تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 10:20
کد خبر : 145434

دوازده روز تا مرحله دوم غربالگری انتخابات

دوازده روز تا مرحله دوم غربالگری انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:تنها ۱۲ روز تا مرحله دوم غربالگری انتخابات که قرار است روز ۱۴  دی ماه توسط هیات‌های نظارت استان‌ها اعلام شود، زمان باقی مانده است و بعد از این مرحله باید در انتظار آخرین مرحله، یعنی بررسی‌های شورای نگهبان باشیم که گفته می‌شود حدود ۵۰ روز زمان‌بر خواهد بود.

دوازده روز تا مرحله دوم غربالگری انتخابات

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به تقویم وزارت کشور که در مورد روزشمار انتخاباتی منتشر کرده است باید بگوییم که تنها ۱۲ روز تا مرحله دوم غربالگری انتخابات که قرار است روز ۱۴  دی ماه توسط هیات‌های نظارت استان‌ها اعلام شود، زمان باقی مانده است و بعد از این مرحله باید در انتظار آخرین مرحله، یعنی بررسی‌های شورای نگهبان باشیم که گفته می‌شود حدود ۵۰ روز زمان‌بر خواهد بود. در این فاصله تا روز انتخابات نه‌تنها استراتژی اصولگراها به‌صورت واضح مشخص نشده است بلکه در اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها هم هنوز آنچه نقشه انتخاباتی خوانده می‌شود رونمایی نشده است. بااین توضیح کوتاه در ادامه به برخی از اظهارات انتخاباتی هفته گذشته اشاره خواهیم کرد تا با جو این روزهای سیاست داخلی آشنا شوید.

رقابت سه طیف در اردوگاه اصولگراها

«حسین کنعانی‌مقدم»، فعال و تحلیلگر مسایل سیاسی در مورد فضای این روزها گفت: « به‌نظر من جریان‌های اصولگرایی چندان بدشان هم نمی‌آید که رقابت درون جریانی داشته باشند و برخی اختلافات را اینگونه بروز دهند؛ الان سه جریان اصلی در اصولگرایان در حال رقابت هستند. اول طرفداران حکومت اسلامی مانند پایداری هستند و رای مردم را چندان موثر نمی دانند. یک جریان، جمهوری خواهان هستند که جریان قالیباف هستند و معتقد به اجرای قانون اساسی هستند؛ یک بخش هم خودشان را جدا از همه می دانند و بیشتر برای حفظ موقعیت خودشان و قدرتی که دارند، تلاش و سعی می کنند با حذف دیگر جریانات تداوم حضورشان در قدرت را تضمین کنند. جریان الله کرم بخش کوچکی هستند و نمی توان گفت که یک جریان مجزا در میان اصولگرایان ایجاد کرده اند. کسانیکه الان در حاکمیت هستند و حامیان رئیسی محسوب می شوند برای حفظ وضعیت موجود در تلاش برای پیروزی خودشان میان اصولگرایان هستند. اگر ما بدنبال هدفی که رهبری بارها تاکید کرده اند، هستیم که مشارکت حداکثری شکل بگیرد؛ باید شاهد نرمش قهرمانانه از سوی شورای نگهبان باشیم و دولت هم با حل مسائل معیشتی، این امید را به مردم بدهد که رای آنها می تواند اثرگذار باشد. مردم اگر حس کنند که رای آنها اثر نداشته دیگر رای نمی دهند. از من پرسیده شد به چه کسی باید رای داد من گفتم باید به این سوال پاسخ دهید که چرا باید رای داد؟ اگر این چالش حل نشود مشارکت حداکثری شکل نخواهد گرفت.»

اما و اگر در مورد آینده ائتلاف اصولگراها

«منوچهر متکی»، سخنگوی شورای وحدت در مورد ائتلاف بین اصولگراها در پاسخ به این سوال که «مرتضی آقا تهرانی» چندی پیش گفت اگر تعدادمان در مجلس بیشتر شود، فلان طرح و لایحه را بهتر می‌توانیم پیش ببریم. حتی موضوع صیانت را مطرح کرد. از طرفی «غلامعلی حداد عادل» که معمولاً به دنبال حفظ اتحاد اصولگراها است، چندی پیش از برخی مواضع اصولگرایان گلایه کرد. تحلیل شما چیست؟ گفت: «اینکه جناب آقای آقا تهرانی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس تلاش کنند، کاملاً طبیعی است. البته فکر می‌کنم فعلاً زمان گله‌مندی نیست؛ معتقدیم اصولگرایان حتی اگر نتوانند به وحدت برسند، همدیگر را نباید تخریب کنند. حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی، پس از تشکیل شورای وحدت در سال ۱۳۹۹ به عنوان یک رهنمود اخلاقی و تشکیلاتی به ما گفتند که متأسفانه تلاش‌ها برای اصلاح روند امور به نتیجه نرسید اما دوستان ما دو نکته را مد نظر داشته باشند؛ اول آنکه با فراهم‌شدن شرایط، دو مجموعه شورای وحدت و شورای ائتلاف در کنار هم قرار گرفته و با وحدت هم‌افزایی کنند؛ دوم آنکه تا زمان تحقق این امر، یکدیگر را تخریب نکنند و این موضوع، منشور کار ما در شورای وحدت است. از طرفی همانگونه که عرض کردم تحلیل ما از شرایط آن است که نیروهای ولایی و ارزشی موضوع همگرایی و هم‌افزایی را در دستور کار خود دارند و ان‌شاءالله در آینده، شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود.»

اجرای قانون «شفافیت منابع مالی داوطلبان»

براساس قانون جدید انتخابات که به تصویب مجلس یازدهم رسید دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت های انتخاباتی باید شفاف باشد و هویت پرداخت کننده و دریافت کننده آن معلوم باشد.

در ماده ۵ قانون هم گفته شده که حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت، محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تأیید هیأت مرکزی نظارت می رسد.

ماده۷ قانون هم گفته که داوطلبان موظفند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک های دارای مجوز از بانک مرکزی، تعیین یا افتتاح و هنگام ثبت نام و یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوطه را در این خصوص ارائه دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.