تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 7:58
کد خبر : 149182

یک شایعه: نوبت قربانی شدن پرسپولیس است!!

یک شایعه: نوبت قربانی شدن پرسپولیس است!!

آرمان شرق-گروه ورزش:در مجازی شایعه می‌کنند دفعه قبل استقلال قربانی شد و این‌بار نوبت قربانی شدن پرسپولیس است. چرا نباید به موقع وارد کارزار و تصمیم‌گیری شد تا چنین شایعات بی‌اساسی شکل بگیرد و باعث دردسر و تولید حاشیه برای دولت شود؟ آنهایی که بی‌تدبیری کردند چرا دولت باید تاوان دهد؟ چرا باید در مسوولیت‌ها افراد ناکارآمد انتخاب شوند تا منجر به این شوند که ضربه‌هایی متوجه‌دولت شود؟

یک شایعه: نوبت قربانی شدن پرسپولیس است!!

اعتماد- صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های کشورمان تبدیل به معمایی پیچیده شده است. مشکلی که چند سالی است یقه پرسپولیس و استقلال را گرفته و به نظر می‌رسد امسال هم باید شاهد بروز حواشی پیرامون این دو باشگاه پرطرفدار باشیم و راه‌حلی برای برون رفت از آن نباشد! عمده‌ترین مشکل در راه صدور مجوز صدور حرفه‌ای بحث مالکیت مشترک و همچنین بدهی انباشته شده در این دو باشگاه دولتی است. دو باشگاهی که عملا حمایت مالی از جانب دولت نمی‌شوند اما دخالت در تصمیم‌گیری برای مدیریت در آن از سوی نهادها‌ی دولتی سران afc را دچار حساسیت کرده.

فعلا مثل سال‌های گذشته با وعده خصوصی‌سازی سر رکن اصلی‌ترین مرجع فوتبال در آسیا مثل هواداران این دو تیم گرم است ولی در دقیقه نود تن علاقه‌مندان سرخابی‌ها می‌لرزد که مبادا بازهم تیم‌شان از حضور در آسیا محروم شود. امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال در خصوص تغییر نگرش مدیریتی و اینکه آیا گامی رو به جلو در مدیریت سرخابی‌ها از زمان مدیریتش تا به امروز به وجود آمده یا خیر به خبرنگار «اعتماد» گفت: «اگر بخواهیم راجع به خودمان قضاوت کنیم که قضاوت منطقی نیست و باید افراد قضاوت کنند اما اعتقاد من این است که روز به روز بدتر شده که بهتر نشده، وقتی ما استقلال را تحویل دادیم ریالی بدهکاری نداشت اما بعدها شاهد بودیم که چندصد میلیارد بدهی گذاشتند و الی مشکلات مدیریتی و چالش‌های روحی ر‌وانی برای هواداران و مسائل اقتصادی به وجود آوردند. همه اینها نشان می‌دهد که بدتر شدیم. خب تغییر مدیریت در هر حوزه‌ای نه فقط در استقلال و فوتبال بلکه در بخش‌های مختلف کشور معنایش این می‌شود که شما به سمت جلو حرکت کنید و به این معنی نیست که روز به روز افول کنید و شرایط را تنزل دهید و مشکلات را برای آن تشکیلات یا سازمان بیشتر کنید.»

مدیر ورزشی کشورمان ادامه داد: «متاسفانه علت این است که انتخاب‌ها، انتخاب درستی نیست و انتصابات شاخص ندارد و فاکتورهای لازم برای انتخاب مدیر ندارد. استقلال و پرسپولیس در دهه گذشته که وارد دهه شدیم بر اساس قانون تجارت اداره نشد یعنی اینکه هیات‌مدیره در مجمع سالانه حضور پیدا کند و گزارش حسابرس داشته باشد و مبتنی بر گزارش حسابرس تصمیم‌گیری بر عملکرد باشگاه داشته باشد. می‌دانید که قانون تجارت حاکی از این است که اعضای هیات‌مدیره توسط مجمع انتخاب می‌شود و سیاست‌های کلان را مجمع به هیات‌مدیره تکلیف می‌کند و هیات‌مدیره باید با تصمیمات خودش راهکارهایی را برای محقق کردن آن استراتژی‌ها مشخص و تدوین کند. ضمن اینکه در اولین جلسه هیات‌مدیره بحث انتخاب مدیرعامل است که مدیر هم مجری مصوبات هیات‌مدیره است و نکته مهم‌تر انتخاب یک حسابرس قانونی است که آن حسابرس یا بازرس قانونی گزارش سالانه یک باشگاه و سازمانی که بر اساس قانون تجارت اداره می‌شود را تهیه می‌کند و ورود و خروج مالی و هزینه‌کردها را برای مجمع گزارش می‌کند. وقتی برای این دو باشگاه این اقدام صورت نگرفته چطور می‌شود گفت که باشگاه سودده است یا زیان ده؟»

معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی تصریح کرد: «شما هیچ راهکاری به جز حسابرسی سالانه ندارید که مشخص کند هیات‌مدیره و مدیرعامل در مسیر درست حرکت می‌کند یا خیر یا اینکه مسائل مالی بر اساس استانداردهای قانونی پیش می‌رود یا خیر. جمع‌بندی صحبت‌هایم در این بخش این باشد که وقتی انتخاب‌ها بر اساس قانون تجارت نیست و مجمع سالانه برگزار نمی‌شود و حسابرس قانونی نیست شاهد اتفاقات رنگارنگ هستیم!»

