تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 9:43
کد خبر : 120887

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای امارات به سمت ایران؟

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای امارات به سمت ایران؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:برخی شنیده ها خبر از تغییر ۱۸۰ درجه ای سیاست های برخی کشورهای عربی نسبت به سایر دولت های منطقه داد. وزیر امور خارجه ایران ۱۳ دی ماه سفیر دولت امارات را به حضور پذیرفت.سفیر امارات در این دیدار پیام کتبی عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور را به وزیر امور خارجه ایران تسلیم کرد و توسعه هر چند بیشتر روابط ایران و امارات مورد تأکید قرار گرفت.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای امارات به سمت ایران؟

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: پس از تعرض وزیر امور قومی اسرائیل به صحن مسجد الاقصی، امارات سفر نخست وزیر این رژیم به این کشور را لغو کرد. در همین خصوص اماراتی ها اعلام کردند که سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی به این کشور را لغو کرده است.

این سفر قرار بود هفته آینده انجام شود. امارات همچنین تعرض وزیر امنیت قومی نتانیاهو به صحن مسجد القصی را محکوم کرد.

با وجود هشدارهای شدیداللحن مقاومت فلسطین وزیر امنیت قومی کابینه «بنیامیین نتانیاهو»، صبح سهشنبه به همراه شماری از شهرک نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن های مسجد الاقصی یورش بردند. بن گویر نخستین وزیر کابینه اسرائیل است که طی پنج سال اخیر، به صحن های مسجدالاقصی تعرض می کند. وی پیش از تصدی پست وزارتی نیز بارها با تحریک کردن  صهیونیستها و همراه کردن آنها با خود، به مسجدالاقصی تعرض کرده بود و اعلام کرده بود که پس از انتصاب به عنوان وزیر با اختیارات گسترده تری به هجوم خود به الاقصی ادامه خواهد داد.

وی پیشتر به پلیس اسرائیل اعلام کرده بود که تصمیم دارد طی هفته جاری به مسجد الاقصی حمله کند. اقدامی که با واکنش شدیداللحن جنبش حماس در نوار غزه همراه شد و به اعلام رسانه های عبری، این جنبش از طریق میانجی گر مصری، پیام هشدار شدیداللحنی را به اسرائیل رساند و اعلام کرد که تعرض بن گویر به مسجد الاقصی موجب خواهد شد  وضعیت آرامش نسبی حاکم بر نوار غزه از بین رفته و تا فرودگاه بن گوریون، خبری از امنیت و آرام سازی اوضاع نخواهد بود.

با وجود این هشدار، بن گویر با شماری از شهرک نشینان به مسجدالاقصی یورش برد اما این یورش تنها ۱۲ دقیقه طول کشید و وی تحت تدابیر شدید امنیتی، این مکان مقدس را ترک و از صحن های آن خارج شد. این امر سبب شد تا دولت عربستان بعد از ظهر سه شنبه این اقدام اسرائیل را محکوم کرد.

پس از این اتفاقات بود که برخی شنیده ها خبر از تغییر ۱۸۰ درجه ای سیاست های برخی کشورهای عربی نسبت به سایر دولت های منطقه داد. بر همین اساس حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۱۳ دی ماه «سیف الزعابی» سفیر دولت امارات عربی متحده را به حضور پذیرفت.

سفیر امارات در این دیدار پیام کتبی عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور را به وزیر امور خارجه ایران تسلیم کرد. در این پیام و دیدار توسعه هر چند بیشتر روابط ایران و امارات مورد تأکید قرار گرفت.

اخیرا وزیر خارجه قطر نیز برای همتای ایرانی پیام کتبی فرستاده بود که معاون وزیر خارجه قطر در سفر به تهران این پیام را تحویل وزیر خارجه ایران داد.

«سیف الزعابی» سفیر امارات عربی متحده در ایران که شهریور ماه سال جاری برای ازسرگیری حضور در محل ماموریت به تهران بازگشت سه شنبه ۲۲ شهریور ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

وزارت خارجه امارات عربی متحده ۳۰ مرداد ماه اعلام کرد که بنا به توافق پیشین بین این کشور و ایران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می گردد. در این بیانیه، آمده بود که در چارچوب تقویت روابط با ایران و در راستای ارتقای سطح نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور در سطح سفیر و تماس تلفنی که در تاریخ ۲۶ جولای بین شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران صورت گرفت، «سیف محمد الذعابی» سفیر امارات عربی متحده به تهران باز می گردد و در این سفارتخانه مستقر خواهدشد.

روابط دیپلماتیک ایران و امارات در پی قطع یک طرفه روابط دیپلماتیک عربستان با ایران به سطح کاردار کاهش یافته بود. با این وجود به نظر می رسد در روزهای آینده نیز شاهد بهبود بیش از گذشته روابط فی ما بین باشیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.