تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 0:07
کد خبر : 112303

رمزگشایی از گنجینه اسرار امام خمینی (س)

رمزگشایی از گنجینه اسرار امام خمینی (س)

آرمان شرق-گروه سیاست:نوع نگاه حکمرانی امام و نوع برخورد با گروه ها، جامعه و احزاب در این اسناد مشخص می شود. سالیان ابتدایی پس از انقلاب اسلامی شاهد مقاطع حساسی بودیم که امام در این مقاطع تصمیمات حساسی گرفته است که هنوز بر خیلی از ما علت تصمیم گیری های ایشان نامعلوم است که با انتشار این اسناد، این جنبه ها بر ما روشن خواهد شد.

آرمان شرق-گروه سیاست:نوع نگاه حکمرانی امام و نوع برخورد با گروه ها، جامعه و احزاب در این اسناد مشخص می شود. سالیان ابتدایی پس از انقلاب اسلامی شاهد مقاطع حساسی بودیم که امام در این مقاطع تصمیمات حساسی گرفته است که هنوز بر خیلی از ما علت تصمیم گیری های ایشان نامعلوم است که با انتشار این اسناد، این جنبه ها بر ما روشن خواهد شد.

رمزگشایی از گنجینه اسرار امام خمینی (س)

آرمان امروز: سیدحسن خمینی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفته است که امروز فضای مجازی واقعیتی است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می شود دروغ گفت؛ دروغ هایی که  بزرگ است ولی ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد. سیدحسن خمینی گفت که دومین مسئله در مورد موسسه چیزی است که تحت عنوان جهاد تبیین مطرح می شود. ما نباید بنشینیم، دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم. فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتارهای آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می‌شود. پرونده‌های بسته ای که در جمهوری اسلامی ایران هست، بخشی از آن در اختیار ما است و باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش های آن انتشار اسناد است. بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد و به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی کنیم. در راستای بررسی ابعاد مختلف این اسناد و تاثیری که می تواند بر جامعه بگذارد، آرمان امروز نظرات افراد صاحب نظر در این خصوص را پرسیده است که در ادامه می خوانید. حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا در این خصوص می گوید: یکی از اقدامات بزرگ حاج احمد آقای خمینی که در مجلس سوم نیز جنبه قانونی پیدا کرد، تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) بود. طبیعی بود که اگر چنین مرکزی نباشد که متولی حفاظت و حراست از بیانیه ها و آثار حضرت امام خمینی (ره) باشد، این میراث بزرگ دستخوش تغییراتی از سوی انگیزه های ناسالم و برخی طرف های قدرت می شود. در تاریخ اسلام نیز این تحریف ها را مشاهده کردیم و بر همین اساس امام خمینی (ره) نیز تدابیری اندیشیدند تا این سواستفاده ها صورت نگیرد. دقیقا در وصیت نامه امام خمینی (ره) نیز این امر اشاره شده است که تا زمانی سندی وجود نداشته باشد، حرف های منتسب به من را نپذیرید و ایشان این خطر را پیش بینی کرده بود. پس از حاج احمد آقای خاتمی، این مسئولیت به آیت الله سیدحسن خمینی واگذار شد که در این دوره نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد.
سواستفاده از بیانات امام خمینی (ره)
در سال های اخیر به مراتب شاهد بوده ایم که برخی چهره ها از گفته های امام خمینی (ره) استفاده نا به حق کرده اند. تفسیر و تطبیق غلط از جمله اقدامات دیگری بوده که برخی سواستفاده گران در قبال امام خمینی (ره) انجام داده اند. بر همین اساس و بر طبق قانون امروز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می تواند اسنادی را منتشر کند تا دست سواستفاده کنندگان برملا شود و اقدام سیدحسن خمینی در این زمینه کاملا قانونی است. با این اقدام دیگر نمی تواند سخنان امام خمینی (ره) را تقطیع کرد و ذهنیتی بد از ایشان در جامعه ایجاد کرد. بارها در سال های اخیر  دیده شده که جملاتی که امام در خصوص منافقین گفته بود به اشتباه بر برخی گروه های سیاسی منطبق شده که خلاف واقع بوده است. این مشخص ترین جنبه ای است که با انتشار اسناد محرمانه از سوی سیدحسن خمینی، جنبه های آن برای مردم شفاف و بسیاری از سوالات مردم در این خصوص پاسخ داده می شود.