واعظ آشتیانی با اشاره به برنامه‌های پیاده نشده در زمان واگذاری این دو باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی افزود: «رییس وقت سازمان خصوصی‌سازی مدعی شفاف‌سازی بود اما شاهد بودید که بازهم‌این اتفاق رخ نداد. به یک‌باره گفتند استقلال میلیاردها بدهی گذاشته و هزینه‌های کلان کرده یا پرسپولیس همین‌طور‌. به یاد دارید که ادعا کردند پرسپولیس سود داشته یا استقلال بدهی ندارد اما بارها اشاره کردیم که آدرس غلط به مردم می‌دهید و اینطور نیست در این دو سال آنچه به واقعیت پیوست حرف‌های ما بود که درست بود و کاملا آدرس‌های غلط آقایان مشخص شد.»

مدیرعامل پیشین آبی‌ها در خصوص مالکیت مشترک سرخابی‌ها که منجر می‌شود دو تیم مجوز حرفه‌ای نگیرند به خبرنگار «اعتماد» گفت: «afc نگفته که این دو باشگاه که متعلق به دولت هستند از زیر مسوولیت دولت خارج شوند بلکه دولت می‌تواند یکی از این دو تیم را داشته باشد. یا پرسپولیس یا استقلال را دولت می‌تواند حفظ کند و یکی را بفروشد که من بارها پیشنهاد کردم که یکی از این دو باشگاه‌ها را به یکی از حیاط خلوت‌های دولت یا به یکی از خصولتی‌های دولت موقتا واگذار کنند تا مشکل afcبرطرف شود بعد با یک ساز و کار منطقی بروند به دنبال فروش سهام به هر مدلی. اما در این دو سال جز اینکه زمان را از دست دهند دنبال فروش سهام رفتند که عاقبتش را دیدیم که چی شد و عاقبت پولی که گرفتندچی شد! اینجا مشخص می‌شود که افراد در جایگاه خودشان ننشستند. تصمیماتی می‌گیرند که برای باشگاه و مجموعه فوتبال بد است و حتی برای دولت هزینه تراشی‌های سیاسی می‌کنند آن هم به دلیل گوش ندادن به حرف‌های کارشناسی که منجر به این می‌شود که این دو تیم برای فروش بلوکی هم که گذاشتند خریدار نداشتند.»

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه خریدن این دو باشگاه توجیه اقتصادی ندارد در ادامه گفت: «فوتبال ما گران است و اقتصاد فوتبال ما اقتصاد گران است حتی اگر بسته حمایتی دولت هم مصوب شود بازهم‌توجیه اقتصادی ندارد. با فوتبال گران و ورزش گران کسی جلو نمی‌آید. در دنیا شور و هیجان و مشوق‌هایی که حتی برای هواداران به وجود می‌آید توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. یعنی دولت‌ها تدبیر می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که بخش خصوصی‌سازی علاقه‌مند می‌شود تا سرمایه‌گذاری کنند. شما نگاه کنید پاری‌سن ژرمن را چه کسی می‌خرد ؟ کسانی می‌خرند که برداشت‌شان این است که منافع اقتصادی برای‌شان دارد وگرنه فوتبالیست یا ورزشکار مشهور نیستند بلکه افراد اقتصادی هستند. فضای حرفه‌ای ورزش دنیا بسیار با آنچه ما فکر می‌کنیم متفاوت است. ورزش ما گران است و کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. در هر رشته‌ای نگاه کنید مدت کوتاهی آمدند هزینه کردند اما توجیه اقتصادی نداشته و رفتند.»

آشتیانی خاطرنشان کرد: «این نشان می‌دهد ورزش حرفه‌ای ما معیوب است و مغزی برای تولید محتوا که بشود از آن بهره اقتصادی برد، ندارد و تا زمانی که ما تولید مدیران به‌روز نکنیم این شرایط خواهد بود. تنها پول و قانون مشکل‌گشا نیست؛ ما مدیر توانا می‌خواهیم.»

وی در پایان صحبت‌هایش دوباره گریزی به بحث مجوز حرفه‌ای زد و افزود: «afc مهلتی مشخص کرده که اگر تیم‌ها آن را انجام ندهند با چالش مواجه می‌شوند و تصمیماتی گرفته می‌شود که به ضرر باشگاه‌ها می‌شود و همین که شایعات را زیاد‌ می‌کنند. در مجازی شایعه می‌کنند دفعه قبل استقلال قربانی شد و این‌بار نوبت قربانی شدن پرسپولیس است. چرا نباید به موقع وارد کارزار و تصمیم‌گیری شد تا چنین شایعات بی‌اساسی شکل بگیرد و باعث دردسر و تولید حاشیه برای دولت شود؟ آنهایی که بی‌تدبیری کردند چرا دولت باید تاوان دهد؟ چرا باید در مسوولیت‌ها افراد ناکارآمد انتخاب شوند تا منجر به این شوند که ضربه‌هایی متوجه‌دولت شود؟ انتخاب افراد بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم در روزهای باقی مانده برای این دو تیم تصمیم درستی بگیرند.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.