10واقعیت باورنکردنی!

دنیای اقتصاد : روزهای سیاه پرسپولیس با یک تساوی غیرمنتظره دیگر برابر استقلال خوزستان ادامه یافت؛ در دیداری که سرخ‌پوشان دو بار برابر قعرنشین لیگ برتر عقب افتادند و به بازی برگشتند، اما توان کافی برای کسب پیروزی نداشتند. به این ترتیب آنها در رتبه پنجم جدول قرار گرفتند و باید دعاگوی فولاد باشند که از ذوب‌آهن مساوی گرفت و اجازه نداد قرمزها به رده ششم سقوط کنند! وضع پرسپولیس خوب نیست و همه ایران امروز این مساله را به وضوح می‌دانند؛ اما شاید مروری بر چند واقعیت باورنکردنی درباره شرایط سرخ‌ها، عمق فاجعه را بهتر نشان بدهد.

۱-تنها کسب یک پیروزی در ۹دیدار اخیر؛ این آمار تکان‌دهنده از زمان پایان بازی با استقلال خوزستان مدام درباره پرسپولیس تکرار شده است و خودش به اندازه کافی همه چیز را نشان می‌دهد. قرمزها در ۵۰روز گذشته فقط هوادار را برده‌اند که آن روز هم نمایش قابل قبولی نداشتند و به ثمر رسیدن یک گل به خودی نجاتشان داد.

۲-  بدتر از خود این آمار، عملکرد کیفی سرخ‌پوشان است. تقریبا هیچ‌کدام از ناکامی‌های پرسپولیس در دو ماه اخیر طوری نبوده که آدم فکر کند حق آنها بوده برنده شوند. تیم‌هایی مثل ملوان، هوادار و استقلال تاجیکستان (در بازی برگشت) حسابی پرسپولیس را آزار دادند و اگر درخشش علیرضا بیرانوند نبود، الدحیل در تهران حتی می‌توانست گل‌های بیشتری به این تیم بزند.

یحیی2 copy

۳ –  یحیی گل‌محمدی در این مسابقه به‌طور ناگهانی سیستم تیمش را از ۴مدافع به ۳مدافع تغییر داد تا شاید استحکام ساختار دفاعی تیم را افزایش بدهد. نقشه او کاملا موثر بود؛ قعرنشین لیگ برتر که در ۱۲بازی قبلی خود ۶گل به ثمر رسانده بود، در همین یک دیدار ۲گل به سرخ‌پوشان زد!

۴ – پرسپولیس با ۱۵گل زده ضعیف‌ترین خط حمله لیگ برتر را بین ۵تیم بالای جدول در اختیار دارد. این تیم کمتر از نصف سپاهان گل زده است. اصفهانی‌ها تاکنون ۳۲گل به ثمر رسانده‌اند و مدعی اول فتح عنوان قهرمانی هستند. خبر بدتر برای پرسپولیس این است که حتی تیم‌های نه چندان پربضاعت ملوان و شمس‌آذر به ترتیب ۴ و ۳گل بیشتر از سرخ‌پوشان به ثمر رسانده‌اند!

۵ – هنوز به اندازه کافی درباره آمار افتضاح خط حمله پرسپولیس متقاعد نشده‌اید؟ پس اجازه بدهید اضافه کنیم که حتی تفاضل گل سپاهان هم ۷ تا از کل گل‌های زده سرخ‌پوشان بیشتر است. قرمزها ۱۵گل زده‌اند و آوراژ سپاهان ۲۲ است. آنها در مقابل ۳۲گلی که زده‌اند، ۱۰گل دریافت کرده‌اند.

۶ – بازی با این پرسپولیس، برای تیم‌های بحران‌زده هم یک نعمت بزرگ است. در شرایطی که این هفته محمود فکری و مهدی رحمتی، سرمربیان هوادار و نساجی به خاطر شکست‌های پرگل برابر سپاهان و استقلال از کار خود کنار رفتند، تساوی با پرسپولیس موجب تثبیت موقعیت سیروس پورموسوی روی نیمکت استقلال خوزستان شد. این همان اتفاقی است که در پی مساوی با سرخ‌پوشان برای عبدالله ویسی در نفت آبادان هم رخ داد و در ورزشگاه آزادی او را به پایکوبی وا داشت!

۷ – برای تاکید بر میزان آسیب‌پذیری پرسپولیس کافی است این نکته را هم در نظر بگیریم که الدحیل قطر در ۶بازی اخیر خود فقط موفق به شکست سرخ‌پوشان شده است. تازه این اتفاق در مسابقه‌ای رخ داد که الدحیل نیازی به کسب امتیاز از آن نداشت و با حذف از لیگ قهرمانان آسیا، آن دیدار را به چشم مسابقه تشریفاتی می‌دید!

۸ – اگر جدول مسابقات را بر اساس نتایج رقم‌خورده در ۳۰دقیقه ابتدایی بازی‌ها ردیف کنیم، پرسپولیس در رده دوازدهم قرار می‌گیرد! سرخ‌پوشان در این بازه زمانی فقط ۲گل زده‌اند و ۲گل هم خورده‌اند. این یعنی آنها که زمانی به ارائه نمایش‌های توفانی در آغاز بازی معروف بودند، امروز در اغلب مسابقات مشغول اتلاف وقت در دقایق آغازین هستند و تا وقتی مجبور نشوند، رو به بازی ریسکی نمی‌آورند. قرمزها عمدتا ترجیح می‌دهند دقایق ابتدایی را با رد و بدل کردن پاس‌های عرضی بی‌ثمر بین بازیکنان خودی سر کنند.

۹ – پرسپولیس در این فصل از ۴بازی با «استقلال»ها تنها صاحب یک برد شده است. آنها مسابقه رقت با استقلال تاجیکستان را بردند، در بازی برگشت با این تیم مساوی کردند و طی دو هفته اخیر هم به ترتیب برابر استقلال تهران و استقلال خوزستان با نتایج مساوی متوقف شده‌اند.

۱۰ – مهدی عبدی، مهاجم مازاد اعلام‌شده یحیی گل‌محمدی که راهی تراکتور شد، در تیم جدیدش طی ۷۴۳دقیقه بازی ۵گل به ثمر رسانده؛ هر ۱۴۸ دقیقه یک گل. این در حالی است که شهاب زاهدی، مهاجم جذب‌شده از سوی یحیی گل‌محمدی همین پنج گل را در طول ۱۲۱۷دقیقه به ثمر رسانده؛ هر ۲۴۳دقیقه یک گل!