تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 7:54
کد خبر : 142013

«توپ انتخابات» در زمین نهادهای نظارتی

«توپ انتخابات» در زمین نهادهای نظارتی

آرمان شرق-گروه سیاست:بعد از پایان زمان ثبت‌نام‌های انتخاباتی باید گفت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حساس‌ترین مرحله خود یعنی «احراز صلاحیت‌ها» رسید که این نگرانی‌ها در این موضوع یکی از کلیدواژه‌های طیف‌های مختلف سیاسی است، بحثی که پیش از تنها مورد انتقاد طیف اصلاح‌طلب قرار داشت ولی امروز می‌بینیم که جمع وسیعی از اصولگراها و به‌خصوص چهره‌های تاثیرگذار این اردوگاه، شورای نگهبان را به نرمش بیشتر دعوت می‌کند

«توپ انتخابات» در زمین نهادهای نظارتی

«آرمان امروز» گزارش می‌دهد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: بعد از پایان زمان ثبت‌نام‌های انتخاباتی باید گفت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حساس‌ترین مرحله خود یعنی «احراز صلاحیت‌ها» رسید که این نگرانی‌ها در این موضوع یکی از کلیدواژه‌های طیف‌های مختلف سیاسی است، بحثی که پیش از تنها مورد انتقاد طیف اصلاح‌طلب قرار داشت ولی امروز می‌بینیم که جمع وسیعی از اصولگراها و به‌خصوص چهره‌های تاثیرگذار این اردوگاه، شورای نگهبان را به نرمش بیشتر دعوت می‌کند در واقع باتوجه به اینکه شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی محسوب می‌شود و همه مراحل انتخاباتی را با ذره‌بین دنبال می‌کند باید بگوییم که توپ در زمین این نهاد قرار دارد و در این مورد همه جناح‌های سیاسی و حتی شهروندانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، در انتظار جواب احراز صلاحیت‌ها هستند.

در ادامه این گزارش به برخی اظهار نظرهای چهره سیاسی اشاره خواهیم کرد که  در روزهای اخیر به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. ناگفته نماند که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که اگر شورای نگهبان نرمش بیشتری از خود نشان دهد شاهد برگزاری انتخاباتی با حضور اکثریت شهروندان خواهیم بود، «مشارکت» چالشی که شاید با حضور چهره‌های سیاسی متنوع برطرف شود.

«هادی طحان‌نظیف»، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان پس از پایان یافتن مهلت ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما گفت: «اکنون وارد مرحله بررسی صلاحیت‌ها شده‌ایم. هیات‌های اجرایی در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه کار خود را آغاز کرده‌اند و استعلام‌ها از دستگاه‌های پنج‌گانه که در قانون آمده است نیز در حال انجام می‌باشد. این هیات‌ها متشکل از معتمدین مردمی و اشخاص حقوقی که در قانون ذکر شده هستند که در فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود.

این هیات‌ها ارتباطی با شورای نگهبان ندارند. پس از این‌که هیات‌های اجرایی کار خود را به پایان رساندند و نتایج بررسی‌های‌شان را اعلام کردند، هیات‌های نظارت به بررسی صلاحیت‌ها خواهند پرداخت و در نهایت شورای نگبهان به عنوان مرجع نهایی و تجدید نظر بررسی‌هایش را آغاز خواهد کرد.همان اقداماتی که هیات‌های نظارت استانی و شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهند، هیات‌های اجرایی نیز انجام می‌دهند. »

«احمد وحیدی»، وزیر کشور در همین مورد روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «انتخابات کار اصلی ما در این سال جاری است و در این مرحله که اسامی کسانی که داوطلب شدند به دستگاه‌های نظارتی ارسال شده است و آنها پاسخ‌ها را برای هیأت‌های اجرایی ارسال خواهند کرد و هیأت‌های اجرایی دو هفته فرصت دارند، آنها را بررسی و نظرات خود را عنوان کنند. بعد وارد مرحله بعدی خواهد شد که اگر در آن مرحله کسی شکایت داشت به هیأت نظارت شکایت می‌کند و در آنجا پیگیری می‌شود. در حال حاضر در مرحله اخذ نظرات دستگاه‌ها هستند که آنها ده روز برای ارسال نظرات خود به هیأت‌های اجرایی، فرصت دارند.»

«مصطفی پورمحمدی»، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز  در همین مورد گفت: «نقش مجریان و ناظران برای رقابت جریانهای سیاسی و مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت مضاعف و ویژه‌ای دارد. اصلا صحیح نیست که «احساس انتخاب آزاد» آسیب ببیند زیرا به صورت قانونی رد صلاحیت افراد فاقد صلاحیت در انتخابات توسط شورای نگهبان و وزارت کشور انجام می‌شود و نباید بیش از این مردم را تحت فشار قرار داد. باید برای فهم و انتخاب مردم احترام قائل باشیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.