تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 13:15
کد خبر : 114906

رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال در صدر بازداشتی‌ها

رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال در صدر بازداشتی‌ها

آرمان شرق-گروه سیاست:بیشترین بازداشت شدگان طیف سنی ۲۰ تا ۳۵ سال است. این طیف سنی، حداقل در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، ولی فقط به این سن خلاصه نمی‌شود. جوان‌هایی که فارغ التحصیل شده‌اند و باید امکان زندگی، اشتغال، ازدواج و رفاه نسبی و طبق قانون اساسی حقوق شهروندی و رفاهی داشته باشند.

 

آرمان شرق-گروه سیاست:بیشترین بازداشت شدگان طیف سنی ۲۰ تا ۳۵ سال است. این طیف سنی، حداقل در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، ولی فقط به این سن خلاصه نمی‌شود. جوان‌هایی که فارغ التحصیل شده‌اند و باید امکان زندگی، اشتغال، ازدواج و رفاه نسبی و طبق قانون اساسی حقوق شهروندی و رفاهی داشته باشند.

رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال در صدر بازداشتی‌ها

آرمان امروز: «۴۱ درصد از بازداشت شدگان حوادث اخیر کمتر از ۲۰ سال سن دارند، ۱۰ درصد هم بالای ۳۵ سال» این آماری است که در طی چهار هفته گذشته و در اتفاقات اخیر از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده و نشان می‌دهد که طیف معترضان همان دهه هشتادی‌ها هستند. طبق گزارش این خبرگزاری  ۴۱.۸ درصد از بازداشت شدگان کمتر از ۲۰ سال سن، ۴۸.۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال،۱۰ درصد نیز بالای ۳۵ سال سن دارند. همچنین بنا بر ادعای این خبرگزاری، در میان دستگیر شدگان برخی کارمندان دستگاه‌های دولت نیز دیده می‌شوند که آمار آنها نیز حدود ۲ درصد از کل جمعیت بازداشت شده‌ها تخمین زده شده است. اما در این گزارش به آمار بازداشت‌شدگان اشاره‌ای نشده است. اما بر اساس گفته‌های علیرضا ‌بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی: «سه هزار نفر از افرادی که در اتفاقات اخیر در استان تهران دستگیر شده‌اند به زندان فشافویه انتقال یافته‌ بودند و از این تعداد به جز ۸۳۵ نفر بقیه از زندان آزاد شده‌اند.» این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند در ادامه صحبت‌هایش به آمار مهمی اشاره کرد که بی‌ارتباط با آمار خبرگزاری فارس و صحبت‌های چند روز پیش وزیر آموزش وپرورش، نیست. در شرایطی که یوسف نوری گفته بود، تعدادی از دانش آموزان بازداشت و در اختیار کانون اصلاح و تربیت قرار گرفتند، با این حال این نماینده تبریز معتقد است که «حدود ۲۰۰ نفر از دانش آموزان در بین دستگیرشدگان بوده‌اند که در اولین فرصت آزاد شده‌اند. ما الان زندانی دانش آموز درزندان فشافویه و زندان های دیگر نداریم.
۲۰۰ دانشجو نیز بین دستگیرشدگان بوده‌اند که بخش عمده ای از آنها دانشجویان دانشگاههای آزاد بوده‌اند که تعداد قابل توجهی از آنها آزاد شده‌اند و قطعا برای این دانشجویان سابقه سیاسی و امنیتی ایجاد می شود. ۳۶۰ نفر از دستگیرشان زنان بودند و تعداد آنهایی که در حال حاضر در زندان هستند قابل توجه نبود چراکه بخش عمده آنها با وثیقه آزادشده‌اند.»
وضعیت نامساعد زندانها
او با اشاره به اینکه با توجه به اغتشاش زندان اوین و آنچه در آنجا افتاد، نزدیک به ۱۳۰۰ نفر از زندانیان زندان اوین به زندان فشافویه انتقال یافته‌اند، افزود: «آن چیزی که در زندان دیده می‌شود و دسترسی‌هایی که مورد انتظار برای زندانی است از شرایط استانداردی برخوردار نیست و به‌رغم تلاش‌هایی که در زندان می‌شود که به درستی از عهده این کار بریایند ولی شرایط پیش آمده این اجازه را نمی‌دهد. شرایط زندانی ها شرایط نامتعارفی است چراکه برخی از آنها در شرایط بلاتکلیفی برای صدور قرار یا ارسال پیامک به خانواده هایشان برای ودیعه قرار وثیقه هستند.»

