تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 23:42
کد خبر : 132528

رقیب کانال سوئز در راه است

رقیب کانال سوئز در راه است

آرمان شرق-گروه بین الملل:این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

رقیب کانال سوئز در راه است

ایرنا- «رقیب کانال سوئز در راه است»، این پیام از سوی شماری از مقامات شرکت کننده در بیست و ششمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ به جهان مخابره شد، نشستی که در غیاب کشورهای غربی تحریم‌کننده روسیه برگزار شد اما این موضوع مانع از تبادل نظر نمایندگان ۱۳۰ کشور درباره منافع مشترک و چشم انداز عادلانه توسعه نشد.

در این مجمع اقتصادی بین المللی که با حضور رؤسای جمهوری برخی کشورها از جمله میزبان (کشور روسیه) برگزار شد، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در رأس هیاتی از مسئولان بخش‌های حمل ونقل ریلی، هوایی و کشتیرانی، دیدارهای فشرده ای برای بهره‌گیری از ظرفیت این اجلاس برای فعال سازی ابعاد مختلف کریدور شمال – جنوب داشت و پیشنهادهای تازه ای نیز از سوی طرفین در این ملاقات‌ها و نشست‌ها مطرح شد.
پیگیری طرح راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک، گسترش تجارت و ترانزیت میان دو کشور، ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان و پیشنهاد ایجاد هاب رودخانه ای در بنادر روسیه از موضوعات کلیدی مطرح شده در دیدارها و نشست های سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی بود.
بدین گونه هیات ایرانی از فرصت حضور مقامات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی بیش از ۱۳۰ کشور جهان در سن پترزبورگ برای توسعه همکاری‌ با روسیه و دیگر کشورهای حاضر در این اجلاس بهره گرفت.

نگاهی به ویژگی های رقیب کانال سوئز
کریدور شمال – جنوب طی یک ماه گذشته و پس از امضای قرارداد تکمیل مسیر ریلی غربی آن پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در کانون توجه بوده است و زمزمه حضور اعضای جدید همچون امارات متحده عربی و عمان، افق های تازه ای را برای این مسیر ترسیم کرده است.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، پیش از این افتتاح شده است. بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی، کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
به گفته مهرداد بذرپاش، این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
پیشنهاد راه اندازی قطارهای باری پرسرعت در مسیر روسیه – قزاقستان- ایران از سوی رئیس‌جمهور قزاقستان، اراده تهران و مسقط برای فعال سازی موافقتنامه عشق‌آباد برای کریدور حمل کالا در مسیر عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان، رایزنی‌های مقام ترکمنستان در تهران با موضوع همکاری‌های ترانزیتی و اختصاص یارانه حمل از سوی روسیه به کالاهای این کشور گویای آخرین تلاش‌هایی است که برای رونق بخش شرقی کریدور شمال – جنوب در دستور بوده است.
این کریدور در بخش دریایی از بنادر روسیه در حاشیه رودخانه ولگا که به دریای خزر راه دارد و نیز بندر ماخاچ قلعه در حاشیه این دریا محل تردد کالا به بنادر ایران در جنوب خزر است و بخش زمینی غربی کریدور نیز از جمهوری آذربایجان عبور می کند و به ایران می رسد.

کریدور شمال – جنوب یکی از مباحث کلیدی مورد توجه در اجلاس سن پترزبورگ در کنار سایر مسائل اقتصاد بین المللی بود؛ وزیر راه و شهرسازی در ابتکاری از این کریدور و دیگر ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان «ایران راه» یاد کرد که با استقبال نیز همراه شد.
وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در یکی از نشست های این اجلاس با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی هم به عنوان راه و هم به عنوان راه حل است، از مسیر ایران به عنوان راه امن، ایمن، آسان و سریع و مقرون به صرفه یاد کرد و گفت:‌ سرزمین ایران فرصت سازنده ای برای مشارکت بازیگران در عرصه حمل و نقل و لجستیک را فراهم کرده است که این ابتکار را «ایران راه» نامیده ایم؛ در زبان فارسی، راه هم به معنای راه و هم به معنای راه حل است.
وی ادامه داد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران که بخشی از راه حل است بخشی از نیازهای ترانزیتی و حمل نقل خود را رفع کنند.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست که با حضور مسئولانی از کشورهای مسیر کریدور شمال – جنوب و دستیاران رئیس جمهور روسیه برگزار شد، به سرمایه گذاران روس، صاحبان بار، شرکت‌های حمل و نقلی ولجستیکی این کشور پیشنهاد داد که در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان مشارکت کنند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد داد که شرکت های مشترک لجستیکی و بنگاه های کوچک و متوسط و کسب وکارهای نوپا و دانش بنیان بین ایران و روسیه تشکیل شود.

