تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 8:05
کد خبر : 147018

پشت پرده تبادل پیام ایران و آمریکا

پشت پرده تبادل پیام ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:تنها در صورت پیروزی حماس،  ایران نه در دیپلماسی بلکه در میدان نقش خود را خواهد داشت که نمی تواند منافع کشور را پوشش بدهد.  علت این امر راهبرد غلط سیاست خارجی است که مذاکره وگفت و گو با غرب را در معادلات خاورمیانه مردود می داند . رسم دنیا همیشه بر آن است که از عملیات نظامی دستاوردهای دیپلماتیک داشته باشد ظاهرا اراده  مقامات کشور بر آنست که بر خلاف رسم متداول جهان حرکت کنند .

پشت پرده تبادل پیام ایران و آمریکا

سیدمحمود صدری

 

آرمان امروز : آمریکا وایران به دنبال عدم گسترش جنگ هستند اما مطلوب  نتانیاهو درگیری ایران با آمریکاست از این رو اسرائیل اقدامات متعددی را برای تحقق این امر از جمله ترور سردار سید رضی موسوی در سوریه انجام می‌دهد. اگرچه جنگ بین ایران وآمریکا بعید است و دو طرف از آن پرهیز می کنند اما تحولات دریای سرخ و تحریکات اسرائیل خالی از خطر نیست . جنگ غزه در به تعویق افتادن روابط اسرائیل و عربستان و مطرح شدن مسئله فلسطین دارای جنبه مثبت بود   اما سبب گردید که مذاکرات ایران وآمریکا متوقف گردد.  مذاکراتی که می توانست پس از آزادی زندانیان در زمینه های دیگر گسترش یابد و نوعی تنش زدایی در بر بگیرد. جنگ غزه امتیاز زیادی به روسیه و چین بخشید.

روس ها در مورد اکراین فشار کمتری را دریافت می‌کنند و چینی ها از سرگرمی مجدد  آمریکا در خاورمیانه استقبال می نمایند .

در واقع  تنش در خاورمیانه و بدتر شدن روابط ایران وآمریکا، باعث شده است این کشور که اولویت صد در صد را به مهار چین می داد اکنون بخشی از توجه خود  را به خاورمیانه اختصاص دهد.

متاسفانه جمهوری اسلامی از این کمک به روسیه و چین نمی تواند ما به ازایی دریافت کند.  اسرائیل پس از تخریب و بمباران های وسیع اکنون مرحله سوم عملیات را که کاهش بمباران خواهد بود بر گزیده است .

در مرحله سوم فشارها کمتر بر  اسرائیل وارد خواهد شد در عین‌حال که نیروهای نظامی برای قلع  و قمع حماس باقی خواهند بود .

همچنین در این مرحله ترور فرماندهان مقاومت در دستور کار است .فاکتوری که اسرائیل در آن دست برتر را دارد .

مسئله حماس به هر صورتی که حل شود ایران به عنوان یک بازیگر کنار گذاشته می‌شود و عربستان و ترکیه وامارات و دول دیگر عربی نقش آفرین خواهند بود . تنها در صورت پیروزی حماس،  ایران نه در دیپلماسی بلکه در میدان نقش خود را خواهد داشت که نمی تواند منافع کشور را پوشش بدهد.  علت این امر راهبرد غلط سیاست خارجی است که مذاکره وگفت و گو با غرب را در معادلات خاورمیانه مردود می داند . رسم دنیا همیشه بر آن است که از عملیات نظامی دستاوردهای دیپلماتیک داشته باشد ظاهرا اراده  مقامات کشور بر آنست که بر خلاف رسم متداول جهان حرکت کنند .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.