تا ۱۰۰تتر میهمان ما باشید | بدون کارمزد معامله کنید

تا ۱۰۰تتر میهمان ما باشید | بدون کارمزد معامله کنید

۱۰۰ تتر اول را میهمان ما باشید ✅

۱۰۰ تتر اول را میهمان ما باشید ✅

معرفی پر افتخار ترین ارتودنتیست ایران و آمریکا ، 40% تخفیف، اقساط

معرفی پر افتخار ترین ارتودنتیست ایران و آمریکا ، ۴۰% تخفیف، اقساط

آمارها با کارشناسان سخن میگویند
استاد بازنشسته و مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان امروز» نگاه تحلیلی به این آمار دارد که ۶۰ درصد جمعیت بازداشت شدگان بالای ۲۰ سال سن دارند و سن آنها تا کارمندان دولت می‌رسد. محمد زاهدی اصل معتقد است ما در شرایطی می‌خواهیم طرح جوانی جمعیت را در کشور اجرا کنیم که بیش از ۷۰ درصد این اقشار، جوانان بازداشت شده از سطوح پایین و ضعیف جامعه هستند و در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «در بررسی این طیف سنی نشانگر تحلیل دیگری است که تا امروز مسئولان آن را به اشتباه با تخلیه انرژی و احساسی می‌سنجیدند. تحلیل‌های گذشته ما غلط بوده که می‌گفتند این افرادی که بازداشت شده‌اند، بچه سال و از سر تخلیه انرژی، هیجانات کاذب و احساسی بوده است. زمانی‌که گفته می‌شود آمارها با کارشناس سخن می‌گوید، مصداق بارز این واقعیت، آمارهای خبرگزاری فارس  و نماینده تبریز است (که در بالا ذکر شده). این آمار نشان می‌دهد که بیشترین بازداشت شدگان طیف سنی ۲۰ تا ۳۵ سال است. این طیف سنی، حداقل در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، ولی فقط به این سن خلاصه نمی‌شود. جوان‌هایی که فارغ التحصیل شده‌اند و باید امکان زندگی، اشتغال، ازدواج و رفاه نسبی و طبق قانون اساسی حقوق شهروندی و رفاهی دارند، اما زمانی‌که این امکانات برای ۸۵ درصد جوانان وجود ندارد و جمعیت قابل توجهی از آنها فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و در حال حاضر بیکار یا مسافرکشی می‌کنند، معترض می‌شوند. آنها با حقوق، مسائل، امکانات و فسادها و رانت‌های کشور و شکاف فاصله طبقاتی آشنا هستند و در این شرایط طبیعی است که مانند آتش زیر خاکستر عمل ‌کنند و در هر فرصتی صدای اعتراض خود را بلند تا به گوش مسئولان برسانند. اگر گوش شنوایی وجود ندارد یا اصل ۲۷ قانون اساسی در کشور (برای مشخص کردن مکانی آزاد در جهت برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز) نادید گرفته می‌شود، حاصل آن بازداشت و سر از زندان درآوردن جوانان است. این طیف سنی نه آزادی برای بیان اعتراض دارد و نه صاحب زندگی حداقلی است.»
دولت باید پیام آماری را درک کند
وی در ادامه گفته‌هایش به حضور دختران و زن‌ها در این اعتراضات اشاره دارد که قشر قابل توجهی از بافت جمعیتی معترض را شامل می‌شود و در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «یکی از تفاوت‌های اعتراضات فعلی با اعتراضات سال‌های قبل، کاهش سن معترضان  و حضور خانم‌ها به‌شکل پررنگ است.
این پیام را باید دولت به وضوح درک کند که ما تا کجا بتوانیم جلوی این وضعیت را بگیریم. اگر آرامش هم به‌طور نسبی در کشور برقرار شود، مانند آتش زیر خاکستر عمل می‌کند و در سال‌های بعد به‌شکل عمیق‌تر و گسترده‌تری خود را نشان خواهد داد. وقتی می‌گوییم ما مدیریت بحران نداریم و بلعکس بحران مدیریت داریم، این فجایع را در شهرهای مختلف از جمله کردستان، زاهدان و اردبیل رخ می‌دهد.
این استاد مددکاری اجتماعی به اشاره به طرح دولت و مجلس برای جوانی جمعیت، می‌افزاید: «امید است که به انسان دلگرمی و انگیزه می‌دهد.
وقتی جوان هیچ امیدی برای آینده‌ ندارند و بخش قابل توجهی از جوانان ما که تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند از خانواده‌های قشر متوسط و پایین جامعه هستند، باید به این پیام پی برد. اکثر جوانان نه امید به اشتغال دارند و نه تشکیل خانواده و حتی از تفریح سالم نیز بی‌بهره هستند، از اینها چه انتظاری داریم؟.
وقتی جوان می‌بینید که بخش اندکی از جامعه در رفاه هستند و تبعیض میان آقازاده‌ها تا فلک رسیده، حساسیت‌های او برانگیخته می‌شود. حاصل این وقتی جوانان امید و تصویر روشنی برای فردای خود ندارند، عامل اصلی برای اعتراض و ناآرامی می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.