تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 8:07
کد خبر : 86902

روایت مذاکرات وین؛ ایران: اختلافات گذشته وجود دارد؛ آمریکا:هنوز راهی برای بازگشت به توافق وجود ندارد

روایت مذاکرات وین؛ ایران: اختلافات گذشته وجود دارد؛ آمریکا:هنوز راهی برای بازگشت به توافق وجود ندارد

آرمان شرق- «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا که در شورای روابط خارجی صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات در وین به خوبی پیش نمی‌رود و این به معنای آن است که هنوز راهی برای بازگشت به برجام نداریم.باقری گفت: به هر حال اختلاف وجود دارد. همان اختلافاتی که در پیش نویس وین ۶ است وجود دارد و چندتایی هم به آنها اضافه شده است.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اظهار کرد: طرف ایرانی در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نشده است. ما از ابتدا بر سر یک وقفه عادی پس از رسیدن به پیش نویس، توافق کرده بودیم.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نشده ایم.

به گزارش «انتخاب»؛ باقری کنی در گفتگو با الجزیره اظهار کرد: طرف ایرانی در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نشده است.

وی افزود: ما از ابتدا بر سر یک وقفه عادی پس از رسیدن به پیش نویس، توافق کرده بودیم.

گفتنی است که بر اساس متنی که به مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی نسبت داده شده، این سه مذاکره کننده اعلام کرده بودند که به تصمیم امروز «علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف ناامیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید.

آنها گفته بودند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.

باقری در پاسخ به این پرسش که قبلا روی پیش نویس وین ۶ عنوان می شد ترکیب اختلافات میان دو طرف ها تا ۸۰ درصد اختلاف است و ۲۰ درصد تفاهم، آیا الان می توانید بگویید اختلافات در این متون چند درصد است؟ گفت: درصد نمی توانم بگویم. اما به هر حال اختلاف وجود دارد. همان اختلافاتی که در پیش نویس وین ۶ است وجود دارد و چندتایی هم به آنها اضافه شده است.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به این پرسش که در دور بعدی گفت‌وگوها می توان به نتیجه رسید؟ تصریح کرد: گفت‌وگوهای دور آتی می تواند آخرین دور مذاکرات باشد. طبیعی است طرف مقابل اگر دیدگاه های ما را بپذیرد، ما در کوتاه ترین زمان ممکن می توانیم به توافق برسیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا: ایالات متحده هنوز راهی برای بازگشت به توافق ندارد
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا که در شورای روابط خارجی صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات در وین به خوبی پیش نمی‌رود و این به معنای آن است که هنوز راهی برای بازگشت به برجام نداریم. وی همچنین گفت که ایالات متحده از طریق مذاکره کنندگان اروپایی “هشدار” خود را در مورد “حرکت رو به جلو” تهران در برنامه هسته ای، به ایران منتقل کرده است.

سالیوان که در یک وبینار صحبت می کرد گفت: مذاکرات در مورد پایبندی متقابل ایران و آمریکا به برجام “به خوبی پیش نمی رود” به این معنا که ایالات متحده هنوز راهی برای بازگشت به توافق ندارد.

جیک سالیوان که در یک وبینار صحبت می کرد، همچنین گفت که ایالات متحده از طریق مذاکره کنندگان اروپایی “هشدار” خود را در مورد “حرکت رو به جلو” تهران در برنامه هسته ای، به ایران منتقل کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.