آن در زیر زمین است، با به رسمیت شناختن عملگرایانه اسرائیل به دنبال تامین نیاز سیاسی آذربایجان است. اقتصاد آذربایجان اساساً بر نفت و گاز استوار است و به عنوان بخشی از اتحاد استراتژیک خود با اسرائیل، به بزرگترین تامین‌کننده نفت این کشور تبدیل شده است. بر اساس برآوردها، حدود نیمی از نفت وارداتی اسرائیل از آذربایجان است. در اولین سال‌های استقلال، ارمنستان و آذربایجان هر دو به زرادخانه تسلیحات شوروی متکی بودند، اما به گفته موسسه صلح بین‌المللی استکهلم، از سال ۲۰۱۶ وضعیت تغییر کرده است و اکنون تقریباً ۷۰ درصد تسلیحات آذربایجان توسط اسرائیل تامین می‌شود.سیلک‌وی یکی از بزرگترین خطوط هوایی باربری در آسیا است و طبق اسناد رسمی به عنوان پیمانکار برای وزارتخانه‌های مختلف دفاع در سراسر جهان فعالیت می‌کند. این شرکت سه پرواز هفتگی بین باکو و فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون با هواپیما‌های باربری بوئینگ ۷۴۷ انجام می‌دهد و سال گذشته سومین شرکت حمل‌ونقل خارجی بزرگ از نظر حجم بار در بن گوریون بود. ارقام فاش‌شده در هاآرتس برای اولین بار نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶، هواپیما‌های IL76 این شرکت حداقل ۹۲ بار در فرودگاه عودا، مقصدی غیرعادی برای هواپیما‌های باری غیرنظامی، فرود آمده‌اند. Silk Way یکی از معدود خطوط هوایی است که در عودا فرود می‌آید. در طول این سال‌ها، تعداد انگشت‌شماری از خطوط هوایی اروپای شرقی حامل مواد منفجره و تسلیحات، در آنجا فرود آمده و برخاسته‌اند. در اکتبر ۲۰۲۲، بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل از آذربایجان بازدید و با علی اف دیدار کرد. گانتز در بیانیه‌ای رسمی گفت که سفرش به مسائل امنیتی و سیاسی و تعمیق همکاری‌های دو کشور مربوط می‌شد. چیزی که در آن زمان علنی نشد این بود که یک ماه قبل از سفر گانتز، «یایر کولاس» رئیس اداره صادرات دفاعی اسرائیل (SIBAT) به آذربایجان سفر کرده بود و با وزیر مسئول صنایع دفاعی آذربایجان دیدار کرده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.