کریدور شمال – جنوب رقیب جدی کانال سوئز خواهد بود
آندری بیلاسوئوف معاون اول نخست وزیر روسیه نیز در سخنانی در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: کریدور شمال – جنوب می‌تواند یک رقیب جدی برای کانال سوئز باشد.
وی به بیان دلایل خود برای لزوم افزوده شدن مسیر ترانزیتی دیگر بین آسیا و اروپا پرداخت و افزود: کانال سوئز هم‌اکنون تنها مسیر اتصال آسیا به اروپا از طریق آب‌های عمیق است و چنین انحصاری می‌تواند برای اقتصاد جهانی مخاطره‌آمیز باشد.
معاون اول نخست وزیر روسیه با اشاره به وقوع حادثه برای یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ میلادی که منجر به مسدود شدن یک هفته ای این آبراه بین المللی شد، گفت: این اتفاق، پیامدهای بدی برای اقتصاد جهانی در پی داشت و از این رو است که اعتقاد داریم کریدور شمال – جنوب می تواند جایگزین ایمنی برای کانال سوئز باشد.
معاون اول نخست وزیر روسیه: کریدور شمال – جنوب می تواند جایگزین ایمنی برای کانال سوئز باشد.وی خاطرنشان کرد: اهمیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب و دیگر مسیرهای جایگزین به خاطر تغییر سمت و سوی بازارهای جهانی به سوی چین، آسیای جنوب شرق و خلیج فارس در حال افزایش است.
بیلاسوئوف گفت: زیرساخت‌های کنونی حمل و نقل که به صورت تاریخی برای انتقال کالا بین شرق و غرب ایجاد شده‌اند، دیگر نمی‌تواند نیازهای جهان را برآورده کنند.

سرگئی ایوانف نماینده ویژه رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در امور حفاظت از محیط زیست، محیط زیست و حمل و نقل نیز در سن پترزبورگ گفت: با گذشت زمان، کریدور به قوی ترین رقیب کانال سوئز تبدیل خواهد شد.
وی یادآور شد: این مسیر نه تنها به ایران می رود، بلکه امکان دسترسی به بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و شرق آفریقا را فراهم می کند.

شتاب بخشی به ساخت راه آهن رشت – آستارا
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ با معاون اول نخست وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد، نشستی که شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده خط ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب از محورهای آن بود.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست که با حضور وزیر حمل‌ونقل و رئیس شرکت راه‌آهن روسیه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب برای کشورهای عضو تاکید کرد: ایران تعهد تملک اراضی را دارد که این امر در حال انجام هست و اهتمام جدی بر اجرا این طرح وجود دارد.
بذرپاش افزود: رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران پیگیر این موضوع هستند و ایران به این کریدور به عنوان یک ابر پروژه توجه دارد.

راه اندازی هر چه سریع‌تر شرکت کشتیرانی مشترک
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دستیار رئیس جمهوری روسیه و استانداران سه استان حوزه ولگا این کشور با اشاره بر اهمیت اجرایی کردن ظرفیت های موجود در رابطه با روسیه بر راه اندازی هر چه سریعتر شرکت کشتیرانی مشترک تاکید کرد.
بذرپاش همچنین پیشنهاد همکاری فنی شرکت‌های ایرانی برای لایروبی رود ولگا و نیز همکاری‌های هوایی بین هواپیمایی کشوری و شرکت‌های روسی را مطرح و در بخش دیگری از سخنان خود بر تکمیل کریدورها و افزایش حجم تبادلات میان ایران و روسیه تأکید کرد.

پروژه ایجاد هاب رودخانه ای در سه بندر روسیه
در این دیدار استاندار سامارا روسیه، پروژه ایجاد هاب رودخانه ای در سه بندر سیزران، تالیاتی و سامارا را به طرف ایرانی پیشنهاد داد و گفت: توسعه این بنادر مورد تأکید رئیس جمهوری روسیه است.
به گفته دیمیتری آزاروف، این سه بندر دارای عمق مناسب برای تردد کشتی هستند و شبکه گسترده ریل متصل به خود و سه فرودگاه را دارند، همچنین شبکه وسیع جاده ای متصل به کریدور شرق-غرب و شمال -جنوب را دارا هستند.

