تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 14:56
کد خبر : 140438

در برق کشی ساختمان از چه سیم و کابلی استفاده کنیم؟

در برق کشی ساختمان از چه سیم و کابلی استفاده کنیم؟

اگر قصد برق کشی ساختمان را دارید، باید بهترین نوع سیم و کابل را انتخاب کنید. در حال حاضر انواع سیم برق و کابل در بازار موجود است که هر کدام از آنها برای مصارف مختلفی در ساختمان سازی کاربرد دارند. اما برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که در برق کشی ساختمان از چه

اگر قصد برق کشی ساختمان را دارید، باید بهترین نوع سیم و کابل را انتخاب کنید. در حال حاضر انواع سیم برق و کابل در بازار موجود است که هر کدام از آنها برای مصارف مختلفی در ساختمان سازی کاربرد دارند. اما برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که در برق کشی ساختمان از چه سیم و کابلی استفاده کنیم؟

اگر قبل از ساخت و ساز انواع سیم و کابل را بشناسید، کمک بزرگی به فرایند سیم کشی ساختمان کرده اید، چراکه هر کدام از سیم و کابل‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. از این رو در ادامه این مقاله از شکوه صنعت در ارتباط با انواع سیم و کابل برق توضیح می دهیم و به این موضوع که در برق کشی ساختمان از چه سیم و کابلی استفاده کنیم بهتر است و اندازه مناسب سیم و کابل برای برق کش ساختمان اشاره خواهیم کرد.

سیم و کابل مناسب برای برق کشی ساختمان

 آشنایی با انواع سیم و کابل در برق کشی ساختمان

خرید سیم و کابل برق مناسب برای ساختمان بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افرادی که در کار برق کشی ساختمان هستند، باید بدانند که سیم و کابل ها از لحاظ جنس و سایز متفاوت هستند.

سیم یک هادی الکترونیکی منفرد است، در حالی که کابل مجموعه‌ای از سیم‌هایی است که در یک غلاف قرار گرفته اند. در حوزه الکتریک کابل‌ها مانند سیم‌ها برای حمل کردن جریان‌های الکتریکی کاربرد دارند.

سیم‌ها و کابل‌ها از مواد مختلفی مانند مس، طلا و آلومینیوم ساخته می‌شوند و مواد هرکدام مقاومت‌های متفاوتی دارند.

انواع سیم برق مورد استفاده برای برق کشی ساختمان

در مجموع سیم‌های روکشداری که در بازار عرضه می‌شوند و برای برقکشی ساختمان کاربرد زیادی دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • سیم مفتولی
  • سیم نیمه افشان
  • سیم افشان
  • سیم ارت
  • سیم نایلون

 کابل مناسب سیم کشی ساختمان

سیم مفتولی در برق کشی ساختمان

سیم مفتولی با استفاده از نورد گرم از فولاد تولید می‌شود. یکی از خاصیت‌های این سیم‌ها انعطاف پذیری بالای آنها است. این سیم‌ها معمولاً به شکل کلاف‌هایی با مقطع گرد تولید می‌شوند به دلیل انعطاف پذیری بالایی دارند، در شکل‌های دیگر نیز تولید خواهند شد.

 سیم نیمه افشان در برق کشی ساختمان

سیم نیمه افشان که به سیم خشک معروف است، در ساختار و ویژگی خود تفاوت اساسی با سیم افشان دارد. مهمترین تفاوت این نوع سیم تفاوت شکل پذیری کمتر آنها است که به عنوان سیم خشک شناخته می‌شود. سیم‌های نیمه افشان در صنعت کاربردهای زیادی دارند، چراکه از نظر اقتصادی کاربرد زیادی دارند. این سیم‌ها در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی مقاومت زیادی داشته و می‌توانند ولتاژ بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت را تحمل کنند.

 آشنایی با سیم افشان

سیم‌های افشان معمولاً از مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و روی آنها عایقی از جنس pvc قرار دارد. سیم‌های افشان از جنس آلومینیوم هستند.