آسیب های عدم انتشار آن چه گفته شد
در مواقعی امام خمینی (ره) صحبت هایی داشته اند که با توجه به حساسیت زمان صحبت های امام در ان مقطع زمانی منتشر نشده و همین امر سبب شده تا شبهاتی در اذهان عمومی ایجاد شود و بر همین اساس امروز احتمالا از سوی سیدحسن خمینی برای رفع این شبهات اسناد آن منتشر می شود. نقل مطالبی از امام که هیچ مستند مشخصی ندارد و افراد ذی نفع آن را نقل می کنند و اهداف خاصی را دنبال می کنند با انتشار این اسناد خنثی می شود. در کلام امام مقدم و موخر کردن صحبت ها نیز اهمیت دارد و بعضا مشاهده شده چنین اقدامی نیز صورت گرفته است تا از صحبت های امام خمینی (ره) سواستفاده کنند. باید توجه داشت که شالوده انقلاب اسلامی، کلام امام خمینی (ره) و این کلام بر جامعه تاثیر مستقیم می گذارد و امروز اگر اما و اگرهایی در جامعه در خصوص انقلاب اسلامی وجود دارد نیز به علت عدم شفاف سازی در این خصوص است که انتشار اسناد از سوی موسسه تنظیم آثار و اسناد امام خمینی این مسائل را در جامعه حل و فصل می کند.
علت تصمیم گیری های امام در مقاطع حساس
محمدجواد امام با اشاره به مصادیق اطلاعاتی که ممکن است از سوی سید حسن خمینی منتشر شود، گفت: این اسناد به تصمیم گیری های زمان امام خمینی (ره) برمی گردد. نوع نگاه حکمرانی امام و نوع برخورد با گروه ها، جامعه و احزاب در این اسناد مشخص می شود. سالیان ابتدایی پس از انقلاب اسلامی شاهد مقاطع حساسی بودیم که امام در این مقاطع تصمیمات حساسی گرفته است که هنوز بر خیلی از ما علت تصمیم گیری های ایشان نامعلوم است که با انتشار این اسناد، این جنبه ها بر ما روشن خواهد شد.
امام خمینی (ره) در مقاطع انتخابات و در مراوده با گروه های سیاسی همواره به گونه ای رفتار کرده که سوالات زیادی برای اذهان عمومی ایجاد کرده است که انتشار این اسناد می تواند این جنبه از مسائل را برای جامعه روشن کند. نقدهایی در آن مقطع زمانی و امروز بر نوع حکمرانی وجود دارد که برای جامعه تعیین کننده شده است.
پاسخ به سوالات و شبهات جامعه
به نظر می رسد که اگر اسناد دوران امام خمینی (ره) منتشر شود به جامعه این توانایی را می دهد تا بهتر حکمرانی در زمان ها مختلف را بررسی کند. از این جهت علامت سوال های زیادی در جامعه وجود دارد. در گذشته و در سال های ابتدایی که شورای نگهبان تشکیل شد، شخصیت هایی نظیر آیت الله صانعی و صافی عضو شورای نگهبان بودند و به همین علت ما شاهد بودیم که بار علمی و جایگاهی شورای نگهبان به مراتب در سطح بالایی قرار داشت و نگاهی یک طرفه و بسته در آن عرصه وجود نداشته است. انتشار اسناد مربوط به امام خمینی به خوبی می تواند تحولات این حوزه را شفاف کند که به چه علت نگاه های مختلف را در شورای نگهبان قرار داده اند.
امام خمینی و مجلس
انتشار اسناد می تواند کمک کند تا وضعیت سیاسی، اجتماعی و بین الملل کشور شفاف تر شود و حتی تبادل نظرهایی که میان امام و مجلس نیز بوده، مشخص می شود. در آن مقطع زمانی ما شاهد بودیم که ۹۹ نماینده مجلس امام را نقد کرده اند و در خصوص نوع حکمرانی ایشان نظراتی داشته اند. در آن اتفاق سیاسی هیچکدام از نمایندگان از حقوق طبیعی خود محروم نشدند و هیچکدام از چرخه سیاست حذف نشدند و به وظیفه نمایندگی خود ادامه دادند. این در حالی است که امروز چنین امری ممکن نیست و در ادوار آتی اتفاقات خفیف تر سبب شده تا برخی ردصلاحیت شوند. اسنادی که از سوی سیدحسن خمینی منتشر می شود می تواند چرایی این اتفاقات پیرامون مجلس را برای مردم شفاف سازد و تفاوت ها در نوع حکمرانی ها را برای جامعه مشخص کند.
جامعه نیز مشخصا با تحلیل خود و با آگاهی که در این حوزه بدست می آورد، در وهله نخست تصمیمات آگاهانه می گیرد و به این علم دست پیدا می کند تا به چه شکلی در عرصه سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کند و به همین علت است که می توان گفت انتشار اسناد بسیار مهم و تاثیرگذار بر آینده سیاسی کشور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.