تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 7:32
کد خبر : 144290

تاکید وزیر صمت بر آزادسازی واردات لوازم خانگی

تاکید وزیر صمت بر آزادسازی واردات لوازم خانگی

آرمان شرق-گروه اقتصاد:تولید لوازم خانگی یکی از پتانسیل‌های خوب کشور است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. معتقد هستم می‌توانیم با مقداری کار کردن به نام ارزشمند و زیبنده مردم در منطقه در حوزه تولید لوازم خانگی به روز تبدیل شویم. دیر نخواهید پایید که سازندگان لوازم خانگی ایران در چنین جایگاهی قرار بگیرند.

تاکید وزیر صمت بر آزادسازی واردات لوازم خانگی

 

آرمان امروز_گروه اقتصادی: وزیر صمت درباره واردات لوازم خانگی گفت: به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات وجود داشته باشد که البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازار رقابت کامل حرکت کنیم. عباس علی آبادی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا در جمع خبرنگاران، درباره تصمیم‌گیری درباره واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: تولید لوازم خانگی یکی از پتانسیل‌های خوب کشور است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. معتقد هستم می‌توانیم با مقداری کار کردن به نام ارزشمند و زیبنده مردم در منطقه در حوزه تولید لوازم خانگی به روز تبدیل شویم. دیر نخواهید پایید که سازندگان لوازم خانگی ایران در چنین جایگاهی قرار بگیرند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه در حال انجام است. در مجموع وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف می‌شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. محدودیت واردات معمولا برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود، اما به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازار‌های رقابت کامل حرکت کنیم. در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد. علی آبادی همچنین با بیان اینکه صنایع باید به سمت تحول عمیق حرکت کنند، گفت: در حال حاضر تلاش وزارت صمت توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی کشور است، چراکه خودرو‌های آینده خودرو‌های دیگری خواهند بود. همچنین در حال توسعه زیرساخت‌ها در صنایع کشور و همکاری با کشور‌های دیگر هستیم که نیاز به زمان و سرمایه دارد.

از سال ۱۳۹۷ و به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد. پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که با توجه به نیاز بازار، واردات این محصول آزاد شود با این حال وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ هستند می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و حتی برنامه صادرات نیز دارند. بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی مجدد تمدید شد. از سویی دیگر طی ۵ سال گذشته و ممنوعیت واردات رسمی لوازم خانگی، واردات کالاهای قاچاق در سطح بازار و حتی فروشگاه‌های آنلاین رونق گرفت؛ به شکلی که گفته می‌شود یک سوم لوازم خانگی موجود در بازارها قاچاق است که ضمن سوءاستفاده از ممنوعیت واردات، به صورت‌های مختلفی راه خود را به بازار پیدا کرده‌اند.

در بیشتر موارد نیز شاهد عرضه کالاهای بی کیفیت، فیک و دارای گارانتی تقلبی هستیم. همچنین طبق گفته مسئولان مبارزه با قاچاق، اغلب کالاهای خارجی عرضه شده به بازار در واقع همان کالاهای ایرانی تولید شده در زیرپله ها هستند که صرفاً برند خارجی روی آنها الحاق شده است. از سویی دیگر با توجه به اینکه همچنان فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی در ذائقه ایرانیان وجود دارد و در حال حاضر دایره انتخاب مصرف کنندگان محدود شده است، کالای قاچاق و تقلبی با استفاده از این دریچه، به راحتی در بازارها و فروشگاه‌های آنلاین یافت می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.