تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 18:35
کد خبر : 140314

کمبود بودجه‌های فرهنگی جبران می‌شود

کمبود بودجه‌های فرهنگی جبران می‌شود

آرمان شرق-گروه جامعه:مسأله بودجه دغدغه مهمی بود. ما قانونی مصوب کردیم که شرکت‌های دولتی و بانک‌ها را موظف کرده که یک درصد از هزینه‌هایشان را به بخش فرهنگی اختصاص دهند که سهم قابل توجهی از آن در بحث فعالیت‌های نرم افزاری فرهنگی در خارج از کشور است. حوزه فرهنگ و هنر در این دوست از انزوا خارج می‌شود.

کمبود بودجه‌های فرهنگی جبران می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی را مثال زدنی عنوان کرد و در ادامه گفت: برگزاری اجلاس منطقه رایزنان فرهنگی، در راستای سیاست‌های روشن دولت و تاکید شخص رییس جمهوری است که بر همکاری و تعامل جدی با کشورهای همسایه، تاکید شده است.

در ادامه این مراسم  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور است. ما نیاز داریم که این معنا را مدام تکرار کنیم. من در چند جلسه به این چگونگی تأسیس سازمان و وقت دو ساله‌ای که رهبر انقلاب مصروف کردند تا به این الگو و شیوه دست پیدا کنیم اشاره کرده‌ام. امروز هم با گذشت نزدیک به سی سال هیچ الگوی جایگزینی وجود ندارد و نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته یک مجموعه فرهنگی در خارج از کشور داشته باشد.

وی اظهار کرد: از شرایط بودجه‌ای سازمان رضایت نداریم، اما دولت آماده است که این کمبودها را جبران کند. ما در این دوسال زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم کرده ایم. . دیگر پس از دوسال نوبت شعار نیست و باید کارنامه ارائه بدهیم. ما زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر را انجام داده‌ایم و در بحث بودجه نیز در این دو سال با نموداری صعودی روبرو هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مسأله بودجه دغدغه مهمی بود. ما قانونی مصوب کردیم که شرکت‌های دولتی و بانک‌ها را موظف کرده که یک درصد از هزینه‌هایشان را به بخش فرهنگی اختصاص دهند که سهم قابل توجهی از آن در بحث فعالیت‌های نرم افزاری فرهنگی در خارج از کشور است. حوزه فرهنگ و هنر در این دوست از انزوا خارج می‌شود.

وی افزود: ما دو روز پیش مصوب کردیم کسانی که فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور انجام می‌دهند از معافیت صددرصد مالیاتی برخوردار شوند، این که کسی منتظر بنشیند که پولی برسد و کاری انجام دهد کار بزرگی نیست، رایزنی فرهنگی باید از یک کار اداری به یک کار جهادی ارتقا پیدا کند.

اسماعیل افزود: تمام فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر با عدد و رقم قابل بررسی است. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور هم باید به این اعداد و رقم برسیم تا مشخص شود در چه حوزه‌ای موفق بودیم و در چه حوزه‌ای نیاز به تلاش بیشتر دادچریم. وقتی می‌گوییم دولت پاسخگو یعنی هم به مردم پاسخگو باشد و هم در خود دولت پاسخگو و شفاف باشیم. رویکرد ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است، مهم‌ترین و موثرترین قدرت جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف‌های ما در همه جای دنیا شنیده می‌شود. موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز مسئله مورد نظر ما است و هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. گفتگوی ادیانی نیز مبحثی است که با جدیت دنبال خواهد شد، تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.