 معرفی سیم ارت

سیم ارت مانند سیم افشان از جنس مس و آلومینیوم ساخته می‌شود. در این سیم‌ها برای تشخیص بهتر از روکش‌های سبز و زرد استفاده می‌کنند. استاندارد در جهانی در مورد سیم ارت باید رعایت شده باشد.

 سیم نایلون در برق کشی ساختمان

یکی دیگر از بهترین سیم‌ها برای برق کشی ساختمان سیم نایلون است که سفید رنگ و دولا می‌باشد. رنگ سفید این سیم به خاطر روکش آن است و بیشترین مصرف آن در برق‌کشی‌های روکار ساختمان‌ها است.

 آشنایی با انواع کابل برق

تقسیم بندی کابل‌ها کمی دشوار است. از آنجا که بیش از ۲۰ نوع کابل مختلف در برخی در بازار عرضه می‌شود و کاربردهای مختلفی از جمله انتقال برق تا مصارف صنعتی سنگین را دارند، در ادامه به معرفی کابل مناسب برای برق کشی ساختمان خواهیم پرداخت.

  • کابل غلاف غیر فلزی
  • کابل تغذیه کننده زیر زمینی
  • کابل چند هادی
  • کابل کواکسیال
  • کابل جفت تابیده بدون محافظ
  • کابل نواری
  • کابل دو سیمه
  • کابل دو محوره
  • کابل جفتی

کابل غلاف غیر فلزی

این کابل‌ها به عنوان سیم ساختمانی غیر فلزی یا کابل NM در بازار شناخته می‌شوند. این کابل‌ها دارای یک عایق پلاستیکی انعطاف پذیر، دارای دو یا چهار سیم و یا تک یک سیم لخت برای اتصال به زمین هستند. انواع خاصی از این کابل‌ها برای مصارف زیرزمینی یا بیرونی استفاده می‌شود. اما کابل‌های غلاف غیر فلزی  NM-B و NM-C  یکی از رایج‌ترین کابل‌ها برای برق کشی ساختمان می‌باشند.

کابل تغذیه کننده زیرزمینی در برق کشی ساختمان

این کارها مانند کابل‌های NM به جای اینکه هر سیم به طور جداگانه در ترموپلاستیک پیچیده شود، سیم‌های آن در کنار هم قرار دارد و در مواد انعطاف پذیر جاسازی خواهند شد. کابل‌های uf  در اندازه‌های مختلف گیج عرضه می‌شوند و اغلب برای روشنایی در فضای باز و داخل زمین کاربرد دارند.  مقاومت بالای این کابل‌ها در برابر آب، آنها را برای مناطق مرطوب مانند باغ و ویلا و همچنین لامپ‌های روباز پمپ‌ها و ایده‌آل می‌سازد.

 کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یک عایق لوله‌ای دارد که از هادی داخلی محافظت می‌کند و بیشتر توسط یک محافظ رسانای لوله‌ای احاطه شده و برخی از انواع آن دارای یک غلاف بیرونی برای عایق بیشتر هستند. این کابل که به عنوان یک کابل مناسب برای برق کشی ساختمان شناخته می‌شود، دارای دو سپر داخلی و یک محور هندسی است و معمولاً برای حمل سیگنال‌های تلویزیونی از آن استفاده می‌شود.

کابل چند هادی

این کابل معمولاً در خانه‌ها استفاده می‌شود و استفاده از آن ساده است. کابل چند هادی به خوبی عایق‌بندی شده و دارای بیش از یک هادی است و هر کدام به صورت جداگانه عایق‌بندی شده‌اند. از این رو برای امنیت بیشتر از این کابل استفاده می‌شود.

 کابل جفت تابیده بدون محافظ

این کابل بدون داشتن محافظ از دو سیم تشکیل شده که به هم تابیده شده اند. سیم‌های جداگانه بدون عایق هستند و برای انتقال سیگنال از آن استفاده می‌شود. از آنجا که کابل‌های UTP  نسبت به کابل‌های فیبر مقرون به صرفه تر هستند، برای تلفن و دوربین‌های امنیتی بیشترین استفاده را دارند.

