تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 8:16
کد خبر : 143327

صد روز تا «انتخابات حساس‌ و دگرگون‌ساز»

صد روز تا «انتخابات حساس‌ و دگرگون‌ساز»

آرمان شرق-گروه سیاست:از امروز که در آن حضور داریم تا انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ روز زمان باقی مانده است. باتوجه به فاصله باقی مانده، در ادامه این گزارش به آخرین واکنش‌ها و حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از جناح‌های حاضر در این رویداد، خواهیم پرداخت. در مورد آخرین وضعیت فضای انتخاباتی باید به این نکته‌ها اشاره کنیم که انتقاد به برخی از رد صلاحیت‌ها و همچنین بحث مشارکت از جمله مهمترین کلیدواژه‌های انتخاباتی است.

صد روز تا «انتخابات حساس‌ و دگرگون‌ساز»

«آرمان امروز» آخرین تحرکات انتخاباتی را بررسی می‌کند:

 

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: بعد از عبور قطار انتخابات از ایستگاه دوم و رسیدن به ایستگاه سوم، داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی احراز یا تایید نشده بود، اعتراض خود را برای تجدید نظر در سامانه وزارت کشور ثبت کردند. طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، داوطلبانی که به نتایج بررسی‌ها در هیات‌های اجرایی اعتراض کردند به ۵ هزار و ۲۸۸ نفر می‌رسند البته توجه داشته باشید که برخی از رد صلاح‌شده‌ها یا آنانی که صلاحیتشان محرز نشده ثبت اعتراض نکردند. هیات‌های نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۵ آبان بررسی صلاحیت‌ داوطلبان را شروع کردند. طبق برنامه اعلام شده مهلت بررسی صلاحیت‌ها در این هیات‌ها ۵۰ روز است و پس از پایان مهلت، نتایج به داوطلبان اعلام خواهد شد. بعد از طی کردن این روال نتایج به دست آمده به شورای نگهبان ارسال خواهد شد که در آنجا باید بگوییم که انتخابات به ایستگاه ماقبل پایانی یعنی ایستگاه چهارم خواهد رسید.

از امروز که در آن حضور داریم تا انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ روز زمان باقی مانده است. باتوجه به فاصله باقی مانده، در ادامه این گزارش به آخرین واکنش‌ها و حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از جناح‌های حاضر در این رویداد، خواهیم پرداخت. در مورد آخرین وضعیت فضای انتخاباتی باید به این نکته‌ها اشاره کنیم که انتقاد به برخی از رد صلاحیت‌ها و همچنین بحث مشارکت از جمله مهمترین کلیدواژه‌های انتخاباتی است. وزیر کشور روز گذشته در سخنانی انتخابات ۱۱ اسفند را انتخابات حساس‌تر توصیف کرده است. باتوجه به فاصله باقی مانده می‌توانیم رویداد ۱۱ اسفند را یک انتخابات حساس و دگرگون‌ساز بنامیم.

سیاست دولت «انفتاح» در انتخابات است

«احمد وحیدی»، وزیر کشور در نشست هم اندیشی استانداران سراسر کشور گفت: «انتخابات امسال حساس‌تر از هر زمان دیگر و مهمترین رویدادی است که مراحل اجرایی آن با دقت و بر اساس مر قانون در حال انجام است. جنگ ترکیبی دشمن و تلاش‌های فراوان علیه این رویداد مهم، بر اجرای دقیق قانون انتخابات تاکید کرد و گفت : استانداران ، فرمانداران و بخشداران مرکزی کارآمدی دولت در این عرصه را بیش از پیش نشان دهند. براساس قانون در زمان حاضر دولت می‌تواند امکانات تبلیغاتی خود را به طور مساوی و عادلانه در اختیار داوطلبان قرار دهد تا داوطلبان وام‌دار افراد یا گروه‌ها نشوند بنابراین استانداران طبق قانون امکاناتی که در اختیار استان است را می‌توانند به صورت مساوی و با رعایت عدالت برای داوطلبان در نظر بگیرند. سیاست دولت مردمی مشارکت حداکثری داوطلبان در انتخابات است. برخلاف اتهام‌هایی که برخی رسانه ها به دروغ به دولت وارد کردند، سیاست دولت «انفتاح » در انتخابات است. سیاست ما حضور حداکثری داوطلبان است. کسانی که توسط دستگاه‌های ذیربط به هر دلیلی تایید نشده‌اند، برابر قانون فرصت کامل برای اعتراض دارند. باید از همه ظرفیت‌های گروه های مردم نهاد ، نخبگان و کارشناسان برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری استفاده شود.»

