تاریخ انتشار : جمعه 31 اردیبهشت 1400 - 21:51
کد خبر : 69082

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ

ارمان شرق- یکی از دلایل عمده تصمیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها، این ارزیابی بود که مشروعیت جهانی حملات به غزه در حال پایان است و از این پس به سختی می‌توان سران کشورها را به همراه داشت، به طوریکه آمریکا با تغییر لحن خود خواستار آتش‌بس شد و پیام‌های تندی به اسرائیل در ضرورت توقف درگیری‌ها داد و احتمال می‌رفت که در صورت ادامه یافتن جنگ، جامعه بین‌الملل علیه اسرائیل شده و در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی این رژیم محکوم شود.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه، شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ، افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن، انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس و تشکر اسرائیل از السیسی پس از پذیرش آتش بس از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

کیوسک بین الملل تابناک: برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه، شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ، افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن، انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس و تشکر اسرائیل از السیسی پس از پذیرش آتش بس از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه

براساس ارزیابی‌های اولیه غیر رسمی، خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات اخیر این رژیم به نوار غزه به حدود ۲.۱۲ میلیارد دلار رسید.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، یک منبع مسوول در وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پس از برقراری آتش بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت، خسارت‌های ناشی از این جنگ در مقایسه با جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ که ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بود به حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

به گفته این منبع، این خسارت‌ها شامل خسارت در حوزه فعالیت اقتصادی، کاهش تولید در کارخانه ها، کاهش چشمگیر مصرف خصوصی و هزینه های ناشی از فعالیت های جنگ بر اقتصاد می‌شود.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

کارشناسان اقتصاد و حوزه سرمایه‌گذاری می‌گویند، خسارت‌هایی که در اثر این جنگ بر تولید ناخالص داخلی وارد شد احتمالا به ۰.۶ تا ۰.۸ درصد هم برسد.

در حال حاضر تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی حدود ۱.۴ تریلیون شکل است.

رژیم صهیونیستی پس از ۱۱ روز حمله متوالی به نوار غزه پیشنهاد مصر برای برقراری آتش بس را پذیرفت و آتش میان این رژیم و مقاومت فلسطین از ساعت دو بامداد جمعه اجرایی شد.

شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ

درحالی که آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی امروز(جمعه) بعد از ۱۱ روز جنگ وارد مرحله اجرایی شد، منابع اعلام کردند که حدود ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی شلیک شد.

به گزارش شبکه عبری‌زبان کان، اوج شلیک موشک‌ها از نوار غزه به اراضی اشغالی روز دوم جنگ بود که حدود ۴۸۰ موشک شلیک شد. از آن روز میانگین شلیک موشک‌ها در روز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ موشک بود.

در مقایسه با عملیات ۵۱ روزه “صخره سخت” که سال ۲۰۱۴ رخ داد، حدود ۴۶۰۰ موشک به اراضی اشغالی شلیک شد.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

طی این جنگ بیشتر موشک‌ها به اشدود و عسقلان شلیک شد. شهر بئر السبع نیز هدف حملات موشکی قرار گرفت. موشک‌ها به قدس از شمال شرقی و دیمونا از شرق و جنوب منطقه شارون رسید.

به گفته شبکه کان سامانه گنبد آهنین حدود ۹۰ درصد موشک‌هایی را که مناطق مسکونی را تهدید می‌کرد، سرنگون کرد.

این شبکه اعلام کرد، موشک‌های مقاومت با گذشت سال‌ها خطرناک‌تر شده است. درحالی که شش اسرائیلی در طول عملیات صخره سخت کشته شدند، در عملیات “نگهبان دیوارها” ۱۲ اسرائیلی کشته و ۳۳۰ تن زخمی شدند.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین از شهادت ۲۳۲ شهید از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ شهروند فلسطینی مسن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن خبر داد اما طی جنگ صخره سخت تعداد شهدا به ۲۲۰۰ تن رسید.

طی جنگ، ارتش رژیم صهیونیستی بر هزاران هدف و عملیات ترور کادر و فعالان گروه‌های فلسطینی و کارخانه موشک‌سازی و انبار سلاح متمرکز بود.

این شبکه نوشت: “به رغم اینکه حماس ضربه بسیار سختی خورد” اما تعداد زیادی موشک طی مدت کوتاهی به اسرائیل شلیک کرد. به رغم وجود سامانه گنبد آهنین گروه‌های فلسطینی توانستند روند زندگی در اسرائیل را مختل کنند. حماس قدرت رهبری و کنترل را به گونه‌ای که شایسته تقدیر است، ادامه داد. حماس به خاطر قدس وارد جنگ شد و برتری قابل توجهی از خود نشان داد.

افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن

وزارت بهداشت فلسطین از افزایش آمار شهدای فلسطینی در جنگ غزه به ۲۴۳ تن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که در پی بیرون کشیدن اجساد شماری دیگر از شهدا از زیر آوار، شمار شهدای ۱۱ روز حمله رژیم صهیونیستی به غزه تا این لحظه به ۲۴۳ نفر افزایش یافته است.

۶۶ نفر از شهدا کودک، ۳۹ نفر زن و ۱۷ نفر نیز سالخورده هستند.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

در این جنگ ۱۹۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته منابع پیکرهای ۵ شهید در منطقه خان یونس در غزه از زیر آوار یک تونل بیرون کشیده شد. همچنین ۱۰ تن زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند.

رائد الدهشان، معاون رئیس دفاع مدنی در نوار غزه اعلام کرد، دفاع مدنی و وزارت مشاغل و شهرداری‌ها به جستجوی خود برای بیرون آوردن مفقود شدگان از زیر آوارها ادامه می‌دهد.

بعد از ۱۱ روز جنگ رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین به توافق آتش‌بس در غزه دست یافتند که از امروز(جمعه) اجرایی شد.

انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

با اعلام آتش‌بس در غزه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این رژیم دستاوردهای بزرگی در این جنگ به دست آورده، اما به گفته رسانه‌های عبری‌زبان، نشست کابینه امنیتی شب گذشته، چیز دیگری می‌گوید.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، روزنامه هاآرتص نوشته است که در نشست کابینه امنیتی اسرائیل در شب گذشته که برای بررسی آتش‌بس برگزار شد، وزرای حاضر انتقاد شدیدی متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم کردند و از پایان عملیات در حالی که شرایط از پیروزی حماس حکایت دارد، نگران بودند.

به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در جنگ یازده‌روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت.»

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

به نوشته هاآرتص، در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، بر خلاف اینکه نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است.

حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آن‌ها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟

عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

هاآرتص سپس نوشت که یکی از دلایل عمده تصمیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها، این ارزیابی بود که مشروعیت جهانی حملات به غزه در حال پایان است و از این پس به سختی می‌توان سران کشورها را به همراه داشت، به طوریکه آمریکا با تغییر لحن خود خواستار آتش‌بس شد و پیام‌های تندی به اسرائیل در ضرورت توقف درگیری‌ها داد و احتمال می‌رفت که در صورت ادامه یافتن جنگ، جامعه بین‌الملل علیه اسرائیل شده و در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی این رژیم محکوم شود.

در همین حال، سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای اسرائیل» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است.

«گیدئون سعر» رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروهها زد.

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» نیز گفت: «حماس در شرایطی است که می‌تواند در سایه تساهل دولت، اسرائیل را تهدید کند و آتش‌بس این موضوع را تقویت کرد.»

تشکر اسرائیل از السیسی پس از پذیرش آتش بس

منابع از ورود هیئت امنیتی مصر به غزه برای دیدار با رهبران حماس خبر دادند.

خبرنگار شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد: هیئت امنیتی مصر که برای حمایت از روند آتش‌بس به اراضی فلسطین اعزام شده، برای دیدار با رهبران حماس وارد غزه شد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر شامگاه پنجشنبه دستور اعزام دو هیئت امنیتی به اراضی اشغالی و غزه را برای حمایت از آتش‌بس داد.

رسانه‌های مصری اعلام کردند، دو هیئت تدابیر اجرای آتش‌بس و توافق با اقدامات بعدی برای حفظ دائمی ثبات را پیگیری می‌کنند.

سیسی بر موضع ثابت مصر درباره لزوم حل عادلانه مسئله فلسطین و تشکیل کشور فلسطین براساس قطعنامه‌های بین المللی تأکید کرد.

از سوی دیگر اسپوتنیک اعلام کرد رژیم صهیونیستی امروز در پیامی پس از آغاز آتش بس در غزه از سیسی بابت میانجیگری و تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش‌بس تقدیر کرد.

سفارت این رژیم در مصر در این پیام نوشت: از تلاش مسئولان مصری و در راس آن‌ها عبدالفتاح سیسی در برقراری آتش بس تشکر می‌کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.