تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 8:02
کد خبر : 123345

واکنش روزنامه اصلاح طلب به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی :بیانیه چاره نیست؛ میز مذاکره را آماده کنید

واکنش روزنامه اصلاح طلب به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی :بیانیه چاره نیست؛ میز مذاکره را آماده کنید

آرمان شرق-گروه بین الملل:در این فرصت که غربی‌ها نیز بر راه و روش دیپلماسی تاکید دارند باید به سمت توافق حرکت کرد و مقدمات این طرح را چید زیرا اگر این فرصت نیز از دست برود ممکن است کار در ادامه به مراتب سخت تر شود و مجبور باشیم امتیازات به مراتب بیشتری به طرف مقابل بدهیم

واکنش روزنامه اصلاح طلب به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی :بیانیه چاره نیست؛ میز مذاکره را آماده کنید

آرمان امروز- رضا پورحسین: آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی درخصوص مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آن چه که ایران پیشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند.
در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آمده است، ما متوجه گزارش آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی درخصوص اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهایش بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شده‌ایم. این سانتریفیوژها اورانیوم غنی‌ سازی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در نیروگاه غنی‌سازی فردو واقع هستند.
همانطور که آژانس عنوان کرده است، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هسته‌ای مغایر نیست. عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود. تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌ های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود.
تروئیکای اروپا اذعان کردند که تولید اورانیوم غنی ‌سازی شده با خلوص بالا در نیروگاه غنی‌سازی فردو تهدیدات اشاعه هسته‌ای بزرگی در پی دارد و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.
آمریکا و تروئیکای اروپایی همچنین در بیانیه مشترک خود آورده‌اند: اقدامات ایران از آنجایی که به اعمال تعهدات راستی‌آزمایی و شفافیت ذیل برجام خاتمه داده (ازجمله با خاتمه دادن به پروتکل الحاقی برای قریب به دو سال)، بسیار بیشتر نگران‌کننده است. ایران همچنین هیچ پاسخ معتبری به سوالات برجسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تحقیقات پادمانی آژانس ارائه نکرده است؛ با وجود این که دو قطعنامه در این خصوص توسط شورای حکام طی سال گذشته تصویب شده است.
در انتهای بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است: ما از ایران می‌ خواهیم که از تمامی تعهدات قانونی اش ذیل توافق پادمانی جامع با آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و همکاری کاملی با آژانس در اجرای پادمان ‌های موثر در فردو داشته‌باشد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت ‌و گویی درباره اظهارات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی که در یکی از خبرگزاری‌های بین المللی منتشر شده است، گفته بود: اگر این مطلب را گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او بروز شده نباشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در فردو تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است. بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آن‌ها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آن ‌ها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد؛ ضمن این‌که امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.
مرتضی مکی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در این خصوص می گوید: واکنش اروپا به گزارش اخیر آژانس به این علت است که آن ها می خواهند بر هر موردی تاکید کرده و از آن استفاده کنند تا امتیاز بیشتری از ایران پای میز مذاکره بگیرند.
وی افزود: امروز در میان غربی ها اجماع علیه ایران وجود دارد و نتانیاهو تلاش می کند این اجماع علیه ایران شکل و شمایلی تند به خود گیرد. امروز آن ها تلاش می کنند تا برجام را به مرگ قطعی برسانند اما به علت این که این امر به نفع هیچ یک از طرفین نیست، هنوز به سمت مرگ برجام گام برنداشته اند.
مکی ادامه داد: امروز مسئولان ایران باید هوشمندانه عمل کنند و ایران نباید در تله غربی ها بیفتد و نباید واکنش تندی به این فشارها داشته باشد تا از روزنه های دیپلماسی به توافقی مطلوب دست پیدا کنیم. این توافق برای به آرامش رسیدن و صلح و ثبات بسیار مفید است و نباید اقدامی انجام داد که مرگ آن حتمی شود.
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر رویکردی سیاسی و غیرعادلانه داشته است اما این به معنای این نیست که نمی شود با این مجموعه همکاری سازنده داشت. باید به این سمت حرکت کرد زیرا اگر ایران در شورای حکام محکوم شود، کار به مراتب سخت تر می شود.
این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: این مسیر سختی است و هر اتفاقی می تواند تبعات گسترده ای داشته باشد و بر همین اساس باید هوشمندانه عمل کرد. تفاهم با آژانس و تصمیم سخت به معنای دادن امتیاز نیست بلکه هزینه های کشور را کاهش می دهد.
مکی تصریح کرد: در این فرصت که غربی‌ها نیز بر راه و روش دیپلماسی تاکید دارند باید به سمت توافق حرکت کرد و مقدمات این طرح را چید زیرا اگر این فرصت نیز از دست برود ممکن است کار در ادامه به مراتب سخت تر شود و مجبور باشیم امتیازات به مراتب بیشتری به طرف مقابل بدهیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.