جنگ قبیـله‌ای با خارجی‌ها
دنیای اقتصاد : با مشخص شدن گروه‌بندی لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ حالا باید منتظر تقابل ستاره‌های بزرگ با تیم‌های ایرانی باشیم. هرچند هنوز معلوم نیست اینجا شرایط برای میزبانی از رقبا وجود دارد یا اینکه باید در کشورهای همجوار پذیرای سوپراستارهای دنیای فوتبال باشیم. یعنی فی‌المجلس ما که از خوردن کباب محروم بودیم اما حتی مشخص نیست بتوانیم از بوی آن هم بهره ببریم یا خیر! مقایسه ترکیب هم‌گروه‌های سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان نشان می‌دهد که تیم‌های ایرانی علنا با ترکیب بومی و به نسبت ارزان‌تر به مصاف رقبا می‌روند و این شاید منزوی شدن فوتبال باشگاهی در ایران را نشان می‌دهد.

گروه C

احتمالا سپاهان تنها تیم ایرانی است که به میزبانی از رقبای آسیایی فکر می‌کند، اما این موضوع هم منوط به تجهیز سیستم کمک‌داور ویدئویی در ورزشگاه آنهاست. شاید اگر امتیاز میزبانی باشد، سپاهان بتواند به صعود از مرحله گروهی فکر کند. ارزش فعلی ترکیب این تیم ۷/۱۰ میلیون یورو است که فقط ۴ درصد آن را بازیکنان خارجی تشکیل می‌دهند؛ یعنی یک نفر که نیلسون جونیور مدافع برزیلی آنهاست! البته قرار بود برایان دابو، هافبک سابق فیورنتینا هم به جمع شاگردان ژوزه مورایس اضافه شود، اما این انتقال به دلیل قوانین سقف بودجه هنوز رسمی نشده است. با این تفاسیر اوضاع وقتی غم‌انگیز به نظر می‌رسد که متمول‌ترین باشگاه ایران حتی از نیروی هوایی عراق با ارزش ۴ میلیونی هم بازیکن خارجی کمتری دارد.

چراکه تیم عراقی با ۹ بازیکن خارجی، حداقل توانسته ۲۵ درصد از ترکیبش را با نیروی بین‌المللی چینش کند. شاید دیگر هم‌گروه اصفهانی‌ها یعنی آلمالیق ازبکستان به آنها نزدیک باشد چون تنها ۳ بازیکن خارجی دارد و ارزش کل ترکیبش هم به ۲/۷ میلیون می‌رسد. این اوضاع تیم‌های نزدیک به سپاهان است و صحبت درخصوص دیگر تیم زردپوش گروه یعنی الاتحاد احتمالا رعشه به اندام می‌اندازد. تیمی که ۱۱۹ میلیون یورو ارزش ترکیبش است، ۱۰ بازیکن خارجی دارد و تعداد ملی‌پوشانش هم به ۱۳ نفر می‌رسد. با ارزش‌ترین بازیکن این تیم فابینیو است که ۴۲ میلیون یورو می‌ارزد؛ حتی از کریم بنزما هم بیشتر. آن وقت گران‌ترین بازیکنان سپاهان، امید نورافکن و رضا اسدی هستند که ۲/۱ میلیون یورو قیمت دارند.

  گروه D

نساجی نماینده فوتبال ایران در این گروه است که باید به مصاف گران‌ترین تیم قاره آسیا یعنی الهلال برود. تیمی که بر اساس ارزش‌گذاری ترانسفرمارکت ۲۵۹ میلیون یورو قیمت دارد، از ۲۲ بازیکن ملی‌پوش در ترکیب خود استفاده می‌کند و ۹ بازیکن خارجی هم دارد؛ یعنی تقریبا ۲۷ درصد از ترکیب. با چنین جمعی که یک تیم اصلی و یک تیم رزرو از بازیکنان ملی‌پوش دارد، حداقل از این اطراف کسی حریف آبی‌پوشان ریاض نمی‌شود. اوضاع سایر هم‌گروهی‌ها هم بهتر از تیم قائم‌شهری است. ترکیب نوبهار ازبکستان ۳/۱۰ میلیون می‌ارزد و با ۶ ملی‌پوش و ۵ بازیکن خارجی، ۲۱ درصد تیمش را لژیونرها تشکیل می‌دهند.

از مومبای سیتی یا همان اف‌سی بمبئی هم غافل نشوید که با وجود قدمت ۸ ساله‌اش، مدافع عنوان قهرمانی لیگ هند محسوب می‌شود و با ۶ بازیکن خارجی، حدود ۲۰ درصد ترکیبش را به بازیکنان غیر هندی اختصاص داده است. در ضمن آنها ۸ ملی‌پوش هم دارند و ارزششان هم به ۵/۵میلیون می‌رسد. اما نساجی چی؟ ارزش تیم مهدی رحمتی حدودا ۱۰۰ هزار یورو از تیم هندی کمتر است و فقط یک بازیکن خارجی به نام اعلا عباس عراقی دارد که در واقع تنها ملی‌پوش ترکیب این تیم هم هست. با ارزش‌ترین بازیکن ترکیبش هم محمدرضا آزادی است که ۴۵۰ هزار یورو می‌ارزد و شاید مقایسه‌اش با نیمار که با ۱۰۰ میلیون یورو به ریاض رفته، کار عقلانی‌ نباشد!

  گروه E

از نظر ترانسفر مارکت، پرسپولیس فاتح سه‌گانه فصل قبل با ارزش‌ترین تیم ایران محسوب می‌شود. سرخ‌پوشان ۳/۱۴ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده‌اند، ولی فقط دو بازیکن خارجی دارند که یکی از تاجیکستان و دیگری اهل گرجستان هستند و هردو هم فعلا روی نیمکت می‌نشینند. آن وقت رقبا چی؟ آنها با النصر و کریستیانو رونالدوی آماده همگروه هستند که در سال ۲۰۲۳ برای تیمش ۲۶ گل به ثمر رسانده است.

ترکیب این تیم زردپوش ۲۰۴ میلیون ارزش دارد که ۳۳ درصد از بازیکنان آن یعنی ۱۰ نفر را ستاره‌های خارجی تشکیل می‌دهند. اخیرا هم که ایمریک لاپورت و اوتاویو از اروپا به خلیج‌فارس آمده‌اند تا پیراهن زرد این تیم را به تن کنند و نفر دوم، هم‌تیمی مهدی طارمی بوده که کلی خواهان در اروپا داشته و با وجود اینکه ترانسفرمارکت ارزشش را ۳۵ میلیون عنوان کرده، در ازای ۶۰ میلیون یورو به عربستان آمده است. البته در این گروه الدحیل قطر هم وجود دارد که ۳۸ میلیون ارزش ترکیبش است و علاوه بر ۸ بازیکن خارجی، ۱۳ ملی‌پوش هم دارد. استقلال تاجیکستان احتمالا ضعیف‌ترین تیم گروه پنجم است که البته قبلا شگفتی‌ساز بودن خودش را نشان داده بود. اما حتی این تیم که ارزش ترکیبش ۵ میلیون است، ۷بازیکن خارجی دارد و این یعنی تمام رقبای باشگاه‌های ایرانی، با تجارب بین‌المللی به مصاف ما می‌آیند.