تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 1:25
کد خبر : 99348

سیسمونی پرحاشیه! / صدای بلند اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی

سیسمونی پرحاشیه! / صدای بلند اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی

آرمان شرق-گروه سیاست:فراموش نکنیم که کشور در شرایط اقتصادی نامتعادل و شکننده‌ای قرار دارد و نرخ تورم به حدی بالا رفته که خارج از توان و تحمل مردم است و تنها درصد کمی هستند که می‌توانند زندگی نسبتا نرمالی داشته باشند؛وقتی می‌بینند برخی مسئولان و خانواده‌های‌شان سبک زندگی «لاکچری» را انتخاب کرده‌اند،نسبت به مسئولان و شعارهای انقلابی آنها بی‌اعتماد می‌شوند.

آرمان شرق-گروه سیاست: نباید فراموش کنیم که کشور در شرایط اقتصادی نامتعادل و شکننده‌ای قرار دارد و نرخ تورم به حدی بالا رفته که خارج از توان و تحمل مردم است و تنها درصد کمی هستند که می‌توانند زندگی نسبتا نرمالی داشته باشند؛اما وقتی می‌بینند برخی مسئولان و خانواده‌های‌شان سبک زندگی متفاوت از مردم و «لاکچری» را انتخاب کرده‌اند،نسبت به مسئولان و شعارهای انقلابی آنها بی‌اعتماد می‌شوند.

سیسمونی پرحاشیه! / صدای بلند اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی

اگر یک فرد عادی باشید، خرید سیسمونی نوزاد از هر کجای دنیا که دلتان بخواهد یک امر بدیهی و حق شماست؛ اما اگر وزیر، نماینده مجلس یا به‌ویژه رئیس یکی از قوای سه‌گانه باشید که در زمان انتخابات شعارهای آتشینی در حمایت از تولید ملی داده باشید؛ اما خودتان به آن عمل نکنید، قضیه فرق می‌کند. این امر می‌تواند همه اعتبار شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. شاید به این دلیل است که این افراد با جدیت تمام دنبال اجرائی‌شدن هر‌چه سریع‌تر طرح صیانت از فضای مجازی یا همان محدودیت اینترنت هستند.

 اگر یک فرد عادی باشید، خرید سیسمونی نوزاد از هر کجای دنیا که دلتان بخواهد یک امر بدیهی و حق شماست؛ اما اگر وزیر، نماینده مجلس یا به‌ویژه رئیس یکی از قوای سه‌گانه باشید که در زمان انتخابات شعارهای آتشینی در حمایت از تولید ملی داده باشید؛ اما خودتان به آن عمل نکنید، قضیه فرق می‌کند. این امر می‌تواند همه اعتبار شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. شاید به این دلیل است که این افراد با جدیت تمام دنبال اجرائی‌شدن هر‌چه سریع‌تر طرح صیانت از فضای مجازی یا همان محدودیت اینترنت هستند؛ چرا‌که گردش آزاد اطلاعات چیزی نیست که به مذاق آنها خوش بیاید و اگر برخلاف وعده‌ها و شعارهای‌شان در کانادا به باشگاه بدن‌سازی مختلط بروند یا خانواده آنها برای خرید سیسمونی به ترکیه برومحمدباقر د، فیلم و عکس‌شان در کسری از ثانیه در فضای مجازی پخش می‌شود و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. هرچند که برخی تلاش کنند با فرار به جلو این موضوع را وارونه جلوه دهند و شخص مسئول را بی‌خبر از این سفر معرفی کنند یا با فرافکنی، گناه را به گردن دخترش بیندازند و از او سلب مسئولیت کنند؛ اما جامعه به حدی از آگاهی و بالندگی رسیده است که حقیقت را درک کند و فریب نخورد.