برای استفاده در فضای داخلی ساختمان کابل ‌های  UTP با سیم های مسی یا هسته های مسی جامد کاربرد دارند و به دلیل انعطاف پذیری به راحتی برای نصب بر روی دیوار استفاده می شوند.

کابل نوری

کابل نوری بیشتر در وسایل جانبی استفاده می‌شود. این کابل‌ها سیم‌های رسانای مختلفی هستند که در یک سطح مسطح اجرا می‌شوند و باعث شباهت بصری به نوارهای تخت خواهند بود/

کابل دو سیم

این کابل‌ها برای انتقال بین آنتن و گیرنده مانند تلویزیون رادیو کاربرد دارند.

کابل دو محوره

یکی از انواع کابل‌های کواکسیکال کابل دو محوره است که به جای یک هادی داخلی، دو هادی داخلی دارد و برای سیگنال‌های پرسرعت با برد بسیار کوتاه بسیار از آن استفاده می‌شود.

کابل جفتی

کابل جفتی با دو هادی عایق‌بندی شده و به صورت جداگانه تولید می‌شود و معمولاً در برنامه‌های  DC یا AC  با فرکانس پایین از آن استفاده می‌شود.

سیم و کابل آمل بهترین برند شناخته شده در بازار است. از این رو می‌توانید در اسرع وقت با شرکت شکوه صنعت تماس بگیرید تا شما عزیزان را در ارتباط با مراحل خرید این نوع سیم و کابل راهنمایی نمایند.

اندازه مناسب سیم و کابل برای برق کشی ساختمان

تا اینجا در ارتباط با بهترین سیم و کابل برای برق کشی ساختمان توضیح دادیم، اما اندازه مناسب سیم کابل برای برق کشی در ساختمان بسیار اهمیت دارد. در ادامه به حداقل اندازه مناسب سیم و کابل برای برق کش ساختمان که باید توجه کنید اشاره خواهیم کرد.

  • برای روشنایی ها شامل لامپها، لوسترها ، پنل ها و .. از سیم استاندارد شماره ۱.۵ استفاده نمایید.
  • برای سیم تلفن از سیم چهار رشته فویل دار استفاده کنید.
  • برای سیم آیفون پیشنهاد می کنیم از سیم چهار زوج (هشت رشته) شماره ۰.۶خریداری کنید.
  • برای اعلان حریق در تمام قسمت ها حداقل سیم شماره ۱.۵ استفاده نمایید.
  • کابل کولر باید ۴ رشته مفتولی باشد و اگر ساختمان دارای سیستم ارت است، باید از کابل ۵ رشته مفتولی استفاده شود. سیم ارت به بدنه کولر وصل می شود .
  • سیم مورد استفاده از جعبه فیوز تا کلید کولر آبی باید حداقل ۲.۵ باشد.
  • برای کولر گازی هم باید از سیم شماره ۴ استفاده کنید .
  • در کولرهای گازی جریان زیادی وجود دارد و نباید از سیم کمتر شماره ۴ و سیم تکه تکه یا چسب خورده استفاده نمایید.

سخن آخر

برای برق کشی ساختمان، انتخاب بهترین نوع سیم و کابل مرغوب بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر انواع مختلف سیم و کابل در بازار عرضه شده اند که هرکدام مصارف متفاوتی دارند. چنانچه قصد برق کشی ساختمان را دارید باید سیم و کابلی را انتخاب کنید که برای انتقال سیگنال های تلویزیونی و حمل جریان برق بهترین نوع آن باشند.

در این مقاله اطلاعات کاملی را در ارتباط با بهترین نوع سیم و کابل جهت برق کشی ساختمان ارائه کردیم. چنانچه قصد خرید انواع سیم و کابل برای فضای داخلی و بیرونی ساختمان را دارید، کافی است با مجموعه شکوه صنعت تماس گرفته یا از طریق وبسایت این مجموعه به نشانی shokoohsanat.ir سفارش خود را ثبت کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.