تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 17:11
کد خبر : 130770

تنش و تیراندازی بین مرزبانان ایران و نیروهای طالبان

تنش و تیراندازی بین مرزبانان ایران و نیروهای طالبان

آرمان شرق- گروه سیاست: جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار “احمدرضا رادان”؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد ” شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند”.

تنش و تیراندازی بین مرزبانان ایران و نیروهای طالبان

منابع خبری از تبادل آتش میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان خبر دادند.

به گزارش «انتخاب»، ساعاتی قبل حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تنش هایی رخ داد که منجر به تبادل آتش شد.

خبرگزاری فارس در این باره نوشته است که «علت درگیری مشخص نیست و تا این لحظه درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.»

پایان درگیری در مرز

رسانه های نزدیک به دولت ایران نوشتند: مسئولین مرزبانی ایران و طالبان افغانستان هم اکنون در جلسه هستند تا دلایل تنش بوجود آمده را بررسی کنند.

ماجرا چه بود؟

خبرگزاری تسنیم پس از پایان درگیری ها، جزئیاتی درمورد این اتفاق منتشر کرد که در زیر می آید:

۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.

۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.

۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

فرمانده انتظامی در واکنش به درگیری مرزی با طالبان، خطاب به مرزبانان گفت: شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.
فرمانده انتظامی در واکنش به درگیری مرزی با طالبان، خطاب به مرزبانان گفت: شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی عنوان کرد: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرده اند “شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند”.

گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که “نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند”.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.

ایلنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی  درباره تنش میان نیروهای نظامی ایران و طالبان در مرز نیمروز گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان روی کارآمدن طالبان ما شاهد بعضی اقدامات غیرعقلانی و تنش‌های مرزی بوده‌ایم، عمده این مشکلات به عدم آشنایی مرزبانان و نیروهای طالبان که در مناطق مرزی مستقر هستند، بازمی‌گردد که با حدود مرزی و قوانین و پروتکل‌های مرزی خیلی آشنایی ندارند.

وی تاکید کرد: طالبان با بسیاری از الزاماتی که به لحاظ قانونی منعی برای آن وجود ندارد و یا بسیاری از رفتارهایی که در عرف دیپلماتیک و یا قوانین مرزبانی رایج است، چالش پیدا می‌کند و گاهی اوقات در قبال نیروهای ما رفتارهای ایذائی انجام می‌دهد اما ایران با صبر، متانت و حوصله با رفتارهای طالبان برخورد کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی عنوان کرد: اخیراً در مناطق مرزی شرقی خودمان به خاطر امنیت خودمان برای اینکه بتوانیم کنترل بیشتری داشته باشیم در بعضی از مناطق احداث دیوارهای مرزی، سیم خاردار و ایجاد موانع در دستور کار ارتش ما قرار گرفته است، برای این‌که استحکامات مرزی داشته باشیم. طالبان در این خصوص علیرغم این‌که هفته پیش هیأت‌هایی از ما در کابل حضور داشتند (چه هیأت‌های دیپلماتیک، چه هیأت‌های نظامی، مرزبانی و ستاد کل نیروهای مسلح) و علیرغم قول مساعد و توافقات فی‌مابین بازهم رفتارهای ایذائی و چالشی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: مرزبانی ما این رفتارها را با صبر و متنانت پاسخ می‌دهد اما گاهی اوقات چاره‌ای جز پاسخ مرزی به ایجاد تنش نیست. اگر حمله‌ای به مرزبانی ما شود، نیروهای ما پاسخ می‌دهند

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: نیروهای طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

نیروهای طالبان با انواع سلاح به سمت پاسگاه ساسولی تیراندازی کردند / تذکرات لازم به آنها داده شد اما مجددا تیراندازی را شروع کرده اند / درگیری ها ادامه دارد

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: نیروهای طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی پلیس؛ سردار قاسم رضایی اظهارداشت: حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

وی ادامه داد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار “احمدرضا رادان”؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد ” شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند”.

گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که ” نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند”.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.