‌ماجرا از آنجا شروع شد که روز سه‌شنبه انتشار چند عکس از خانواده‌ای چادری که از سفر استانبول برگشته بودند، در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد. خانواده‌ای که اضافه بار زیادی به همراه داشتند و از تخت‌ تاشوی نوزاد، کالسکه و کیف و چندین چمدان مشخص بود برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته‌اند؛ اما به دلیل اضافه بار بسیار زیاد (گفته می‌شود با مأمور فرودگاه درگیر شده‌اند) از عکس‌هایی که کاربران فضای مجازی منتشر کردند، مشخص شد خانم‌های چادری زهرا مشیر و مریم قالیباف همسر و دختر محمد‌باقر قالیباف و مرد همراه‌شان امیررضا بحیرایی داماد رئیس مجلس انقلابی هستند. موضوعی که واکنش زیاد کاربران فضای مجازی و فعالان سیاسی را به همراه داشت. برخی منتقدان و فعالان سیاسی از‌جمله رحمت‌الله بیگدلی و عباس عبدی با توییت‌هایی خواستار استعفای محمدباقر قالیباف از ریاست مجلس یازدهم شدند.

عباس عبدی در توییتی نوشت: «این خبر آن‌قدر مهم و ویرانگر است که او باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم (قالیباف) از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه چهاردرصدی‌ها حرف می‌زند؛ چون این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است».

از طرفی هم حامیان قالیباف سعی کردند به توجیه ماجرا بپردازند و با کوچک‌نمایی موضوع، منتقدان را به بزرگ‌نمایی متهم کنند. محمدسعید احدیان، مشاور رسانه‌ای رئیس مجلس، هم در توییتی نوشت: «عجب جشنی گرفتند مخالفان دکتر قالیباف. بزرگ‌نمایی که در تخصص شما است؛ اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند».

در مواجهه با این توجیه که نباید خطای فرزند به پای پدر نوشته شود، برخی کاربران واکنش نشان دادند و در توییت‌هایی نوشتند: «چطور زمانی که تخلف دختر یکی از وزرای دولت روحانی مطرح بود، او را دختر وزیر خطاب کردند و آبروی پدر را همه جا بردند؛ اما حالا نباید خطای فرزند به پای پدر نوشته شود؟». برخی دیگر هم مثل عبدالرضا داوری، یار غار دیروز احمدی‌نژاد و منتقد امروز او سعی کردند با ادعایی مثل «سقوط قیمت لیر» که باعث کاهش قیمت‌ها در ترکیه شده است، استانبول را «بهشت سیسمونی» بنامند که هر خریداری را به آنجا می‌کشاند. او همچنین قیمت کالسکه بچه در ترکیه را با ایران مقایسه کرد و نوشت: «در ایران یک کالسکه بچه دو میلیون و در ترکیه یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان است!».

گروهی دیگر هم سعی کردند قالیباف را بی‌خبر از سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی معرفی کنند؛ اما منتقدان نوشتند: «وای به مملکتی که رئیس مجلس آن حتی از سفر همسر و دختر و دامادش به ترکیه برای خرید سیسمونی خبر ندارد؛ چنین فردی چطور می‌خواهد مملکت‌داری کند؟».

توجیه بی‌خبری پدر از خرید سیسمونی

ادعای بی‌خبری قالیباف از سفر همسر و دختر و دامادش برای خرید سیسمونی به ترکیه در حالی مطرح می‌شود که خرید سیسمونی در بین جامعه ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و سیسمونی را نه خانواده داماد، بلکه خانواده عروس به‌عنوان چشم‌روشنی و هدیه برای نوه خود خریداری می‌کنند. حالا چطور ممکن است مادر دختر بدون اذن و اطلاع پدر دختر برای خرید سیسمونی نوه خود اقدام کرده و به سفری خارج از کشور رفته باشد؟ کدام عقل سلیمی می‌تواند این توجیه را بپذیرد و در کدام ادبیات سیاسی چنین رفتارهایی قابل پذیرش است؟! هرچند که برخی کاربران فضای مجازی با انتشار لیست اموالی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری قالیباف از اموال و دارایی همسرش منتشر کرد که طبق آن تنها سه میلیون تومان دارایی نقدی همسرش در بانک‌ها بود. کاربران این موضوع را دستمایه شوخی قرار دادند و نوشتند «چگونه زهرا مشیر، همسر قالیباف توانسته با سه میلیون تومان بدون اطلاع همسرش، چنان سیسمونی پروپیمانی برای نوه‌اش از ترکیه بخرد که چنین سروصدایی در فروگاه بکند؟».

