تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 2:03
کد خبر : 68318

مسعود پزشکیان صبح فردا در انتخابات ثبت نام می کند/ رونمایی از پدیده انتخابات ۱۴۰۰

مسعود پزشکیان صبح فردا در انتخابات ثبت نام می کند/ رونمایی از پدیده انتخابات ۱۴۰۰

ارمان شرق- دکتر مسعود پزشکیان روز شنبه ۲۵ اردی بهشت ماه ساعت ۱۵ برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به وزارت کشور می رود و همراه اصلی وی در این رویداد، زهرا پزشکیان فرزند شان خواهد بود. فردا را باید روز رونمایی از پدیده انتخابات ۱۴۰۰ بدانیم، روزی که مردم، مطالبات خود را از زبان سیاستمداری از جنس خود خواهند شنید؛ فردا روز مردم است.

ارمان شرق- دکتر مسعود پزشکیان روز شنبه ۲۵ اردی بهشت ماه ساعت ۹ برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به وزارت کشور می رود و همراه اصلی وی در این رویداد، زهرا پزشکیان فرزند شان خواهد بود.

خاطر نشان می سازد همسر وی ،در ۸ فروردین سال ۱۳۷۳ یعنی ۲۷ سال پیش در تصادف رانندگی فوت کرد و او شخصا از فرزندانش سرپرستی کرد و تا کنون علی رغم اصرار بستگان،دوستان و نزدیکان ازدواج نکرده است. دکتر پزشکیان در این باره می گوید: بالاخره طوری بود که نمی شد بار دیگر ازدواج کرد. با داشتن ۳ بچه واقعا نمی شد شخص دیگری را به زندگی آورد. می گویند «در یک دل دو دوست نمی گنجد» بالاخره وقتی آدم با بچه هاست و آنها هم کوچک بودند و با هم زندگی می کردیم تصور اینکه شخصی وارد زندگی من بشود و اختلافی به وجود بیاید یا تفاوت سلیقه ای باشد و بعد خدای نکرده در خانه برای فرزندان من مشکلی پیش بیاید، تصورش برای من غیرممکن بود. به اضافه اینکه نمی توانستم تصور کنم شخص دیگری بتواند جای همسرم را برای من پر کند و تصوری سخت بود.

او که به عدالت گرایی شهره است نقطه مرکزی گفتمان خود را رفع تبعیض و نابرابری می داند و بر این باور است تحمل تبعیض به مراتب سختر از فقر است. دکتر پزشکیان تا کنون در گفتگوها و سخنرانی های خود از برخی مفاهیم و کلمات استفاده زیادی کردهاست که هر یک از انها می توانند مبین رویکرد و نگاه وی باشد،از قبیل عدالت،فقرزدایی،فسادستیزی،تعامل با جهان و تنش زدایی،رسیدگی به محرومان و اقشار اسیب پذیر،تامین حقوق ملت،گشایش فضای نقد، مروّت با دوستان و مدارا با دشمنان ،ارتباط صادقانه ،شفاف و صمیمانه با ملت، پاکدستی،واقع گرایی،توسعه همه جانبه ،تمرکز زدایی و دادن اختیارات کافی به استان ها ،صیانت از حریم خصوصی افراد و …

مجموع خصایص و تفکرات دکتر پزشکیان، او را به گونه ای تصویر سازی کرده است که بعضی به این باور رسیده اند که ضرفیت کافی برای تبدیل شدن به پدیده انتخابات ۱۴۰۰ را دارد. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا می‌گوید: اصلا‌ح طلبان اگر بخواهند وارد انتخابات شوند، هنوز کسانی را دارند که بتوانند با آنها دو قطبی سازی کنند؛ به نظرم آقای پزشکیان می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ یک پدیده باشد.

همچنین هوشمند سفیدی فعال رسانه ای و سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی می نویسد: “دکتر مسعود پزشکیان” ا می تواند با گفتمان ضد تبعیض و نابرابری، علاوه بر داشتن رأی اصلاح طلبان، در جذب بخشی از آرای خاموش و نیز آرای اصولگرایان معتدل، موفق تر عمل کند و در تشکیل دولتی ائتلافی از چهره های توانمند و شایسته کشور، و نگاه عام به کلیه گروه های اجتماعی و حاشیه ای و نیز نخبگان و متخصصان، به عنوان پدیده انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود؛ واقعیتی که با گذشت زمان، هرروز بیش از پیش خود را متجلی می سازد.

او در یادداشت دیگری خاطرنشان می سازد:به نظر می رسد در نگاه اول ،دکتر پزشکیان یک چهره متفاوت در در انتخابات۱۴۰۰ باشد؛ توان رأی آوری، توانایی در ارتباط گیری با توده مردم، صلاحیت در ارائه برنامه مقابله با کرونا و پیشبرد صحیح امر واکسیناسیون، نگاه عدالت گرایانه مبتنی بر رفع تبعیض و نابرابری، صداقت، پاکدستی، نداشتن حاشیه، نگاه علمی به مقوله مدیریت، شانس بالای عبور از سد شورای نگهبان و قدرت بیان و توانایی در مناظره ها، و یک ویژگی مهمتر یعنی “چهره جدید” که می تواند برگ برنده اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات باشد.

باید توجه کرد که نقطه قوت دکتر پزشکیان، آرای آذری ها و کردها و یا به اصطلاح منطقه ای نیست، بلکه مهمترین ویژگی او، توان ارتباط با توده مردم است که به گفته دکتر اصغرزاده که بی تردید، خیلی ها هم، آن را قبول دارند، ضعف بزرگان اصلاح طلب طی سالهای اخیر بوده است که بیشتر رویکرد نخبه گرایانه داشته اند، توانایی مهم دیگر پزشکیان، تأکید بر عدالت و رفع تبعیض و نابرابری است که دال مرکزی گفتمان او را که تحول گرایانه و عدالت گرایانه است، شکل می دهد، دقیقاً مقوله ای که آحاد مختلف مردم خواهان آن هستند و از این ضعف، در کلیه سطوح تصمیم گیری تا اجرایی کشور، رنج می برند؛ به یقین مردم، رئیس جمهوری را می خواهند که پرچم عدالت خواهی را برافرازد و عدالت سیاسی، فرهنگی، عدالت در توزیع قدرت اقتصادی و سیاسی و…، را به ارمغان آورد و از طرف دیگر، باید با صداقت این مفاهیم را با زبانی عامه فهم به مردم عرضه کند و بتواند اعتماد آنان را جلب کند.
بی تردید، آنچه دکتر پزشکیان دارد، کمتر در نامزدهای دیگر می توان جست و توجه به این ویژگی ها، می تواند، فردای روشنی را برای انتخاب مردم، شکل دهد.
با این وصف،فردا را باید روز رونمایی از پدیده انتخابات ۱۴۰۰ بدانیم، روزی که مردم، مطالبات خود را از زبان سیاستمداری از جنس خود خواهند شنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.