تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 9:50
کد خبر : 147773

روایت نوبخت از شگفتی احتمالی در انتخابات اسفند

روایت نوبخت از شگفتی احتمالی در انتخابات اسفند

آرمان شرق-گروه سیاست:«منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند. ۱۵ نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الان ۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.»

روایت نوبخت از شگفتی احتمالی در انتخابات اسفند

آرمان امروز، گروه سیاسی: «محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه روز گذشته در نشست خبری انتخاباتی خود که با حضور خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد با اشاره به شرایط جامعه در آستانه برگزاری انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و «خبرگان رهبری» که قرار است در  ۱۱ اسفند برگزار شود با بیان این‌که « برای کاستن نارضایتی‌ها دو روش مدنی و نافرمانی مدنی وجود دارد» گفت: «اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای کاستن نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم. تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم. مجلس نماد جمهوریت است که اختیارات بیشتری از رییس جمهور دارد. رییس جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند رییس جمهور و وزرا را عزل کند. از منظر قدرت ملی، مجلس بر رئیس‌جمهور اولی است و اختیار بیشتری دارد و به همین جهت نمی‌توان از چنین قدرت ملی برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد بنابراین انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.»

او با بیان این اعتقاد که «به سه دلیل جایگاه مجلس تضعیف شده است» ادامه داد: «اول به دلیل استفاده نکردن از همه سلایق کشور در مجلس است که در این دوره هم صلاحیت برخی سلایق سیاسی تایید نشد و ما معترض هستیم و انتظار داریم شورای نگهبان صلاحیت این افراد را تائید کند تا شرایط رقابت و مشارکت در انتخابات فراهم شود. حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تایید صلاحیت شده در حوزه های مختلف حضور خواهد داشت.»

نوبخت در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان مردم را به مشارکت ترغیب کرد؟ گفت: «افزایش مشارکت شاید برآیند دو مولفه است؛ اول این‌که دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه مشارکت را فراهم کنند. اگر رقابت قوی باشد، مشارکت هم زیاد خواهد بود. دوم این‌که خود گروه‌های سیاسی رسمی وارد عرصه رقابت شوند. حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب اصلاح طلب و اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند اما دستگاه‌های ذی ربط باید امکان رقابت را فراهم کنند. اعتدال و توسعه یک سعی تبلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل های صنفی هم داشت. جمع بازنشستگان کشور بیش از ۶ میلیون نفر و با خانواده‌های خود تا ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. باید این خانواده ها را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. احزاب باید خواسته‌های آن‌ها را نمایندگی کنند. فراکسیونی باید در این زمینه در مجلس تشکیل شود. ما اعتراض خود به ردصلاحیت‌ها اعلام کرده‌ایم؛ زیرا این ردصلاحیت‌ها مشارکت را کم می‌کند. از ردصلاحیت روحانی متعجب و متاسفیم.روحانی معتقد است نباید صندوق رای را در همین شرایط رها کنیم.

با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آن‌ها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد.» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در مجلس آتی، گفت: «ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم. اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسوولانه نسبت به مزدم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه‌گر و فعال خواهیم بود و انتطار ات مردم در حد توان خود را بیان می کنیم.» نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر حوزه داده‌اید؟، اضافه کرد: «من چهار دوره نماینده اول مردم رشت بودم و از عواطف آن‌ها مطلعم. با مردم گیلان و رشت همیشه رابطه عاطفی دارم. قابل پیش‌بینی بود که مردم رشت مطالبه حضور من را داشته باشند اما تغییر حوزه نداده‌ام.» او در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض روحانی به ردصلاحیت خود، ادامه داد: «تا جایی که با خبرم، اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود البته  بعد از ردصلاحیت وی را ندیده‌ام ولی تا جایی که اطلاع دارم، اعتراض وی در حد همان بیانیه بود. در هر حوزه‌ انتخابیه‌ای که نفر داشته باشیم، حضور خواهیم داشت.»

نوبخت، دبیرکل حزب توسعه و عدالت در پاسخ به سوال خبرنگار «آرمان امروز» در مورد اینکه باتوجه به ردصلاحیت حسن روحانی برای حضور در رقابت‌های مجلس خبرگان گفت: «حضور دکتر روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، باعث شده بود تا اینکه انگیزه ما برای ارائه لیست ۱۶ نفره را دو چندان کرده بود اما بعد از رد صلاحیت وی، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که آیا برای خبرگان لیست بدهیم یا خیر در واقع اگر دکتر روحانی حضور نداشته باشند نمی‌توانیم لیستی در این انتخابات ارائه دهیم. ضمن آنکه ممکن است علما و فقها نیازی به حمایت حزبی نداشته باشند اما به‌طور کلی زمینه لیست‌دادن برای خبرگان، هنوز فراهم نشده است.»

نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره مذاکره با سایر احزاب برای انتخاب سرلیست در تهران، گفت: «جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم. کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد. شاید این کار موجب کاهش مشارکت شود شاید هم مثل انتخابات ۹۲ که آقای هاشمی ردصلاحیت و آقای روحانی انتخاب شد، با ردصلاحیت شدن روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم.»

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا احزابی که نماینده تایید صلاحیت شده ندارند باید در انتخابت شرکت کنند؟ گفت: «منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند. ۱۵ نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الان ۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.