روابط گسترده با ایران
در ادامه این جلسه، استاندار آستراخان روسیه گفت: روابط ما با طرف ایرانی وسیع است و مبادله کالاهای ترانزیتی از طریق بندرآستراخان وجود دارد. در حال حاضر ظرفیت انتقال ١۶میلیون تن کالا در این استان وجود دارد.
میخائیل بابوشکین افزود: در بندر اولیا منطقه ویژه بندری داریم که به یک قطب مهم اقتصادی بدل شده است و آماده ایم برای تجار و شرکت های ایرانی مزیت های مالیاتی و گمرکی در نظر بگیریم.

ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان
استاندار چلیابینسک روسیه نیز اظهار کرد: در این استان که در مجاورت مرز قزاقستان واقع شده است، یکی از بزرگترین خطوط ریلی را داریم و صاحب یک بندر خشک در خط شرقی کریدور شمال-جنوب هستیم که در حال حاضر از طریق اینچه برون ارتباط ریلی ماهانه داریم که میتوانیم آن را روزانه کنیم.
الکسی تکسلر افزود: کانال ولگا به دریای خزر را در محدوده استان چلیابینسک روسبه، لایروبی کردیم که تا پایان سال با عمق ۴.۵ متر، آماده خواهد شد.
استاندار چلیابینسک در پایان خواستار گسترش تجارت و ترانزیت با ایران شد.

علاقه مندی استان ولگوگراد روسیه برای نقش آفرینی بیشتر در کریدور
استاندار ولگوگراد نیز در دیدار جداگانه ای با وزیر راه و شهرسازی، ضمن دعوت از بذرپاش برای سفر به این استان، آمادگی این استان روسیه را برای نقش آفرینی بیشتر در کریدور شمال – جنوب که از این استان عبور می کند، اعلام کرد.
وی با بیان اینکه استان ولگوگراد را با عنوان پنج بندر می شناسند، گفت: این استان به دریای سیاه دسترسی دارد و در عرصه کشاورزی و صنعتی در روسیه تأثیرگذار است.

جمهوری داغستان روسیه در تدارک خط کشتیرانی جدید با ایران
سرگئی ملیکوف رئیس جمهوری داغستان روسیه نیز در گفت و گویی با خبرگزاری تاس در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ اعلام کرد که خط کشتیرانی و کانتینری جدیدی بین ماخاچ قلعه بندر خزری این کشور و بنادر ایران راه اندازی می شود.
ملیکوف اظهار داشت: موضوع ساماندهی خط کشتی ایران – ماخاچ‌ قلعه – ایران با استفاده از کشتی‌های شرکت کشتیرانی خزر در حال حاضر با شرکای ایرانی در حال بررسی است.
وی همچنین گفت: پیش از این یک شرکت هواپیمایی ایرانی، پیشنهاد افتتاح هاب هوانوردی در داغستان از جمله ایجاد تأسیساتی برای تعمیر هواپیما و تأمین قطعات یدکی آنها و ساماندهی هاب بار را مطرح کرده است که در حال پیگیری است.

تدارک روسیه برای انبار و حمل غلات از کریدور در ایستگاه آستراخان
سرگئی میلوشکین رئیس شرکت مدیریت خوشه کاسپین روسیه نیز در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ گفت که این شرکت در تدارک ایجاد قطب جدید کانتینری در نزدیکی آستراخان در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستراخان، قرارداد تامین جرثقیل اسکله هشتم و نهم منعقد شده و طبق طرحی موقت انبارهایی برای حمل غلات ایجاد شده و سایر کارها انجام شده است.
این فعال روس گفت: ما اکنون در حال ساخت یک بندر جدید هستیم و از سپتامبر سال ۲۰۲۴، محموله ها را در امتداد کریدور شمال-جنوب از طریق یک پایانه کانتینری جدید حمل خواهیم کرد.
به گفته وی، این طرح در گام نخست شامل یک پایانه بار پیشرفته در آستراخان برای دریافت کانتینر، محموله های عمومی و همچنین پایانه های نفت و غلات به ظرفیت در مجموعه سه میلیون تن بار در سال خواهد بود و در فاز دوم، یک مجموعه حمل بار جدید در منطقه ای دیگر از حاشیه خزر با ایجاد حدود ۱۸ اسکله را شامل می شود.

