تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 0:30
کد خبر : 140520

توافق درباره اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران

توافق درباره اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان: برای ساخت جاده نخجوان از طریق ایران توافق شده است

توافق درباره اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت برای ساخت جاده نخجوان از طریق ایران توافق شده است

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود برای شرکت کنندگان در بیست و هفتمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی گفت:در خصوص احداث جاده و راه‌آهن که امکان دسترسی به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران را فراهم می کند، توافق شد.

 

وی افزود: با در نظر گرفتن تقاضای فزاینده برای حمل و نقل بار در مسیر شرق به غرب، هدف ما افزایش حجم محموله های حمل و نقل از طریق راه آهن باکو -تفلیس- قارص از ۱ میلیون تن به ۵ میلیون تن است.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: در عین حال، آذربایجان فعالانه در حال توسعه بیشتر ظرفیت انتقال کریدور حمل و نقل شمال به جنوب است.

اوایل مهرماه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، افتتاح مسیر زمینی کریدور ادعایی زنگزور در جنوب قفقاز را مسأله‌ای راهبردی برای ترکیه خواند و این را هم گفت که «اگر ارمنستان از باز شدن دالان زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می‌تواند از ایران عبور کند»

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که خواهان ایجاد کریدور موسوم به زنگزور است که از ارمنستان می‌گذرد و آذربایجان را به منطقه نخجوان آنکه منطقه‌ای بین ارمنستان و ترکیه است، متصل می‌کند. طرح کریدور شامل ساخت بزرگراه و راه آهن است.

پیش از این نیز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از نخجوان به کریدورهای «زنگزور» و «لاچین» اشاره کرده و گفته بود: آرزوی ما این است که این مسیرها را به عنوان دالان‌های صلح باز کنیم. نمی‌توان به کریدوری که همواره تحت شرایط جنگی قرار داشته باشد، فکر کرد. تلاش لازم برای افتتاح کریدور «زنگزور» را انجام خواهیم داد. ایجاد کریدور «زنگزور» به نفع کشورها و امنیت منطقه خواهد بود. روند جاری در مسیر باکو تهران مثبت است. ممکن است تحولات مهمی (در این ارتباط) رخ دهد. (در مورد عبور از ارمنستان) اگر ارمنستان راه را برای کریدور «زنگزور» هموار نکند، این کریدور از ایران می‌گذرد. ایران نظر مثبتی به عبور کریدور از خاکش دارد.

این در حالی است که رئیس شورای راهبردی روابط خارجی راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در قبال بحران قفقاز تشریح و تصریح کرد: ایران تغییر مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه را برنمی‌تابد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.