تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 - 18:28
کد خبر : 79001

خبر مهم رئیسی برای خریداران دلار/ چراغ سبز ریاض و برجام به نرخ ارز!

خبر مهم رئیسی برای خریداران دلار/ چراغ سبز ریاض و برجام به نرخ ارز!

آرمان شرق- هرچند به نظر می‌رسد با اخبار مهم چند روز اخیر درباره برجام قیمت دلار تهران از این فضا متاثر و ارزان شود اما برای دوره بلندمدت قیمت دلار، شاید اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی پیام مهم‌تری باشد.

در پایان هفته اخیر اخبار پی در پی درباره برجام منتشر شده است. اما مهمترین آنها شاید جمله «به برجام بازمی‌گردیم» وزیر امور خارجه ایران باشد.

وزیر امور خارجه ایران به صراحت گفته است که به زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم.

پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مجددا آمادگی واشنگتن برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات را تکرار کرد، این بار وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران به زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم.

عبداللهیان گفته است: آمریکا برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نداده است. اگر آمریکا در دنبال کردن مذاکرات جدی بود، پس چرا در حال انباشت اقدامات علیه ایران است. دولت جدید ایران در حال ارزیابی مذاکراتی است که دولت پیشین انجام داده است.

در همین حال وزیر خارجه روسیه هم گفتگویی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محوریت برجام داشته است. وزیر خارجه روسیه گفته است: برجام یک ابزار مهم برای عدم اشاعه جهانی، صلح در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی است اما زمانی باقی مانده برای بازگشت به اجرایی کردن آن نامحدود نیست.

از سوی دیگر جوئی هود، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به «العربیه» گفت که اگر ایران قصد دارد مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام را ازسربگیرد باید «فورا اقدام» کند.

وی گفت: تعهد ما برای این کار (بازگشت به برجام) نامحدود نیست چراکه برجام دیگر منافع عدم اشاعه‌ای که زمانی داشت را دیگر برآورده نمی‌کند. پس ما از ایرانیان می‌خواهیم که فورا اقدام و با ما در وین ملاقات کنند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای باید مسئله موشک‌های بالستیک و شبه نظامیان ایران در منطقه را شامل شوند.

همچنین عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم گفته است: انتظار ما این است که دولتمردان آمریکا واقع‌بینانه به وین بیایند و به جای حرف‌های زیبا اقدامات عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه‌گیری داشته باشند و تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.

سیگنال مهم از ریاض برای دلار
جدای از اخبار مربوط به به مذاکرات برجام، از سوی دیگر پادشاه عربستان هم در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل از مذاکرات تهران – ریاض سخن گفت.

ملک سلمان گفته امیدوارم مذاکرات تهران و ریاض منجر به اعتماد‌سازی شود و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز از پیشرفت «خیلی جدی» در مذاکره با عربستان خبر داده است.

با این حال به نظر می‌رسد اخبار مربوط به برجام و مذاکره با ریاض بیشتر برای دوره کوتاه‌مدت دلار اثرگذار باشند اما برای دوره‌های بلندتر سخنان اخیر رئیس جمهور به نظر مهم‌تر می‌رسد.

اگر کسری بودجه مورد اشاره رئیس جمهور همراه با تلاش دولت برای جبران آن از طریق افزایش قیمت دلار باشد این پیام مهمی برای بازار ارز است که در آینده امکان دارد متاثر از این رفتار دولت دچار نوسانی شود. اما آیا دولت رئیسی چنین کاری خواهد کرد؟/ تجارت‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.