بررسی امکان ایجاد سایت کانتینری در بندر منطقه سامارا
آندری سوریلف رئیس هیات مدیره گروه حمل و نقل فسکو نیز گفت که این شرکت در حال بررسی افتتاح یک سایت کانتینری جداگانه در بندر سیزران یا در تولیاتی در منطقه سامارا روسیه به عنوان بخشی از ایجاد یک بندر و هاب لجستیک است.
وی اظهار داشت: ما بخشی از پروژه بزرگ شمال-جنوب هستیم، ما وظیفه ایجاد، اول از همه، ناوگان رودخانه-دریایی را بر عهده گرفته ایم و از این نظر می دانیم که ناوگان کانتینری در ولگا و در دریای خزر بدون امکانات پایانه بار مناسب، موفق نخواهد بود.

میزان بار در حمل و نقل ریلی کریدور ۳۰ برابر می شود
استاندار چلیابینسک روسیه نیز در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ به خبرگزاری تاس گفت که حجم بار انتقال یافته از مسیر ریلی در کریدور شمال – جنوب از این استان در دو تا سه سال آینده، حدود ۳۰ برابر افزایش خواهد یافت.
الکسی تکسلر با اشاره به امتداد این خط ریلی از چلیابینسک روسیه به قزاقستان، ترکمنستان و ایران، گفت: ما اکنون ماهانه یک بار قطار حامل بار در این مسیر می‌فرستیم، اما تلاش داریم که این کار را هر روز انجام دهیم و به نظر می رسد که بتوانیم در دو سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم.
استاندار چلیابینسک: اکنون ماهانه یک قطار باری در مسیر کریدور حرکت می کند، در تلاش هستیم هر روز یک قطار حامل بار اعزام شودبه گفته وی، به منظور توسعه حمل و نقل کالا، استان چلیابینسک روسیه و گروه حمل و نقل فسکو توافقنامه همکاری در توسعه حمل و نقل و پشتیبانی لجستیکی برای شرکت های منطقه را در محل اقتصاد بین المللی سن پترزبورگ امضا کردند تا این استان به عنوان مرکز توزیع و تجمیع بار برای صادرات و واردات و محموله های داخلی روسیه ایفای نقش کند.

حجم بار ریلی کریدور از ۱۰۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت
اولگ بلوزروف مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی ملی روسیه نیز در اجلاس سن پترزبورگ گفت: در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، ترافیک کانتینری در آغاز سال ۲۰۱۳ از پنج تا ۶ هزار کانتینر شروع شد و اکنون از ۷۰۰ هزار کانتینر فراتر رفته است.
به گفته وی، حجم بار منتقل شده از طریق ریلی در این کریدور در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.
بلوزروف گفت: در سال ۲۰۲۲ کل تردد بار ۱۴.۵ میلیون تن بود، امسال طبق پیش بینی ها می تواند به ۱۷.۶ میلیون تن برسد و تا سال ۲۰۳۰ به ۴۱ میلیون تن افزایش یابد.

تشکیل شرکت‌های مشترک کشتیرانی و هواپیمایی ایران و روسیه
و اما وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه پایانی سفر خود به سن پترزبورگ روسیه گفت: تشکیل شرکت‌های مشترک کشتیرانی و هواپیمایی بین ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی: تشکیل شرکت‌های مشترک کشتیرانی و هواپیمایی بین ایران و روسیه در دستور کار استبذرپاش به مذاکرات دوجانبه با معاون اول نخست وزیر ، وزیر حمل و نقل ، وزیر مسکن ، رئیس کمیسیون حمل و نقل مجلس دوما ، استانداران استان‌های مسیر گذرگاه شمال-جنوب و نیز فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی حوزه صنعت حمل و نقل اشاره کرد و افزود : در این مذاکرات موضوعات مهمی از جمله تشکیل شرکت کشتیرانی مشترک ، شرکت هواپیمایی مشترک ، همکاری در زمینه تولید مسکن و استفاده از ظرفیت‌های بزرگ دو کشور برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل بررسی ‌و توافقات اولیه حاصل شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به امضای توافقنامه اخیر گذرگاه شمال-جنوب با حضور روسای جمهور دو کشور اشاره کرد و گفت: با این توافقنامه، در آینده نه چندان دور شاهد تکمیل قطعه رشت-آستارا و تکمیل زنجیره خط ریلی شمال-جنوب خواهیم بود.
بذرپاش، توسعه اقتصادی را در گرو تامین زیرساخت‌های حمل و نقل دانست و گفت: ما زمانی می‌توانیم به توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم که ابتدا زیرساخت‌های اساسی حمل ‌ نقل را تکمیل کنیم.
وی افزود: در این سفر به توافقات خوبی در زمینه‌ مسکن ، حمل و نقل و تکمیل زیرساخت‌ها دست پیدا کردیم و از این به بعد، وزارت راه و شهرسازی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با جدیت بیشتر پیگیر اجرایی شدن توافقات و توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور خواهند بود.

