در روز‌های انتهایی هفته گذشته قیمت دلار به کانال ۵۴ هزار تومانی بازگشت و با بازگشایی بازار در هفته جدید کانال ۵۳ هزار تومانی نیز در معاملات روز شنبه رویت شد. روز گذشته نیز نرخ اسکناس آمریکایی مجددا کاهش یافت و با خروج از کانال ۵۳ در پله‌های انتهایی کانال ۵۲هزار تومانی دادوستد شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که سطوح قیمتی ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی در معاملات سال جدید، کریدور آرامش نرخ دلار آزاد بوده است. حال با توجه به تداوم روند کاهشی دلار در اردیبهشت ماه برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که ارز مذکور در حال تلاش برای بازگشت به سنگر امن خود است. گفتنی است که نرخ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۹۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۵۲ هزار و ۸۷۰تومان رسید. افت نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار سکه نیز تاثیر چشمگیری داشت و هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته نسبت به نرخ روز پیشین خود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر معامله شد.

مدیریت تقاضا یا اثرات خبر جدید؟

دیروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه روند نرخ دلار در معاملات آزاد بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۸ پله کاهش نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در حوالی رقم ۵۳ هزار تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات بازار دیروز نرخ ارز مذکور مجددا کاهش یافت به‌صورتی که در معاملات ظهر روز گذشته مرز ۵۳ هزار تومانی از دست رفت و اسکناس آمریکایی وارد کانال ۵۲ هزار تومانی شد. در نهایت نیز با حدود ۹۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین در رقم ۵۲ هزار و ۸۷۰ تومان به نوسان روزانه خود پایان بخشید. روند کاهشی دلار با انتشار خبر سیاسی جدید آغاز شد. تحلیل‌گران بر این باورند که اخبار مختلف در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور می‌تواند تاثیر مستقیمی روی معاملات بازار ارز داشته باشد. اما در این میان برخی دیگر از کارشناسان با مطرح کردن علت خروج دلار از کریدور آرامش، در اوایل اردیبهشت ماه، نظر دیگری دارند. به عقیده این افراد علت اصلی آغاز روند افزایشی دلار در هفته نخست اردیبهشت، افزایش فشار تقاضا به سبب ورود برخی از شرکت‌های خودرویی به بازار بود. با پیشروی طرح واردات خودرو‌های کارکرده در مجلس و افزایش احتمال تصویب آن، برخی از شرکت‌های خودرویی با هدف تامین منابع مالی خود اقدام به خرید ارز در معاملات غیر‌رسمی کردند. ورود این شرکت‌ها به بازار نیز دست متقاضیان را بالا برد و سبب رشد نرخ ارز شد. اما چندی از این اتفاق نگذشت که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در پیامی توییتری با هشدار به شرکت‌های فعال در بازار ارز غیر‌رسمی از عدم تخصیص منابع ارزی به این شرکت‌ها خبر داد. حال به عقیده عده‌ای از کارشناسان روند کاهشی نرخ ارز در روز‌های اخیر را می‌توان ناشی از این تصمیم بانک مرکزی نیز دانست.

قرمزی تابلو‌ها در بازار سکه

روز گذشته همزمان با افت حدودا هزار تومانی قیمت دلار در معاملات بازار آزاد، نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله شد. این در حالی است که هر یک از قطعات نیم و ربع سکه نیز دیروز به ترتیب حدود ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته و در کانال‌های ۱۸ و ۱۲ میلیون تومانی معامله شدند.