از خالصسازی نترسید!

«صادق محصولی»، دبیر کل جبهه پایداری در در مجمع عمومی این جبهه با اشاره به انتخابات گفت: «متاسفانه امروز تکرار واژه خالص‌سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده است. وظیفه نیروهای انقلابی، خودسازی و تلاش بی‌وقفه است. باید تلاش جهادی داشته باشیم. تنها با شایسته‌سالاری و شاخص‌محوری می‌توان «حاج‌قاسم‌ها» در عرصه سیاسی را تکثیر کرد. نباید از برچسب‌هایی مثل خالص‌سازی و امثال آن بترسیم. افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند، دچار تناقض هستند. گاهی می‌گویند پایداری یک اتوبوس بیشتر نیست، گاهی می‌گویند آنان تمام کشور را گرفته‌اند. شاید این سوال مطرح شود چرا برخی از شایسته‌سالاری و انتخاب فرد اصلح و شایسته‌تر می‌ترسند؟ باید گفت غربگرایان با شاخص‌های انقلابی و کارآمدی مورد نظر برای اصلح مخالفند اما جرات اظهار آشکار آن را ندارند وگرنه خودشان هم دنبال افراد شایسته با شاخص‌های خودشان که نگاه سکولاری، بده‌بستان سیاسی و اقتصادی، جناح‌گرایی، استفاده از رانت و تبعیض یا بی‌توجهی در قبال محرومان است.»

بعضیها تا حدی مشارکت میخواهند که خودشان رای بیاورند

«محمدرضا باهنر»، دبیرکل جامعه مهندسین در گفت‌وگویی به چالش مشارکت در انتخابات پرداخت و در این مورد گفت: « من خودم در این انتخابات ثبت‌نام کردم. اگر دو حالت را در نظر بگیریم، یعنی فرض کنیم مثلا ۱۵ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت کنند و بنده اول شوم و در حالت دوم ۳۰ درصد مردم شرکت کنند و بنده رای نیاورم، بنده حالت دوم را ترجیح می‌دهم. بعضی‌ها متاسفانه در حدی مشارکت را می‌پسندند که خودشان رای آورند یا دسته خاصی رای بیاورند. مشارکت بسیار مهم است و پاشنه آشیل ماست. مساله مشارکت در بسیاری از سال‌های انقلاب به حمایت مردم از کلیت نظام ترجمه شده است. در سال ۸۸ انتخابات شلوغی داشتیم و بعد هم فتنه و اینها. هر زمان مقام‌معظم‌رهبری می‌خواستند انتخابات ۸۸ را تحلیل کنند، نه گفتند ۱۳ میلیون و نه گفتند ۲۵ میلیون. گفتند ۴۰ میلیون، یعنی ۴۰ میلیون مشارکت برای ما مهم است. حتی درباره انتخابات ۷۶ حضرت آقا چندین‌بار ابراز خرسندی کردند که ۳۰ میلیون شرکت کردند و رئیس‌جمهور هم با ۲۰ میلیون رای انتخاب شده است. پشت سر این مساله منطقی هست و فقط آرزو نیست.»

ردصلاحیتها را بهنظرسنجی بگذارید

«مرتضی الویری»، از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشت در پاسخ به این سوال که در این دوره، ردصلاحیت چه شخصیت‌هایی برای شما دور از انتظار بود؟ گفت: « طبیعی است که اگر ترکیب هیأت اجراییِ دیگری تعیین شده بود یقینا خروجیِ دیگری نیز داشت. منتها این ترکیب هیأت اجرایی، برآمده از وزارت کشوری است از یک مجلس غیردموکراتیک یا غیر مردمی که با تکیه بر رأی حداقلی یعنی ۴۲ درصد تشکیل شده، برآمده است. تازه گذشته از این ها اعضای هیات اجرایی باید مورد تایید هیات نظارت باشذ. بنابراین طبیعتاً وقتی با چنین سازوکاری، هیأت اجرایی شکل می‌گیرد انتظاری بیش از این وضعیت نمی‌توان داشت. بنده بسیاری از افراد هیات اجرایی را نمی‌شناسم اما در مورد افرادی مانند آقای پزشکیان و علی مطهری، یک نظرسنجی بین مردم صورت گیرد طبیعتاً به سلامت و پُرتوان بودن افرادی مانند پزشکیان و علی مطهری صحه می‌گذارند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.