تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 7:04
کد خبر : 110840

آقای رئیسی! کابینه فعلی فرصت‌های برجام را می سوزاند

آقای رئیسی! کابینه فعلی فرصت‌های برجام را می سوزاند

آرمان شرق-گروه سیاست:اکنون مساله‌ای که در میان عموم مردم و البته ناظران سیاسی و اقتصادی مطرح بوده این است که آیا دولت ایران آمادگی مدیریت وضعیت پس از احیای توافق را دارد یا خیر؟ همچنین، مساله این است که آیا ترکیب کابینه فعلی، توانایی بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌رو پس از احیای توافق را دارد؟ این‌ها پرسش‌های جدی‌ای هستند که «آرمان امروز» در گفت‌وگو با سه کارشناس حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

آرمان شرق-گروه سیاست:اکنون مسالهای که در میان عموم مردم و البته ناظران سیاسی و اقتصادی مطرح بوده این است که آیا دولت ایران آمادگی مدیریت وضعیت پس از احیای توافق را دارد یا خیر؟ همچنین، مساله این است که آیا ترکیب کابینه فعلی، توانایی بهرهبرداری از فرصتهای پیشرو پس از احیای توافق را دارد؟ اینها پرسشهای جدیای هستند که «آرمان امروز» در گفتوگو با سه کارشناس حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

آقای رئیسی! کابینه فعلی فرصت‌های برجام را می سوزاند

 

روزنامه آرمان امروز نوشت:  با وجود تاخیر بحثبرانگیز آمریکا در پاسخ به پیشنویس تهیه شده از سوی اروپاییها و خواستههای ایران، به نظر میرسد به زودی کاخ سفید موضع نهایی خود را تعیین خواهد کرد. حتی دیرو- چهارشنبه-  روزنامه واشنگتنپست در گزارشی مدعی شد، مقامات آمریکایی میگویند، انتظار میرود تا امروز به نظرات ایران درباره پیشنویس توافق در مذاکرات وین پاسخ بدهند.

همچنین، همزمان با گزارش این روزنامه آمریکایی، جان کربی، هماهنگکننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتوگو با این شبکه با ادعای این که ایران در مدت اخیر به توافق هستهای پایبند نبوده است، بر تعهد دولت آمریکا نسبت به احیای توافق تاکید کرد. مجموع این واکنشها به نوعی نشان میدهد که تا حدودی احیای برجام در آینده نزدیک در مسیر قطعی شدن قرار گرفته است.

با این وجود، اکنون مسالهای که در میان عموم مردم و البته ناظران سیاسی و اقتصادی مطرح بوده این است که آیا دولت ایران آمادگی مدیریت وضعیت پس از احیای توافق را دارد یا خیر؟ همچنین، مساله این است که آیا ترکیب کابینه فعلی، توانایی بهرهبرداری از فرصتهای پیشرو پس از احیای توافق را دارد؟ اینها پرسشهای جدیای هستند که «آرمان امروز» در گفتوگو با سه کارشناس ارشد حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

دولت رئیسی، برای بهرهوری از فرصتهای برجام مراقب ذهنهای ناپاک و رانتخواران باشد

سید محمد غرضی، فعال سیاسی و وزیر دولتهای میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، در بخش ابتدایی از گفتههای خود در ارتباط با میزان آمادگی دولت برای بهرهگیری دولت از فرصتهای پیشرو در صورت احیای احتمالی برجام، به «آرمان امروز» گفت: «دولت رئیسی هم دشمن داخلی دارد و هم دشمن خارجی. دشمنان داخلی دولت رئیسی در دوسته قابل تقسیمبندی هستند. یک دسته مخالفان برجام یا همان ضدبرجامیها هستند که از اول  انقلاب تا کنون رانت خارجی را به شفافیت اقتصادی ترجیح دادهاند. دسته دوم هم مخالف افکار و جناح سیاسی دولت آقای رئیسی هستند.»

وی افزود: «در دسته دشمنان خارجی، به مراتب وضعیت مشخصتر است. اساسا آمریکاییها و اروپاییها با وجود تمامی گفتوگوهای چند وقت گذشته، از اساس با جریان انقلاب اسلامی موافق نبوده و نیستند. آنها در هر لحظه و مکانی که توانستهاند اقداماتی را علیه ایران انجام دادهاند. با این وجود باید توجه داشت، در داخل آمریکا نیز برجام هم گروه موافقان را دارد و هم مخالفان. حال اینکه اگر ملت ایران چنین تصور کند با حل مشکل برجام، مشکل سیاسی کشور حل خواهد شد، مقداری دور از ذهن است. لذا باید امیدوار بود که برای دولت آقای رئیسی، انقلاب و ملت ایران روزهای بهتری در پیش باشد اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری میتواند در مسیر مانعتراشی بهرهوری از فرصتهای احیای توافق موثر باشد، ذهنهای ناپاکی هستند که اجاز نمیدهند که کشور در روال سیاسی عادی خود پیش برود.»