 

شرکت‌های بزرگ ایرانی در سن‌پترزبورگ ۲۰۲۴ حضور یابند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به ابعاد و اهمیت مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در روسیه، این رویداد را فرصت خوبی برای حضور فعالانه بخش‌های دولتی و خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های بزرگ ایرانی در رویداد سال آینده این مجمع حضور بیشتری داشته باشند.
کاظم جلالی در پایان بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ در گفت و گویی یادآور شد: در حاشیه این مجمع،‌ هر سال نمایشگاهی برپا می‌شود که همه ظرفیت‌های کشور روسیه از جمله شرکت‌های بزرگ و هولدینگ‌ها حضور دارند و می‌توان با آنها در این رویداد وارد مذاکره شد و حتی تفاهمنامه و قراردادهایی را به امضا رساند.
سفیر ایران در مسکو اظهار داشت:‌ امسال ایران در این نمایشگاه به شکل دولتی و نیز با حضور برخی شرکت ها حضور داشت که امیدوار هستیم در سال آینده، شرکت های بزرگ ایرانی به شکل جدی در این رخداد حضور داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای ورودی و نیز چیدمان این نمایشگاه،‌هزینه های زیادی از شرکت ها و متولیان غرفه‌ها اخذ می‌شود و نمایشگاهی پرهزینه محسوب می‌شود اما با توجه به اهمیت و فرصت مناسبی که این نمایشگاه برای تقویت همکاری ها و تجارت دارد، بخش خصوصی می‌تواند رهاورد لازم را از حضور در این نمایشگاه داشته باشد.
جلالی با اشاره به تحریم های روسیه در زمان وقوع بحران و جنگ اوکراین گفت:‌ قبل از این رخدادها،‌ شرکت های بزرگ دنیا هم شرکت می کردند اما در این دوره از مجمع اقتصادی سن پترزبورگ، شرکت ها از اروپا و آمریکا حضور نداشتند و این رویداد با حضور کشورهای آسیایی و آفریقایی برگزار شد.
سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور شمار زیادی از مسئولان ارشد فدرال، جمهوری ها و استان‌های روسیه در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور در این اجلاس، گفت:‌از این منظر، این اجلاس فرصت مناسبی برای گفت‌وگوهای مقام‌های دولتی محسوب می شود و از این رو،‌این فرصت مغتنم شمرده شد و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در مدت دو روز حضور در این سفر، مذاکراتی را با مقام‌های مختلف ملی و استانی روسیه داشت که این حجم از ملاقات در شرایط عادی در این مدت زمان مقدور نیست و باید سفرهای جداگانه ای ترتیب داد.
جلالی با اشاره به ملاقات های جداگانه وزیر راه و شهرسازی با معاون اول نخست وزیر،‌ دستیار رئیس جمهور روسیه،‌ وزیران حمل و نقل و ساخت و ساز، مسکن و خدمات اجتماعی این کشور و برخی مقام های پارلمانی، این دیدارها را در راستای شتاب بخشی به مناسبات در حال رشد تهران – مسکو تأثیرگذار و حائز اهمیت دانست و گفت: در این سفر، پیشنهادها و طرح‌هایی همچون ایجاد شرکت های هوایی و کشتیرانی مشترک ایران و روسیه پیگیری شد.

دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، سفیر ایران در مسکو، مسئولانی از سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، بذرپاش را در این سفر همراهی می‌کردند.
مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین گردهمایی سالانه اقتصادی روسیه است که طی روزهای اخیر با شعار «توسعه حاکمیتی اساس یک دنیای عادلانه است. بیایید تلاش ها را به خاطر نسل های آینده متحد کنیم» برگزار شد.
برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل ، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل ، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی از محورهای بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبوزگ اعلام شده است.
وزیر راه و شهرسازی جمعه در دومین روز سفر به سن پترزبورگ در نشست اصلی مجمع اقتصادی بین‌المللی که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برخی مقامات ارشد دیگر کشورها برگزار شد نیز حضور یافت.
این مجمع اقتصادی بین المللی، چهاردهم ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۴ خرداد ۱۴۰۲) آغاز به کار کرد و امروز شنبه هفدهم ژوئن ( ۲۷ خرداد) به کار خود پایان می دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.