تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 21:44
کد خبر : 114577

۳ فرضیه احتمالی درباره سفر مذاکره‌کننده ارشد انگلیس به تهران

۳ فرضیه احتمالی درباره سفر مذاکره‌کننده ارشد انگلیس به تهران

آرمان شرق-گروه بین الملل:موضوع تبادل زندانیان را عمانی‌ها پیش می‌برند و دو طرف نیز از این میانجی‌گری رضایت دارند و قطعا مذاکره روی این موضوع در حال انجام است تا همه زندانیان تبادل شوند. خانم القاق احتمالا به دلیل تغییر دولت در انگلیس راهی ایران شده تا مجددا مواضع را مورد تبادل قرار دهد.  و احتمالا هماهنگی کامل میان این کشورها دیگر وجود نداشته باشد.

آرمان شرق-گروه بین الملل:موضوع تبادل زندانیان را عمانی‌ها پیش می‌برند و دو طرف نیز از این میانجی‌گری رضایت دارند و قطعا مذاکره روی این موضوع در حال انجام است تا همه زندانیان تبادل شوند. خانم القاق احتمالا به دلیل تغییر دولت در انگلیس راهی ایران شده تا مجددا مواضع را مورد تبادل قرار دهد.  و احتمالا هماهنگی کامل میان این کشورها دیگر وجود نداشته باشد.

۳ فرضیه احتمالی درباره سفر مذاکره‌کننده ارشد انگلیس به تهران.

به نفع ایران و اروپا است که روابط‌شان بیش از این تیره نشود/ ۳ فرضیه احتمالی درباره سفر مذاکره‌کننده ارشد انگلیس به تهران

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی ابعاد تنش ایجاد شده در روابط ایران و اتحادیه اروپا و در پاسخ به این سوال که خبرگزاری رویترز از برگزاری جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری در قبال تحریم ایران خبر داده است، در نهایت شاهد چه تحولی در روابط ایران و اروپا پس از اعمال تحریم احتمالی خواهیم بود، گفت:  واقعیت این است که روابط در یک ماه گذشته نسبت به قبل عقب گرد داشته و شاید این مساله حتی از زمان ناامیدی اروپا برای دستیابی به توافق هسته‌ای بروز کرده باشد که آقای جوزپ بوررل که همیشه اظهار خوش‌بینی می‌کرد، مواضع ناامیدکننده‌ای را در خصوص امکان دستیابی به توافق مطرح کرد. این ابتدای کار بود و بعد ما با دو تحول مواجه شدیم که نخست وقایع اخیر ایران و دیگری موضوع مراودات ایران و روسیه بود و در نهایت روز دوشنبه هفت وزیر خارجه اروپایی قرار است در خصوص تحریم ایران تصمیم بگیرند؛ همه این موارد موجب شده تا ایران و اروپا از یکدیگر فاصله بگیرند.

وی ادامه داد:  اگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه افرادی را تحریم کنند و ایران نیز براساس هشدار قبلی نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد، شاهد موج جدیدی از سردی روابط با اتحادیه اروپا خواهیم بود که در دهه‌های گذشته چندین بار در موضوعات مختلف به وجود آمده است. با این حال معتقدم نه ایران و نه اروپا از سردی روابط استقبال نمی‌کنند؛ چراکه برای اروپا هنوز هم موضوع هسته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است هرچند می‌خواهند اینطور نشان دهند که ایران علاقه‌ای نسبت به دستیابی به توافق ندارد اما منتظر هستند تا با پایان انتخابات کنگره در آمریکا باز هم مذاکرات را از سربگیرند البته موضوع توافق ایران و آژانس در این رابطه تاثیرگذار است. لذا باید صبر کنیم تا ببینیم شاهد چه اقدامی از سوی اروپا خواهیم بود که بنده معتقد به اقدامی سیاسی و نمادین از سوی اروپا هستم. اعتقاد ندارم در آستانه یک بحران در روابط ایران و اروپا هستیم اما روابط کمی تیره خواهد شد.

وی افزود: به نفع ایران و اروپا است که روابط بیش از این تیره نشود چرا که تبدیل شدن این تنش به بحران روی مذاکرات هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت. امروز یکی از مشکلات ما در داخل نیز همین موضوع توافق است که اگر این میزان طولانی نمی‌شد و در زمان افزایش قیمت انرژی، می‌توانستیم سه میلیون بشکه نفت بفروشیم مردم این میزان احساس ناامیدی نداشته و مشکلات اقتصادی این میزان بر زندگی مردم احساس نمی‌شد. دو سال است که در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه نرسیدیم. باید تلاش کنیم تا این روابط تیره نشده و توافق صورت بگیرد تا با مدیریت درست کشور را از نظر اقتصادی با مدیران توانا مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که هفته گذشته اخباری از سفر استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس به ایران شنیده شد،‌ این سفر با چه اهدافی صورت گرفته. آیا ممکن است موضوع تبادل زندانیان میان ایران و اروپا یا آمریکا در میان باشد، گفت: موضوع تبادل زندانیان را عمانی‌ها پیش می‌برند و دو طرف نیز از این میانجی‌گری رضایت دارند و قطعا مذاکره روی این موضوع در حال انجام است تا همه زندانیان تبادل شوند.

وی ادامه داد: خانم القاق احتمالا به دلیل تغییر دولت در انگلیس راهی ایران شده تا مجددا مواضع را مورد تبادل قرار دهد. همچنین درست است که اتحادیه اروپا نقش واسطه و هماهنگ‌کننده را در مذاکرات بر عهده دارد اما انگلیس دیگر عضو این اتحادیه نیست و احتمالا هماهنگی کامل میان این کشورها دیگر وجود نداشته باشد. در عین حال ممکن است مذاکره‌کننده انگلیس حامل پیامی از سوی آمریکا یا در موضوع آژانس باشد. مساله مشخص این است که توافق دو طرف برای محرمانه نگاه داشتن سفر نشان از اهمیت این سفر دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.