وزیر نفت دولت میر حسین موسوی در بخشی دیگر از گفتههای خود افزود: «برای نمونه درآمدهای دولت در دهه هشتاد (دولت احمدینژاد) رکورد تاریخی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار را ثبت کرد اما در عمل شاهد بودیم که جریان داخلی و خارجی اجازه ندادند از این درآمد منفعت بزرگی به ملت و کشور برسد.»

سید محمد غرضی در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با آمادگی کابینه دولت برای مدیریت امور در وضعیت بعد از احیای احتمالی برجام گفت: «دولت در وضعیت فعلی با بدهکاریهای بسیاری بزرگی مواجه است. با فرض این که ۲۵۰ میلیارد دلار پول وارد کشور شود، این رقم نسبت به مشکلات عدیده کشور بسیار ناچیز است. از یک سو، دولت در مدیریت امور اقتصادی، مبارزه با تورم و مدیریت منابع با مشکلات جدی مواجه است و از سوی دیگر، رانتخواران نیز دیگر گروهی هستند که در مسیر برنامهریزی درست دولت میتوانند موانعی ایجاد کنند. تنها در صورتی که قیمت دلار در بانک مرکزی و بازار یکی شود، میتوان نسبت به بهرهگیری مناسب از فرصتهای بعد از برجام امیدوار بود؛ چرا که در این صورت تکلیف سرمایهگذاران و مردم روشن خواهد شد و بازار در ابعاد مختلف میتواند ثبات بگیرد.»

وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرد: «امیدوارم که دولت آقای رئیسی ظرفیت و توان آن را داشته باشد که از بازگشت پولها به کشور در مسیر درست بهره بگیرد. موفقیت دولت متضمن همراهی مردم است؛ البته مردم تنها زمانی دولت را همراهی خواهند کرد که از عملکرد آن رضایت داشته باشند. دولت باید دست در جیب فقرا نکند و تورم، بازار ارز و قوانین تبعیضآمیز به نحو احسن مدیریت شود.»

دولت برای بهرهگیری از فرصتهای بعد از احیای برجام باید تغییراتی در مدیریت اقتصادی داشته باشد

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در ارتباط با میزان آمادگی و توان دولت برای بهرهگیری از وضعیت پس از احیای احتمالی توافق برجام، با تاکید بر اینکه ترکیب کابینه فعلی حداقل در بخش اقتصادی به هیچ عنوان آماده مواجهه با وضعیت توافق نیستند، تاکید کرد: «اگر مشکلات اقتصادی کشور را عدد ۱۰۰ در نظر بگیریم، تنها ۲۰ درصد آن برجام و ۸۰ درصد آن به مدیریت و درایت حکومت ارتباط دارد. بنابراین، قطعا دولت باید در مدیریت اقتصادی تغییراتی را به وجود بیاورد.  واقعیت امر این است که مدیران از دولتهای قبلی به شدت ضعیفتر هستند.»

وی افزود: «به هیچ عنوان مساله این نیست که یک مدیر اصلاحطلب یا اصولگرا باشد. در میان خود اصولگرایان مدیران با دانش و توانمندی وجود دارند؛ برای نمونه دکتر دانش جعفری. او انسانی با تدبیر است که حتی در دولت محمود احمدینژاد حاضر به پذیرش دستورات غیر علمی او نبود. اساسا برجام به تنهایی کافی نیست و ما نیازمند برجامهای دیگری هستیم که مهمترین آنها تغییر در الگوهای مدیریتی کشور است. اکنون بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم میگذرد اما هنوز برنامه هفتم تدوین نشده است؛ این در شرایطی است که کشور نیازمند تبیین استراتژی مشخص است. اگر انتظار داریم که خارجیها به ایران بیایند و سرمایهگذاری کنند، زمانی صورت خواهد گرفت که سیاست اقتصادی دولت ایران مشخص باشد. اکنون دولت هیچگونه استراتژی و برنامه اقتصادی مشخصی ندارد. علیرغم این که به طور دائم از دولت روحانی انتقاد میشود، هنوز برنامه ششم مبنای کار دولت است. حتی برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه جدیدی در نظر گرفته نشده است.»

پازوکی در ادامه خطاب به دولت سید ایراهیمی رئیسی گفت: «توصیهام به آقای رئیسی این است که در وضعیت بعد از احیای احتمالی برجام، یک تیم از بهترین اقتصاددان ایرانی که قلبشان برای توسعه کشور میتپد، به پاستور دعوت شوند و از آنها برای سیاستگذاریهای کلان اقتصادی مشاور اخذ شود. در واقع، این تیم میتواند در دولت برای تهیه یک استراتژی اقتصادی کارآمد کمک برساند.»

