یحیی نان برانکو را می‌خورد؟
دنیای اقتصاد: پیش از ورود به تنه اصلی مطلب لازم است یک نکته را یادآوری کنیم؛ اینکه معتقدیم یحیی گل‌محمدی هم مثل هر مربی دیگری نقاط ضعف و قوتی دارد. مثلا هراس بزرگ او از جوان‌گرایی در زمره نقاط ضعف این مربی قرار می‌گیرد.

او در حال فرسوده کردن تدریجی پرسپولیس است و تعداد پدیده‌های جوان و در خور توجهی که از سوی این مربی به فوتبال ایران معرفی شده‌اند، تناسبی با مدت زمان حضورش روی نیمکت پرسپولیس نداشته است. حتی از برخی رفتارهای این مربی در قبال تعدادی از سرخ‌پوشان قدیمی و شاگردان قبلی خودش هم می‌شود انتقاد کرد یا بالاتر از آن، اساسا مدل انتقالش به پرسپولیس در میانه لیگ نوزدهم را زیر سوال برد. همه اینها را گفتیم که بگوییم نقد و نظرهای متفاوت نسبت به سرمربی پرسپولیس، در جای خود محترم و قابل تامل است. با این حال در این زمینه هم مثل هر کار دیگری باید منصف بود و جانب عدالت را رعایت کرد؛ آنچه به نظر می‌رسد از سوی شماری از منتقدان گل‌محمدی زیر پا گذاشته می‌شود.

این بخشی از تازه‌ترین سخنان بهروز رهبری‌فرد است؛ پیشکسوت پرسپولیس که به نظر می‌رسد این روزها به رهبر منتقدان گل‌محمدی تبدیل شده: «بعد از قهرمانی پارسال به یحیی زنگ زدم تا تبریک بگویم، اما او جواب مرا نداد. بعدا که پرس‌و‌جو کردم گفتند او جواب هیچ‌کس را نمی‌دهد. اگر قرار است جواب ما قدیمی‌ها را ندهد اشکالی ندارد، اما فقط می‌خواهم بگویم بزرگ‌تر از شما آدم‌های زیادی روی این نیمکت نشسته‌اند؛ از علی پروین تا دایی و برانکو. الان هم نوبت شماست که داری نان برانکو را می‌خوری.» جالب اینجاست که زمان حضور همان نفرات «بزرگ» در پرسپولیس هم صابون رهبری‌فرد به تن یک‌یک آنها خورد؛ تا جایی که او بعد از قهرمانی اوایل دهه نود علی دایی در جام حذفی گفته بود: «این جام را عمه من هم می‌تواند ببرد، مهم لیگ است.» حالا هم که یحیی چپ و راست قهرمان لیگ می‌شود، متهم است به اینکه نان برانکو را می‌خورد.

نمی‌دانیم؛ شاید اگر یحیی جواب تلفن رهبری‌فرد را می‌داد، از نظر او تبدیل به یک مربی خوب و کارآمد می‌شد. دیدگاه این پیشکسوت هم شاید به خودی خود آن‌قدرها اهمیت نداشته باشد، اما از آنجا که این مطلب به‌طور مکرر تکرار می‌شود و خیلی‌ها می‌گویند یحیی دارد نان برانکو را می‌خورد، لازم است یادآوری کنیم بیش از ۴ سال از خروج ایوانکوویچ از ایران می‌گذرد. در تیمی که امروز در اختیار گل‌محمدی است، به ندرت نشانی از شاگردان سابق برانکو دیده می‌شود. در این مدت بازیکنان بسیار زیادی به پرسپولیس آمده‌اند و رفته‌اند و سخت است که تصور کنیم تنور برانکو هنوز نان می‌دهد. بله؛ حتما این مربی کروات نقش زیادی در احیای برند پرسپولیس داشت و آن روحیه قهرمانی را که هنوز هم سرمایه بزرگ سرخ‌پوشان است به این مجموعه برگرداند، اما از نظر فنی لازم است به گل‌محمدی پوئن داده شود. او به خوبی موفق شد پرسپولیس را روی ریل نگه دارد. اگرچه این مربی اشتباهاتی هم داشت که بابت آنها تاوان داد (از جمله از دست رفتن قهرمانی لیگ بیست‌ویکم با خریدها و تصمیمات بد) اما فراموش نکنیم در سه دوره از چهار دوره اخیر فاتح لیگ شده، آن هم در حالی که رقبا تا بن دندان مجهز بوده‌اند. کمی انصاف و مدارا، حتما دنیای پیرامون ما را جای بهتری می‌کند.