تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آذر 1400 - 7:41
کد خبر : 85981

برگزاری هشتمین دور مذاکرات از ساعت ۱۴:۳۰/ هماهنگی سه جانبه آمریکا،چین و روسیه!

برگزاری هشتمین دور مذاکرات از ساعت ۱۴:۳۰/ هماهنگی سه جانبه آمریکا،چین و روسیه!

آرمان شرق- «همانطور که قبل از دور هفتم مذاکرات توافق کردیم، به هماهنگی نزدیک سه جانبه برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول ادامه خواهیم داد».

هشتمین دوره مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ ظهر پنجشنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.

در ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ که هشتم آذر پس از سه ماه در وین از سر گرفته شد، هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در سطح معاونان وزیران امور خارجه برگزار می‌شود.

در مذاکرات هفته گذشته، ایران دو سند را به طرف‌های مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و جزییات آن و نیز اقدامات هسته‌ای متقابل ایران ارایه کرد.

از آنجا که اسناد ارایه‌شده از سوی ایران در بخش‌هایی تغییر کرده یا اصلاح و اضافه و کم شده بود، کشورهای اروپایی واکنش تندی نسبت به آن نشان دادند.

کشورهایی اروپایی و آمریکا بعد از بررسی این اسناد مدعی شدند که متن پیشنهادی ایران قابل مذاکره نیست و پیشنهادها «زیاده‌خواهانه» است. این در حالی بود که ایران تاکید داشت اولا تغییرات روی همان متن پیش‌نویسی اعمال شده که در دور ششم مذاکرات انجام شده بود و نیز اضافه و کم شدن برخی بخش‌ها به متن، در چارچوب قانونی و حقوقی برجام است.

علاوه بر این، ایران تاکید دارد که متن ارایه‌شده در دور هفتم مذاکرات، قابل مذاکره و بررسی است و نیز کشورهای طرف برجام می‌توانند پیشنهادات خود را در رابطه با آن ارایه کنند.

مخالفت سه کشور اروپایی و آمریکا با متن‌های ارایه‌شده از سوی ایران درحالی صورت گرفته که چین و روسیه این اسناد را قابل مذاکره و در چارچوب برجام اعلام کرده‌اند.

علی باقری رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه‌شب راهی وین شد.

پیش‌بینی می‌شود قبل از شروع مذاکرات امروز، باقری با انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور دوجانبه دیدار کند.

همچنین شش تن از کارشناسان ارشد ایران از هفته گذشته برای انجام مذاکرات کارشناسی با هیات‌های کارشناسی ۱+۴ در وین حضور دارند. ایران از دور قبل اعلام کرده بود که برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش، آماده است برای یک دوره طولانی در وین بماند و به مذاکرات ادامه دهد. از آنجا که لغو تحریم‌ها اولویت و دغدغه اصلی ایران در مذاکرات است، کارشناسان و مقامات مربوطه در حوزه‌های نفت، بانک، اقتصاد و غیره، هیات مذاکره‌کننده ایران را همراهی می‌کنند.
خبر مهم اولیانوف درباره مذاکرات برجام
فارس : اولیانوف در صفحه توئیتر خودبا اشاره به توئیت «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، نوشت: «همانطور که از این توئیت می‌بینید، ما موفق به ایجاد همکاری حرفه‌ای با سایر همتایان خود در مذاکرات وین درباره برجام، از جمله ایالات متحده شده‌ایم»./ایسنا

خبر مهم اولیانوف درباره مذاکرات برجام

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد پنجشنبه از همکاری حرفه بین طرف‌های مذاکرات وین خبر داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خودبا اشاره به توئیت «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، نوشت: «همانطور که از این توئیت می‌بینید، ما موفق به ایجاد همکاری حرفه‌ای با سایر همتایان خود در مذاکرات وین درباره برجام، از جمله ایالات متحده شده‌ایم».

وی همچنین توضیح داد: «این خیلی خوب است. البته هنوز اختلاف نظرهای زیادی باقی مانده است. اما بدیهی است که همه ما با وحدت هدف پیش می‌رویم».

این دیپلمات روس در توئیتی پیش از این نیز گفته بود که با «رافائل گروسی»‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ایران دیدار کرده است.

اولیانوف در این‌باره نوشت:‌ «به او درباره وضعیت مذاکرات وین، گزارش کوتاهی دادم. انتظار می‌رود آژانس اتمی نقش مهمی در اجرای توافق آینده برای احای برجام ایفا کند. همچنین درباره فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران صحبت کردیم».

اظهارت جدید رابرت مالی درباره ایران و برجام

مالی در صفحه توئیتر خود با اشاره به تماس تلفنی با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «ما ژائوسو» معاون وزیر خارجه چین، نوشت: «همانطور که قبل از دور هفتم مذاکرات توافق کردیم، به هماهنگی نزدیک سه جانبه برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول ادامه خواهیم داد».

«رابرت مالی» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور ایران بامداد پنجشنبه از گفت‌وگوی تلفنی خود با مقام‌های روسیه، چین و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران خبر داد.

مالی در صفحه توئیتر خود با اشاره به تماس تلفنی با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «ما ژائوسو» معاون وزیر خارجه چین، نوشت: «همانطور که قبل از دور هفتم مذاکرات توافق کردیم، به هماهنگی نزدیک سه جانبه برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول ادامه خواهیم داد».

وی در توئیت دیگری گفت‌وگوی خود با مسئولان شورای همکاری خلیج فارس را «سازنده» توصیف کرده و اظهار داشت: «ما در فراخوان خود برای بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام متحد می‌مانیم. این بهترین راه برای تقویت روابط اقتصادی منطقه‌ای و اجتناب از بحران اتمی است. ما همچنان به رایزنی‌های نزدیک ادامه می‌دهیم»./فارس \

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.