در بخشی دیگر از گفتههای خود این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با ترکیب فعلی کابینه، حتی در صورت احیای برجام، دولت تنها میتواند وضعیت فعلی را حفظ کند، ادامه داد: «اقتصاد دستور نمیپذیرد. اقتصاد نیازمند علم، تدبیر و مدیریت صحیح است. بنابراین اگر تغییری در کابینه صورت نگیرد، حداکثر انتظار را میتوان به حفظ وضع موجود معطوف کرد. یکی از اشتباهات دولت این است که تمامی افراد حاضر در کمپین انتخاباتیشان پست گرفتهاند. بدون تردید افرادی که دانش مرتبط با حوزه مدیریت خود را دارند، مشکلی نیست که در به کار ادامه دهند اما عمده این افراد، اشخاصی فاقد تخصص و تجربه و دانش هستند. اکثریت مدیران فعلی کشور نسبت به مدیران سابق بسیار ضعیفتر هستند. برای نمونه مگر میشود وزارت کار حداقل افزایش حقوق را بیش از نرخ تورم رسمی در کشور افزایش دهد و باعث بیکاری بسیاری از افراد شود. مجموع این روند نشان میدهد که برای مدیریت کشور نیازمند دانش و تدبیر هستیم.»

این استاد دانشگاه در بخش پایانی از گفتههای خود تاکید کرد: «برای اینکه سیاستهای پولی با سیاستهای مالی هماهنگ شده نیازمند بهرهگیری از دو مولفه دانش و تجربیات دیگر کشورهای در جهان است. بنابراین باید این ذهنیت شکل بگیرد که در فردای بعد از احیای برجام، ورود شرکتهای خارجی به نفع ما و به ضرر کشورهای رقیب است؛ لذا ضرروی است که ما مقررات FATF (گروه اقدام مالی) را بپذیریم.»

در صورت احیا یا عدم احیای برجام، باید تیم اقتصادی کابینه ترمیم شود

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، دبیرسیاسی جبهه ایستادگی و موسس حزب سبز ایران، در بخش ابتدایی از گفتههای خود در ارزیابی از توان و ظرفیتهای دولت برای بهرهگیری از فرصتهای بعد از احیای برجام تاکید کرد: «به طور حتم نخبگان کشور و کسانی که درگیر موضوع احیای برجام هستند، طرحهای ویژه خود در زمینههای اقتصادی، سیاسی و امنیتی را داشته و دارند. آنها به طور حتم به این مساله فکر کردهاند که در وضعیت بعد از لغو تحریمها چه تصمیماتی را اتخاذ کنند. با آزادشدن منابع مالی بلوکه شده، این خطر وجود دارد که اختلاسهایی مشابه با آنچه در فولاد مبارکه یا توسط آقای خاوری صورت گرفت، مجددا تکرار شود و در آینده عدم برنامهریزی با وضعیت بعد از احیای برجام به یک افسوس عمیق تبدیل شود. همچنین، ضروری است که در آینده پس از احیای احتمالی برجام، تنظیم صحیح مناسبات کشورمان با اروپاییها صورت بگیرد؛ به ویژه در زمینه صادرات گاز و نفت به اروپا میبایست دستورالعملی ویژهای در دستور کار قرار بگیرد.»

وی در ادامه پیرامون آمادگی کابینه فعلی برای بهرهبرداری از فرصتهای پیشرو بعد از احیای احتمالی برجام تصریح کرد: « اساسا بحث برجام و غیربرجام موضوعیت ندارد. دولت فارغ از برجام در یک سال گذشته نتوانسته کارآمدی مناسبی را در زمینه اقتصادی داشته باشد. مسائلی همانند تورم، معیشت، مشکلات بانکی و… به طور گسترده وضعیتی ناگوار را تجریه کرده است. لذا میتوان گفت چه در صورت احیا و چه در صورت عدم احیای توافق، باید تیم اقتصادی کابینه تغییراتی جدی را داشته باشد.»

کنعانی مقدم در بخش پایانی گفتههای خود تصریح کرد: «در رابطه با عملیاتی کردن فرصتهای در وضعیت بعد از احیای برجام در پنج حوزه باید فعالیت کرد: «یکی بحث فنی و خواستههای سازمان انرژی اتمی است. بخش دوم، برنامهریزی برای ایجاد یک تیم حقوقی برای مدیریت مسائل بعد از احیای توافق است. حوزه سوم، ایجاد یک تیم اقتصادی به منظور مدیریت امور خواهد بود. در سطح چهارم، میبایست تیم روابط خارجی با دیگر کشورها با وظیفه ایجاد فرصتهای بهینه باشد. حوزه پنجم نیز ایجاد تیمی برای اقناع و روشنگری میان مردم و نخبگان است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.