تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردین 1401 - 23:55
کد خبر : 97660

آمریکادر حال آماده‌سازی متحدانش برای بازگشت به برجام است

آمریکادر حال آماده‌سازی متحدانش برای بازگشت به برجام است

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا به دنبال آماده‌سازی متحدانش برای احتمال دستیابی به توافق میان خود و ایران است و هدف از برگزاری نشست صحرای نقب،در جریان قرار دادن متحدانش بود؛چرا که واشنگتن تصمیم به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک گرفته و نمی‌خواهد کسی مانع این اتفاق شود.

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا به دنبال فراهم کردن زمینه و آماده‌سازی متحدانش برای احتمال دستیابی به توافق میان خود و ایران است و هدف از برگزاری نشست صحرای نقب،در جریان قرار دادن متحدانش نسبت به فضای موجود بود؛چرا که واشنگتن تصمیم به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک گرفته است و نمی‌خواهد هیچ کسی مانع این اتفاق شود.
آمریکادر حال آماده‌سازی متحدانش برای بازگشت به برجام است

کارشناس عرب مسائل خاورمیانه گفت: به دلایل متعدد، به مصلحت مصر یا مراکش نیست که به اتحادی بپیوندند که مأموریت اساسی و اعلام‌شده آن مواجهه با ایران است؛ خصوصا که روابط قاهره با تهران خوب است و اما رابطه مصر با اسرائیل که چهار دهه از آن می‌گذرد، منوط به توافق کمپ دیوید است.

در حالی که طی هفته‌های گذشته، نشانه‌ها از نزدیک بودن احیای برجام خبر می‌داد، وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا در یک گردهمایی با حضور وزرای خارجه چهار کشور عربی، درباره ایران به گفت‌وگو نشستند. مغرب، امارات، بحرین و مصر در این نشست نگرانی خود را از احیای برجام و احتمال خروج نیروهای سپاه پاسداران ایران از لیست ادعای گروه‌های تروریستی آمریکا مطرح کردند و در مقابل وزیر خارجه آمریکا از همتای صهیونیست خود خواست تا پیشنهادات خود برای جایگزینی برجام را مطرح کند. هدف از برگزاری نشست صحرای نقب چه بوده و چرا کشورهای عربی در این نشست مشارکت کردند؟ یک کارشناس عرب مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

طارق عبود، کارشناس عرب مسائل خاورمیانه درباره علل برگزاری نشست صحرای نقب، به ایلنا گفت: آمریکا به دنبال فراهم کردن زمینه و آماده‌سازی متحدانش برای احتمال دستیابی به توافق میان خود و ایران است و هدف از برگزاری نشست صحرای نقب، در جریان قرار دادن متحدانش نسبت به فضای موجود بود؛ چرا که واشنگتن تصمیم به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک گرفته است و نمی‌خواهد هیچ کسی مانع این اتفاق شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این اجلاس، ایجاد این تلقی است که یک اتحاد سیاسی در حال شکل‌گیری است، در شرایطی که واشنگتن تلاش می‌کند از مسئولیت‌هایش در خاورمیانه کاهش دهد تا به نبرد مهمترش با چین و تا حدودی روسیه بپردازد.

این کارشناس عرب مسائل خاورمیانه افزود که به دلایل متعدد، به مصلحت مصر یا مراکش نیست که به اتحادی بپیوندند که ماموریت اساسی و اعلام‌شده آن مواجهه با ایران است. خصوصا که روابط قاهره با تهران خوب است و اما رابطه مصر با اسرائیل که چهار دهه از آن می‌گذرد، منوط به توافق کمپ دیوید است. اسرائیل فوبیایی به نام ایران دارد و تلاش می‌کند تا در تمامی اقدامات سیاسی و امنیتی خود این تلقی را ایجاد کند که آنچه تهدید ناشی از ایران خوانده شده است را مدنظر دارد.

آمریکادر حال آماده‌سازی متحدانش برای بازگشت به برجام است

وی افزود که آینده منطقه منوط به واقعیت‌های بین المللی است اما نشانه‌هایی وجود دارد که واشنگتن در حال حاضر به دنبال پیچیده کردن تنش‌ها در خاورمیانه نیست.

عبود تاکید کرد:به خاطر پیچیدگی‌های منطقه و مشکلاتش، ایجاد سازگاری میان کشورهای منطقه و جهت‌گیری‌هایشان آسان نیست. خصوصا که هنوز ملتی در فلسطین وجود دارد که سرزمینش در اشغال است و نزدیک به ده‌ها هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل وجود دارد اما جنگ‌ها و تنش های بزرگ در اصل حاصل تصمیم آمریکا است. به همین خاطر کاهش توجه واشنگتن به مسائل منطقه و پیچیدگی‌های آن، شدت مشکلات را کاهش می‌دهد خصوصا که توازن قوا میان ایران و اسرائیل مانع از انفجار امنیتی می‌شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.