تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آبان 1397 - 19:43
کد خبر : 47720

پیروزی دموکرات‌ها از ضدیت ترامپ با ایران و برجام کم نمی‌کند/ترکیب جدید کنگره سیاست داخلی آمریکا را تغییر می‌دهد نه عرصه سیاست خارجی را/تصمیمات مهم در سنا گرفته می‌شود

آرمان شرق–عبدالرضا کنی:  آیا دموکرات ها پس از آغاز حکمروایی بر مجلس نمایندگان به سیاست خارجی آمریکا و علی الخصوص موضوع ایران می پردازند؟ این سؤالی است که پس از نتیجه انتخابات مجلس نمانیدگان آمریکا بلافاصله در ذهن تحلیلگران و کارشناسان نقش گرفت. فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت وگو

آرمان شرقعبدالرضا کنی:  آیا دموکرات ها پس از آغاز حکمروایی بر مجلس نمایندگان به سیاست خارجی آمریکا و علی الخصوص موضوع ایران می پردازند؟ این سؤالی است که پس از نتیجه انتخابات مجلس نمانیدگان آمریکا بلافاصله در ذهن تحلیلگران و کارشناسان نقش گرفت. فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت وگو با خبرنگار آرمان شرق معتقد است از آنجایی که هنوز سنا از آن جمهوری خواهان است و تصمیمات مرتبط با سیاست خارجی نیز با تأیید و تصویب این مجلس به مرحله اجرا درمی آید، تغییرات اندک رخ داده در ترکیب مجلس نمایندگان آمریکا نمی تواند مانع از تداوم سیاست های ترامپ شود هرچند که برخی از تغییرات داخلی در مسأله مهاجرت و مالیات ها می تواند محتمل باشد. شرح این گفت وگو را باهم می خوانیم:

نانسی پولسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که اگر بازرس مولر هم اعلام جرم علیه ترامپ نکند، امکان استیضاح وی بازهم وجود دارد، با توجه به اکثریت یابی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آیا اساساً استیضاح ترامپ امکان پذیر است؟

درست است که دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شدند اما فراموش نکنیم که سنا همچنان در اختیار جمهوری خواهان است و چنین مسأله ای از این بابت دارای اهمیت است که تصمیمات مهم در داخل ایالات متحده آمریکا از سوی سنا اتخاذ و تأیید می شود. پیروزی دموکرات ها چیزی نیست که به اندازه زیادی روی تصمیمات رئیس جمهور آمریکا تأثیر بگذارد، چراکه آن زمانی که یک کنگره تمام جمهوری‌ خواه هم در آمریکا فعالیت می کرد به دلیل برخی از مخالفت هایش با تصمیمات ترامپ، توفیقی در اقدامات و سیاست های رئیس جمهور آمریکا دیده نمی شد.

تبعات اکثریت یابی دموکرات ها در مجلس نمایندگان چیست و سطح معادلات و منازعات سیاسی داخلی ایالات متحده را به کجا می رساند؟

پیروزی دموکرات‌ ها‌ در مجلس نمایندگان آمریکا می‌ تواند شکست های دیگر رئیس جمهور افراطی این کشور در بسیاری از تصمیمات و سیاست گذاری های داخلی را شامل شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گذشته ثابت کرد که بسیاری از لایه های اجتماعی و شخصیت های معتبر از رأی دادن و شرکت کردن در همه پرسی امتناع کرده بودند اما آن چه در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا مشاهده شد این بود که افراد مذکور این بار به پای صندوق های رأی آمده و در انتخابات شرکت کردند. به دلیل برخی از رفتارهای غیر عقلانی و سیاست های خارج از عرف ترامپ این گونه برداشت می شد که  بسیاری از توده های اجتماعی از آینده پیش روی آمریکا ناامید شده اند اما نتیجه انتخابات کنگره نشان داد که هنوز لایه هایی از امیدواری در میان مردم جامعه دیده می شود. به نظر می سرد که قوانین جنجالی مثل مسأله مهاجرت ها و مالیات با وجود چنین مجلسی از نمانیدگان دموکرات، شاهد تغییرات زیادی باشد که باید صبر کرد و دید.

با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا و حضور آنان در دولت و نیز شورای عالی قضایی آیا اکثریت مجلس نمایندگان می تواند مانع جدی در برابر ترامپ و سیاست های او باشد؟

دونالد ترامپ از دقایق اولیه ای که بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تکیه زد، با برنامه ریزی ها و سیاست های تاحدی عجیب و غریب خود نشان داد که در اجرای مطالبات خود بسیار عجله دارد و می خواهد با سرعت زیادی خواسته هایش به مرحله اجرا در آید با پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا که به نوبه خود اتفاقی مثبت ارزیابی می شود، می توان این امید را داشت که ممکن است در سیاست ‌ها‌ی داخلی تاحدی از سرعت و فرصت طلبی رئیس جمهور این کشور ممانعت شود.

نتایج انتخابات چه تاثیری بر عرصه سیاست خارجی ایالات متحده و میدان داری لایه های محافظه کار آن دارد و مشخصا در خصوص ایران آیا می تواند ترمز بازها را در قبال ایران و سیاست های بسیار خصمانه علیه کشورمان بکشد؟

به نظر نمی رسد که در مقابل اقدامات ترامپ علیه ایران ممانعتی ایجاد شود، چرا که چگونگی سیاست خارجه برعهده مجلس سناست و سنا نیز در اختیار جمهوری‌ خواهان است. از طرف دیگر مسائلی مثل ضدیت با برجام چیزی نیست که مجلس نمایندگان بخواهد نقش فعالی در جلوگیری از آن ها داشته باشد. به علاوه به این که دموکرات ‌ها‌ نیز در حمایت از برخی از اولویت های آمریکا مثل بقای رژیم صهیونیستی هیچ گاه از جمهوری خواهان عقب تر نبوده و نخواهند بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.