تأیید خرید سیسمونی «ترک» از سوی الیاس قالیباف

در‌حالی‌که برخی سعی داشتند اصل ماجرا را زیر سؤال ببرند، الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس، صبح روز چهارشنبه با تأیید سفر اعضای خانواده‌اش به ترکیه، بدون نام‌بردن از مادرش «زهرا مشیر» که در این سفر همراه خواهر و دامادشان بوده است، در صفحه اینستاگرام خود سفر به ترکیه را «گناه نابخشودنی» خواهر و دامادشان خواند و ضمن تأیید ماجرا، از مردم خواست «گناه فرزند را به پای پدر ننویسید». او در شرایطی از مردم عذرخواهی کرد و نوشت که «من به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و آنها (خواهرم و همسرش) هم حتما باید عذرخواهی کنند» که بسیاری از فعالان سیاسی خواستار استعفای قالیباف شدند.

لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که حواشی درباره دختر قالیباف حاشیه‌ساز می‌شود. ماجرای ازدواج او و قرق‌کردن پارک لویزان برای مراسم عروسی دختر قالیباف نیز حواشی جالبی به همراه داشت که برخی کاربران فضای مجازی به آن اشاراتی داشتند؛ اما به نظر می‌رسد نزدیکان قالیباف از‌جمله الیاس پسرش و برخی وابستگان سعی دارند با سلب مسئولیت از قالیباف پدر، مسئولیت سفر به ترکیه و خرید سیسمونی را به گردن دختر بیندازند و افکار عمومی را به آن سمت منحرف کنند. به‌همین‌دلیل الیاس بدون نام‌بردن از مادرش، سفر به ترکیه را «خطای نابخشودنی» خواهرش و دامادشان معرفی کرد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است و این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌‌. آنچه این خطا را نابخشودنی‌تر می‌کند، آن است که به امید و اعتماد مردم ضربه می‌زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می‌کند». فرزند رئیس مجلس در ادامه رفتار خواهر و دامادشان را «مخالف نظر و مشی و مرام پدر» عنوان کرد و نوشت: «آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود؛ ولی متأسفانه نادیده گرفته شد». الیاس قالیباف تأکید کرد: «آنها برای خرید سیسمونی نرفته بودند؛ اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است و باعث می‌شود همه تهمت‌هایی را که در گذشته به پدرم زده شده، صحیح جلوه دهد».

نه به «تولید ملی»!

جدای از ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه، باید به بی‌توجهی مسئولان نسبت به تولید ملی هم اشاره‌هایی داشت. با توجه به اینکه اقتصاد کشور نسبت به زمانی که قالیباف در سال ۹۶، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود و وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم روحانی را در مناظره زنده تلویزیونی متهم کرد که برای خرید لباس بچه به ایتالیا رفته است و این کارها را مانع از توجه و حمایت به تولید ملی دانست، نه‌تنها اقتصاد کشورمان پویاتر نشده؛ بلکه شکننده‌تر و ضعیف‌تر شده است. سؤال اینجا است که چرا نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۹۶ و رئیس مجلس امروز، دیگر اعتقادی به حمایت از تولید ملی ندارد؟ آیا مشکلات تولید رفع شده یا «آری به تولید ملی» صرفا شعاری برای مردم است تا کالا و تولید بی‌کیفیت و بی‌رقیب داخلی را با چند برابر قیمت بخرند؛ اما خانواده مسئولان بهترین برند کالاهای خارجی را از هر کجای عالم که میل‌شان کشید، تهیه کنند؟

سؤال دیگر اینکه آیا حمایت از تولید ملی فقط شعاری دهان‌پر‌کن از سوی مسئولان برای مردم است یا با هدفی خاص برای مسئولان گفته شد تا با حمایت از تولید داخل، مردم را تشویق به این کار کنند؟

تحمل سختی برای مردم یا مسئولان؟

قضیه هرچه هست، نباید فراموش کنیم که کشور در شرایط اقتصادی نامتعادل و شکننده‌ای قرار دارد و نرخ تورم به حدی بالا رفته که خارج از توان و تحمل مردم است و تنها درصد کمی هستند که می‌توانند زندگی نسبتا نرمالی داشته باشند؛ اما مردم با صبوری و نجابت همه مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند تا شاید راه چاره‌ای پیدا شود و تحریم‌ها برداشته شده و به این واسطه راه تنفسی باز شود؛ اما وقتی می‌بینند برخی مسئولان و خانواده‌های‌شان خود را تافته جدابافته می‌دانند و بدون توجه به شرایط بد اقتصادی و در وضعیتی که بخشی از جامعه حتی توان اجاره سرپناهی برای زن و فرزندشان ندارند، سبک زندگی متفاوت از مردم و «لاکچری» را انتخاب کرده‌اند، نسبت به مسئولان و شعارهای انقلابی آنها بی‌اعتماد می‌شوند. مسئله‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های جدی شود.

