تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 10:13
کد خبر : 141701

غیبت بزرگ «کلاه آبی ها» در فلسطین

غیبت بزرگ «کلاه آبی ها» در فلسطین

آرمان شرق-گروه بین الملل:آیا با وقوع این حجم از آسیب های انسانی و خرابی اماکن و نقض حقوق بشر در جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه حرکت مقاومت اسلامی(حماس)، و آواره شدن صدها هزار انسان غزه ای، وقت آن فرانرسیده است که با اعزام نیروهای غیرنظامی و نظامی، از فجایع و جنایات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس، جلوگیری نمایند؟ بودجه های هنگفتی که برای این نهاد بین‌المللی اختصاص داده شده است چه هنگامی باید به درد بشریت بخورد؟

غیبت بزرگ «کلاه آبی ها» در فلسطین

دکتر راشد جعفرپورکلوری

آرمان امروز : صلح‌بانان سازمان ملل یا همان «کلاه‌ آبی‌ها»، کسانی هستند که برای تحقق صلح جهانی پس از عضویت در یگان‌های حافظ صلح کشورهای خود، در عملیات‌های صلح سازمان ملل شرکت می کنند. بر اساس منشور ملل متحد، یکی از دلایل تاسیس سازمان ملل متحد، «نجات نسل‌های آینده از بلای جنگ» است؛ بر اساس این منشور یکی از مقاصد اصلی این سازمان «حفظ صلح و امنیت بین المللی» است و مسئولیت اصلی نگهداری از صلح و امنیت بین‌المللی نیز بر عهده شورای امنیت است؛ این شورا در انجام این مسئولیت می‌تواند مجموعه ای از اقدامات از جمله اجرای عملیات حفظ صلح را بپذیرد.

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ میلادی با ایجاد سازمان نظارت بر آتش بس ملل متحد در خاورمیانه مقرر کرد، برای حفظ صلح و استقرار آن، شورای امنیت مجاز است و می تواند شرح وظایف مختلفی چون حقیقت یابی و تدوین گزارش نسبت به آن موضوع خاص، نظارت بر آتش بس یا خطوط ترک مخاصمه و نواحی غیرنظامی، مباشرت و سرپرستی، جداسازی نیروها، کمک در حفظ نظم و قانون و برقراری صلح داشته باشند یا آنکه جنگجویان را خلع سلاح کرده و از کمپ پناهجویان محافظت کنند. حال با توجه به حملات خونبار رژیم صهیونیستی طی دو هفته اخیر به کودکان، زنان و مردان غیرنظامی و تخریب بیش از ۱۲ بیمارستان، ۳۲ مرکز درمانی، هزاران مسکن و مکان غیرنظامی و تاسیسات؛ بستن آب، برق و قطع اینترنت شهر غزه و به جای گذاشتن ویرانه های زیادی از هزاران آپارتمان و به شهادت رساندن قریب به ۶ هزار انسان و زخمی نمودن ۱۳ هزار نفر و آواره ساختن بیش از  ۶۰۰ هزار شهروند غزه ای با زیرپا گذاشتن تمامی قوانین و مقررات بین المللی جنگی، فقط با بهانه انتقام گیری از حماس که تعدادشان کمتر از ۴۷ هزار نفر می باشد عجیب است که حافظان صلح جهانی، هنوز هیچ قدم موثری در برابر این جنایات بشری برنداشته اند!

آیا با وقوع این حجم از آسیب های انسانی و خرابی اماکن و نقض حقوق بشر در جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه حرکت مقاومت اسلامی(حماس)، و آواره شدن صدها هزار انسان غزه ای، وقت آن فرانرسیده است که با اعزام نیروهای غیرنظامی و نظامی، از فجایع و جنایات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس، جلوگیری نمایند؟ بودجه های هنگفتی که برای این نهاد بین‌المللی اختصاص داده شده است چه هنگامی باید به درد بشریت بخورد؟ شهادت و پرپر شدن این همه کودک بی گناه برای به حرکت در آمدن این نهاد کفایت نمی‌کند؟ نقض قوانین و مقررات بین المللی به این وضوحی از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل، بی اعتنایی به پروتکل های شورای امنیت و معاهدات صلح جهانی، آیا نبابد موجب تحرک و لااقل جنبشی در این نهاد صلح طلب شود؟ ناظران بین المللی صلح، واقعا در خوابند یا خود را به خواب زده اند؟ یا منتظر اجازه از سران غربی و کشور غاصبی چون اسرائیل به عنوان یکی از کشورهای میزبان هستند؟

جالب است دبیر سازمان ملل در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آن‌که بیان داشت «حملات ۷ اکتبر کشتارهای جمعی غزه را توجیه نمی‌کند»، تحت فشار غرب و رژیم صهیونیستی سخنان خود را رد کرد.

آنتونیو گوترش که صبح سه‌شنبه (۲ آبان) به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین صحبت می‌کرد، گفت «حمله حماس در بستر ۵۶ سال اشغال خفه‌کننده رخ داد و فلسطینی‌ها این مدت تحت اشغالگری خفه‌کننده بوده‌اند» بعد از انتشار این سخنان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با کمال پررویی و وقاحت گفت «او شایستگی رهبری سازمان ملل را ندارد و باید فورا استعفا دهد» کمتر از یک روز بعد از انتشار صحبت‌های گوترش، او با فشار غربی‌ها و رژیم صهیونیستی، صحبت‌های خود را پس گرفت!

اینجاست که می بینیم این سازمان به دلیل وابستگی سیاسی و مالی به غرب، هیچ‌گونه اقدام و حتی اظهارنظری مخالف برخی نمی‌تواند داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.