تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آبان 1397 - 11:24
کد خبر : 47930

ساخت بلند ترین برج دریایی در دروازه ملل

ساخت بلند ترین برج دریایی در دروازه ملل

آرمان شرق:معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اتمام مطالعات و آغاز فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور در دروازه ملل خبر داد. به گزارش آرمان شرق و به نقل از ایسنا، «آذرپیکان» با اشاره به کارآمدی حمل ‌و نقل دریایی به‌عنوان یکی از

آرمان شرق:معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اتمام مطالعات و آغاز فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور در دروازه ملل خبر داد.

به گزارش آرمان شرق و به نقل از ایسنا، «آذرپیکان» با اشاره به کارآمدی حمل ‌و نقل دریایی به‌عنوان یکی از باصرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل ‌و نقل به‌عنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی افزود: کشورهای مختلف به‌منظور بهره‌مندی از این ظرفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری که می‌تواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناورها و ناوبری ایفاد کند، در حوزه دریا و افزایش سهم تجارت دریایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر می‌باشد که در این راستا اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بر آن است تا ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر از سطح دریا احداث کند که در نوع خود بلندترین برج کنترل دریایی کشور و منطقه می‌باشد که در این سازه استراتژیک، فعالیت‌های کنترل ترافیکی دریایی (VTS)، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) ، Technical Room و فضاهای عملیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

آذرپیکان افزود: سایت انتخاب شده و برج طراحی شده پس از احداث، دید کاملی به محوطه‌های بندری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج‌شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و … خواهد داشت و در آن فاکتورهای ایمنی، پدافند غیر عامل و کاهش هزینه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به این‌که این بنا با ارتفاع حدود ۶۰ متر بر روی زمینی با ارتفاع +۱۸ از سطح دریا (MSL+ ۱۸ ) و با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع احداث خواهد شد، گفت: این برج به‌علت پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به‌علت اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به‌عنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژه‌ای را ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره‌ها و سواحل دریای مکران است. سقف‌های کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و بگونه‌ای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب می‌کند. بازشوها و پنجره‌های بنا Thermal Break Face Cap و شیشه‌های آن چندجداره پرشده با گاز آرگون است که همگام با مباحث بهینه‌سازی مصرف سوخت طراحی شده است. ارتباطات عمودی در این ساختمان بوسیله دو دستگاه آسانسور تأمین و سیستم اطفا و کپسولهای CO ۲ و پودر برای آن لحاظ شده است. سیستم فشار مثبت در هسته مرکزی ارتباطی برای مواقع اضطراری مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ایمنی آن را دو چندان کرده است و عمده روشنایی این برج توسط چراغهای LED تأمین می‌شود که بسته به نوع عملکرد فضا، کنترل آن دستی یا اتوماتیک است.

آذرپیکان افزود: می‌توان اذعان داشت که برج کنترل ترافیک بندر چابهار همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی شده است و نکته حائز اهمیت آن که با احداث این برج نه تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار افزایش خواهد یافت بلکه به‌علت طراحی منحصر بفرد به‌عنوان یک نماد گردشگری دریایی به شهر بندری چابهار جلوه ویژه خواهد بخشید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.