تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 7:20
کد خبر : 142372

پیام آمریکا در جیب قاصد عراقی

پیام آمریکا در جیب قاصد عراقی

آرمان شرق-گروه بین الملل:بی شک مهم ترین خبر روز گذشته، سفر نخست وزیر عراق به تهران بود. سفری که بلافاصله پس از سفر وزیرخارجه آمریکا به عراق انجام شد تا مشخص شود پیغامی از سوی آمریکا برای تهران آورده می شود.به دنبال این سفر، نخست وزیر عراق با عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد تا مشخص شود این سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیام آمریکا در جیب قاصد عراقی

«آرمان امروز» از سفر نخست وزیر عراق به تهران رمزگشایی می کند؛

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: بی شک مهم ترین خبر روز گذشته، سفر نخست وزیر عراق به تهران بود. سفری که بلافاصله پس از سفر وزیرخارجه آمریکا به عراق انجام شد تا مشخص شود پیغامی از سوی آمریکا برای تهران آورده می شود.

به دنبال این سفر، نخست وزیر عراق با عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد تا مشخص شود این سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در جریان همین دیدارها بود که نخست وزیر عراق عنوان کرد که همه ما از کشتار در غزه که یک انتقام جمعی از مردم این منطقه کوچک است، به شدت اندوهگین هستیم.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: دولت و ملت عراق و همچنین جریان‌های سیاسی داخلی، در قضیه غزه در صف اول حمایت از مردم این منطقه هستند و دولت عراق تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را برای توقف جنایت‌ها در غزه انجام داده است.

مقام معظم رهبری با قدردانی از مواضع خوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه، بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تاکید کرد و گفت: کشور عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه، می‌تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشد و یک خط جدید را در دنیای عرب و جهان اسلام به‌ وجود بیاورد.

ایشان با اشاره به اوضاع غزه و جریحه‌دار شدن دل‌های همه انسان‌های آزاده از این جنایات و قساوت‌ها خاطرنشان کردند: از همان روزهای اولِ حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان دهنده دخالت مستقیم آمریکایی‌ها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ می‌گذرد، دلایل نقش مستقیم آمریکا در هدایت جنایت‌های رژیم صهیونیستی قوی‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی قابل ادامه دادن نخواهد بود.

السودانی همچنین در این دیدار، با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت‌ها تاکید کرد: تمام تلاش ما در وهله اول توقف بمباران‌ها و در مرحله بعد، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه است و در مذاکرات خود با رئیس جمهوری اسلامی در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شد.

نخست وزیر عراق همچنین بر اراده جدی دولت این کشور برای گسترش روابط با ایران و اجرایی شدن توافق‌ها تاکید کرد. اما این همه ماجرا  نبود و وزیرخارجه جمهوری اسلامی تا حدودی در این خصوص رمزگشایی کرد و اظهار کرد: طی سه روز گذشته آمریکایی‌ها به ما پیام دادند که ما به دنبال آتش‌بس هستیم اما آن‌ها در عمل فقط از کشتارجمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در حاشیه دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ایران در کاخ سعدآباد درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفر شب گذشته وزیر خارجه آمریکا به بغداد با جلیقه ضدگلوله گفت: این واقعیت نقش آمریکا در منطقه است. وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در سه روز گذشته از  طرفی به ما پیام داده‌اند که ما به دنبال آتش بس هستیم و اقداماتی را در این ارتباط انجام داده‌ایم اما در عمل آنها فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند. امیرعبداللهیان ادامه داد: ما امیدواریم آمریکا هر چه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.

علی اصغر زرگر، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: مشخصا تنش در خاورمیانه به نفع دولت بایدن نیست و آن ها تلاش می کنند تا از افزایش تنش جلوگیری کنند و مشخصا چنین پیغامی را برای تهران آورده اند. وی افزود: دلایل زیادی از جمله اهمیت انرژی و  بروز جنگ های دیگر سبب شده تا هیچ یک از طرفین علاقه ای به گسترش جنگ نداشته باشند و نخست وزیر عراق نیز حامل این پیام میان طرفین خواهد بود.

نشانه ها حاکی از این است که نه تنها ایران و آمریکا بلکه سایر طرف ها نیز علاقه ای به گسترش آتش جنگ ندارند. این میانجی گری ها با این علت انجام می شود تا سوتفاهم ها برطرف شود و بر اثر یک اشتباه آتش جنگی بزرگ شعله ور نشود.  در این میان سریع ترین راه برای رساندن پیغام به ایران، نخست وزیر عراق بود زیرا در گذشته نیز آن ها چند بار در موضوعات مختلف برای ایران پیغام هایی از سوی طرف های غربی آورده بودند و این نخستین بار نیست که این اقدام را انجام می دهند.  در این عرصه حتی چین و اروپا نیز همراه هستند و به هیچ شکل دنبال جنگ نیستند.. چین به این علت به دنبال جنگ نیست زیرا می داند شلیک نخستین گلوله سبب می شود تا در روند انتقال انرژی جهانی خلل ایجاد شود و این امر سبب می شود تا سرعت توسعه و تجارت چین نیز کاهش پیدا کند.

تقریبا می توان گفت که حتی ابرقدرت ها نیز در این روزها توانایی جنگ را ندارند و صرفا به دنبال کاهش تنش در تمامی عرصه ها هستند. همین امر است که سبب شده تا بارها و بارها مقامات چین و آمریکا دیدار کنند و برای ایران نیز پیام‌های متعدد ارسال شود. اما در این میان لازم است تا با دیپلماسی، حمله به غزه نیز متوقف شود زیرا آمار کشته ها از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته و این وضعیت قابل تحمل نیست.

جنگ تبعات زیادی دارد و در این روزها دولت ها به هر قیمتی حاضر به ورود به جنگ نیستند زیرا می تواند مانند جنگ اوکراین خانمان سوز باشد و جهان را از جهت های مختلف تحت تاثیر قرار دهد و صرفا زندگی را برای طرف های درگیر دشوارتر کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.