بنابراین باید منتظر بود و دید واکنش خود محمد‌باقر قالیباف درباره ماجرای پیش‌آمده چیست؟ آیا او هم سعی می‌کند مثل دیگران با فرار به جلو و ادعای بی‌اطلاعی از ماجرای سفر و خرید سیسمونی غیروطنی از بار مسئولیت شانه خالی کند و انگشت اتهام خود را به سمت دختر و دامادش بگیرد یا با قبول مسئولیت و عذرخواهی شجاعانه مسئولیت کار را قبول می‌کند و با اقدامی انقلابی دست به کاری می‌زند که تاکنون از هیچ‌یک از مسئولان کشور سر نزده و جامعه را حیرت‌زده کرده و به تحسین وامی‌دارد؟

سیسمونی پرحاشیه! / صدای بلند اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی

در ساعات پایانی روز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه، وحید اشتری تصاویری از سفر خانواده محمد باقر قالیباف به کشور ترکیه جهت خرید سیسمونی منتشر کرد که این موضوع خیلی سریع مورد توجه رسانه‌های آنلاین و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به نحوی که به مهمترین سوژه خبری روز پس از آن تبدیل شد. در این گزارش، واکنش‌های کاربران توئیتر و اینستاگرام به این مطالعه می‌شود.

در ساعات پایانی روز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه، وحید اشتری تصاویری از سفر خانواده محمد باقر قالیباف به کشور ترکیه جهت خرید سیسمونی منتشر کرد که این موضوع خیلی سریع مورد توجه رسانه‌های آنلاین و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به نحوی که به مهمترین سوژه خبری روز پس از آن تبدیل شد. در این گزارش، واکنش‌های کاربران توئیتر و اینستاگرام به این مطالعه می‌شود.

در میان کاربران توئیتر، پس از افشاگری اشتری تا پایان روز گشته، بیش از ۲۶هزار توئیت با کلیدواژه‌های قالیباف و سیسمونی منتشر شده است و کاربران جریان‌های سیاسی مختلف نسبت به این موضوع واکنش داده‌اند که در گراف زیر به خوبی مشخص است. این گراف بر اساس بازنشر توئیت‌های مربوط به خرید سیسمونی خانواده قالیباف توسط ماشین ایجاد شده است و نزدیکی و دوری هر کاربر و رنگ‌بندی آن بر مبنای میزان اشتراک در ریتوئیت‌کنندگانشان می‌باشد.

این گراف برگرفته از ریتوئیت‌های بیش از ۹هزار کاربر یکتاست. مطالعه این گراف به خوبی نشان می‌دهد که کاربران با سلایق مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و انقلابی، اصلاح‌طلب و میانه‌رو و برانداز و مخالف جمهوری اسلامی در این مدت علیه قالیباف اظهار نظر کرده‌اند. فشردگی این گراف و پیوستگی کلاسترهای مختلف در آن نشان می‌دهد که مواضع این کاربران، علی‌رغم تفاوت در گرایش‌های سیاسی، نسبت به یکدیگر نزدیک بوده است به‌نحوی که توئیت‌های بسیاری از کاربران انقلابی توسط اصلاح‌طلبان ریتوئیت شده است و مشابه همین امر نیز در خصوص نسبت اصلاح‌طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

نکته مهمی که از این گراف می‌توان استنتاج کرد آن است که حامیان قالیباف در این ماجرا تنها بوده‌اند؛ نام محمد سعید احدیان به عنوان مشاور سیاسی- رسانه‌ای قالیباف، تنها در گوشه راست گراف و با فاصله از سایر کاربران دیده می‌شود. امری که نشان می‌دهد حامیان قالیباف در این ماجرا نسبت در کل شبکه محدود بوده‌اند و توئیت‌های حمایتی‌شان تنها توسط بخش اندکی از کاربران توئیتر بازنشر شده است. رنگ آبی که در گراف بیانگر نیروهای انقلابی و اصولگراست، تنها ۱۶درصد از کل کاربران را نشان می‌دهد که همین امر نیز بیانگر تنهایی حامیان قالیباف در این توئیتر بوده است؛ این در حالی است که حتی تمام این کاربران هم در دفاع از قالیباف توئیت یا ریتوئیت نکرده‌اند.

