تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 10:28
کد خبر : 142310

انتخابات خبرگان در ایستگاه اول

انتخابات خبرگان در ایستگاه اول

آرمان شرق-گروه سیاست:پس از پایان مرحله ثبت‌نام، آزمون علمی برای احراز اجتهاد داوطلبان برگزار خواهد شد و سپس بحث بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود. در ادامه نیز سایر فرآیندها طبق قانون انجام خواهد شد.

انتخابات خبرگان در ایستگاه اول

آرمان امروز،گروه سیاسی: روز گذشته اولین روز از ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که در این مورد شاهد تعداد کمی از نفرات بودیم که برای ثبت نام حاضر شدند.در همین رابطه «محمدتقی شاهچراغی»، معاون سیاسی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگاران آمار ثبت‌نامی از داوطلبان نمایندگی ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تا ۲۷ نفر اعلام کرد. ثبت نام از ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح یکشنبه در محل ستاد انتخابات وزارت کشور، فرمانداری‌های مراکز استان‌ها و فرمانداری قم آغاز شده و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا توسط نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می ­توانند در روزهای مذکور جمعاً به مدت ۷ روز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ به فرمانداری مرکز استان و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه­ اصل شناسنامه عکس دار ، اصل کارت ملی ، اصل مدرک سطح چهارحوزه و دو قطعه عکس ۴×۶ ،ضمن تکمیل پرسشنامه­ اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور، در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت نام برای تمامی حوزه های انتخابیه  فراهم است. سن داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به هنگام ثبت نام باید حداقل ۴۰ سال تمام باشد. انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می شود.

سید محمد تقی شاهچراغی رییس ستاد انتخابات کشور هم همزمان با اعلام آغاز ثبت نام داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: ثبت نام مجلس شورای اسلامی غیرحضوری بود اما ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حضوری است. پیش بینی ها هم در فرمانداری قم انجام شده است زیرا بخشی از نمایندگان محترم خبرگان به واسطه وجود حوزه های علمیه در قم حضور دارند؛ همچنین در ستاد انتخابات وزارت کشور و همه فرمانداری های سراسر کشور پیش بینی ها صورت گرفته است. هم خود آقایان (داوطلبان) به صورت حضوری (برای ثبت نام) می توانند حضور یابند و هم نمایندگانی که به شکل مکتوب به فرمانداری ها یا ستاد انتخابات وزارت کشور، معرفی شده باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: اطلاع رسانی های قبلی انجام شده، نیازمندی هایی که داوطلبان محترم باید به همراه داشته باشند از قبل اعلام شده؛ فرمی در اختیار قرار گرفته و در سامانه بارگزاری شده است که عمدتا اطلاعات شخصی است و از داوطلبان محترم خبرگان، سوابق علمی، فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خواسته شده است.

تغییرات در قانون انتخابات مجلس خبرگان

«هادی طحان‌نظیف»، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته و همزمان با آغاز ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، حضور یافت و به توضیح نکاتی درباره انتخابات مجلس خبرگان و تغییراتی که در این زمینه ایجاد شده است پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در این مورد ادامه داد: «از روز گذشته به مدت یک هفته ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام خواهد شد. ثبت‌نام این انتخابات به صورت حضوری است. داوطلبان می‌توانند به فرمانداری مراکز استان‌ها مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در همان حوزه انتخابیه اقدام کنند. در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت‌نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه فراهم است. پس از پایان مرحله ثبت‌نام، آزمون علمی برای احراز اجتهاد داوطلبان برگزار خواهد شد و سپس بحث بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود. در ادامه نیز سایر فرآیندها طبق قانون انجام خواهد شد. همانطور که پیشتر نیز اعلام شده بود انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌‌شود.»

او سپس اشاره کرد که در یکی دو سال اخیر تغییراتی در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری به وجود آمده که یکی از آن‌ تغییرات در حوزه شرایط عینی و شکلی ثبت‌نام‌کنندگان است. طحان دیگر تغییر قانون انتخابات مجلس خبرگان را توسعه زمان‌بندی بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد و گفت: «این مدت افزایش پیدا کرده است. او ادامه داد: «نظارت شورای نگهبان در موضوع انتخابات یک نظارت استصوابی و همچنین عام است؛ بدین معنا که شورای نگهبان طبق قانون باید بر تمامی مراحل انتخابات از پیش ثبت‌نام گرفته تا اخذ و شمارش آرا و بررسی شکایات نظارت کند. ناظر باید در تمامی مراحل انتخابات در کنار مجری حضور داشته باشد تا به این اتقان برسد که فرآیندها طبق قانون پیش می‌رود.»

وی به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه شورای نگهبان تنها بر برخی مراحل و نه همه مراحل انتخابات نظارت کند نیز این گونه پاسخ داد: «این به ان معناست که به یک داور فوتبال گفته شود که شما تنها ۹۰ دقیقه را داوری کنید و در وقت‌های اضافه شما دیگر داور نیستید. همچنین مانند این است که به یک ناظر ساختمان گفته شود که شما تنها بر یک بخش ساختمان نظارت و آن را تایید کنید و بر دیگر بخش‌های ساختمان نظارت نکنید. هیچ داوری و هیچ ناظر ساختمانی، چنین نظارتی را قبول نخواهد کرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.