در میان همه توئیت‌های منتشر شده، دو توئیت حتی از توئیت‌های وحید اشتری نیز بیشتر لایک گرفته است. پرلایک‌ترین منتشر شده در این موضوع توسط کاربری به نام حامد فدایی نوشته است که با ۱۹۵۶۵۶ لایک نوشته است:

پسر #قالیباف گفته پدرم از ماجرای #سیسمونی خبر نداشت

رییس مجلس انقلابی خبر نداره زنش وسط ماه رمضون برای چی رفته ترکیه، شما توقع داری از مشکلات ما خبر داشته باشه؟

خرید-سیسمونی-و-قالیباف-2

همچنین دومین توئیت پرلایک توسط کاربری به نام آزاده با ۱۷۴۰۷ لایک ثبت شده است. این کاربر در این خصوص نوشته است:

خرید-سیسمونی-و-قالیباف-3

تصویر زیر نیز ابرکلمات توئیت‌های منتشر شده حاوی کلیدواژه‌های قالیباف  سیسمونی در روز گذشته را نشان می‌دهد. فارغ از کلماتی نظیر قالیباف، سیسمونی، خرید و ترکیه که به طور طبیعی بیشترین تکرار را در توئیت‌ها داشته است، کلماتی نظیر «انقلابی»، «ماله‌کشی» و «صیانت» نیز در این توئیت‌ها پرتکرار بوده است که نشان‌دهنده آن است که کاربران زیادی در خصوص انقلابی‌بودن قالیباف با کنایه صحبت کرده‌اند، دفاع از او را ماله‌کشی دانسته و در خصوص طرح صیانت و قالیباف به عنوان رئیس مجلس نیز نکاتی را طرح کرده‌اند.

اما ابعاد این ماجرا محدود به توئیتر نماند و در اینستاگرام و تلگرام نیز به خرید سیسمونی خانواده قالیباف توجهات زیادی شد. در تلگرام مطالب منتشر شده در این خصوص بیش از ۲۳ میلیون بار دیده شد و حتی کانال‌هایی که رویکردهای اصولگرایانه و انقلابی دارند نیز برعلیه قالیباف اقدام به انتشار مطلب کردند. فقط در کانال تلگرامی آپارات، مطالب مربوط به این موضوع بیش از ۱ میلیون بار دیده شد و پربازدیدترین مطلب تلگرامی نیز با ۳۰۰هزار بازدید مربوط به ادعاهای قالیباف در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ بود.

در اینستاگرام نیز همه رسانه‌های مهم نظیر صفحه بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و تلویزیون منوتو نیز اقدام به انتشار مطلب در این زمینه کردند که مطالبشان بیش از ده‌ها هزار کامنت اعتراضی دریافت کرد. شرح این ماجرا در صفحه اینستاگرامی منوتو با ۲۲۷ هزار لایک پرلایک‌ترین مطلب اینستاگرامی شد.

اما پست اینستاگرامی الیاس قالیباف فرزند محمد باقر قالیباف نیز در این میان قابل تأمل است؛ در اینستاگرام معمولا خیلی کم پیش می‌آید که تعداد کامنت‌های یک مطلب از تعداد لایک‌های آن پیشی بگیرد. اما این امر پست اینستاگرامی الیاس قالیباف و عذرخواهی او رخ داد و تعداد کامنت‌ها تقریبا ۲ برابر بیشتر از تعداد لایک‌ها بود که نشان‌دهنده شدت اعتراض کاربران اینستاگرامی به قالیباف است. در این کامنت‌های اعتراضی یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار و قابل توجه، کلیدواژه‌های «اجازه» و «همسر» بوده است که بیانگر کنایه کاربران اینستاگرام به ضرورت اجازه قالیباف در خصوص خروج همسرش از کشور و آگاهی او از این سفر می‌باشد./شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.