تشنه، از چشمه رونالدو؟

دنیای اقتصاد : با قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، بدون تردید دشوارترین و جذاب‌ترین قرعه ممکن به پرسپولیس خورد. سرخ‌پوشان در این مرحله با النصر عربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان هم‌گروه شده‌اند و کار بسیار دشواری برای صعود به مرحله بعد دارند. مخصوصا که مرحله گروهی این مسابقات با حضور ۴۰ تیم برگزار می‌شود و صعود تیم‌های دوم به دور بعد قطعی نیست.

این یعنی قرمزها یا باید صدرنشین گروه مرگ شوند یا یکی از تیم‌های برتر دوم گروه‌های ۱۰ گانه لقب بگیرند که حقیقتا کار دشواری است. پیش از این سختی اما نخستین چیزی که به چشم آمد، تقابل پرسپولیس با النصر بود؛ تیمی که با جذب کریس رونالدو به پیش‌قراول تغییرات بزرگ در فوتبال عربستان تبدیل شد و حالا یک دو‌جین ستاره دیگر را هم از قبیل سادیو مانه، تالیسکا و بروزویچ کنار او قرار داده است. طبق برنامه مسابقات، نخستین بازی خانگی سرخ‌پوشان اواخر شهریور برابر همین النصر خواهد بود که می‌تواند فرصت حضور یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال را در ورزشگاه آزادی فراهم کند. با این حال گویا موانعی در مسیر ملاقات ایرانی‌ها با رونالدو وجود دارد که ممکن است باعث شود هواداران ایرانی از این چشمه، با لب تشنه برگردند.

نخست آنکه با وجود بهبود روابط ایران و عربستان، هنوز به‌طور رسمی خبر لغو برگزاری مسابقات دو طرف در زمین ثالث اعلام نشده و در این مورد مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال آسیا برقرار است. به تازگی هم یکی از روزنامه‌نگاران سرشناس فوتبال عربستان اعلام کرده مسابقات نمایندگان دو کشور در این فصل هم در زمین بی‌طرف خواهد بود.

مانع بعدی فقدان سیستم کمک‌داور ویدئویی یا VAR در ایران است. هر چه در این سال‌ها در این مورد فریاد زدیم، کسی صدای منتقدان را نشنید و حالا ممکن است نبودن این سیستم در ایران، فرصت میزبانی از لیگ قهرمانان آسیا را از نمایندگان ایران بگیرد. البته وزارت ورزش مدعی شده خود AFC تجهیزات مربوط به کمک‌داور ویدئویی را به‌طور موقت در ورزشگاه‌های آزادی و نقش جهان نصب خواهد کرد تا میزبانی ایران برقرار باقی بماند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد به احتمال فراوان خبری از برگزاری مسابقات در کشورمان نخواهد بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان برگزاری مسابقات مرحله گروهی را اعلام کرده که در این میان فقط مقابل محل میزبانی تیم‌های ایرانی عبارت «نامعلوم» درج شده. این موضوع، امکان برگزاری مسابقات در ایران را مبهم‌تر از گذشته کرده است.

مساله تعمیرات خود ورزشگاه آزادی هم هست. به هر حال می‌دانید که سکوها در حال بازسازی است و اصلا مسابقات سه هفته اول لیگ در این ورزشگاه، به همین دلیل بدون تماشاگر برگزار شد. روشن نیست که تا زمان برگزاری مسابقه پرسپولیس با النصر که فقط سه هفته دیگر خواهد بود، آیا این مشکلات رفع می‌شود یا نه. فراموش نکنیم طبیعتا برای تماشای کریس رونالدو اشتیاق بی‌حد و حصر وجود دارد و فعال شدن تنها بخشی از سکوهای ورزشگاه آزادی کافی نخواهد بود.

فشار عربستانی‌ها را هم نادیده نگیرید. همین چند روز پیش یکی از خبرنگاران سرشناس آنها به نام نواف الاسیوی با انتشار تصاویری از برخی قسمت‌های کم‌کیفیت چمن ورزشگاه آزادی نوشته بود: «رونالدو را می‌خواهید روی این زمین بیاورید.» خب البته باید خدا را شکر کنیم که الاسیوی هنوز چمن نقش جهان را ندیده است، وگرنه خیلی بیشتر از رونالدو، نگران کریم بنزما و سایر بازیکنان الاتحاد می‌شد! به هر حال این فشارها هست و یادمان نرود کنفدراسیون فوتبال آسیا پنج سال پیش برای موافقت با برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در آزادی، حدود صد ایراد از این ورزشگاه گرفت.

غائله تکراری ورود بانوان به ورزشگاه هم هست که خب البته با توجه به تجارب قبلی در آزادی، این یکی خیلی سد محکمی به نظر نمی‌رسد.

و نهایتا اینکه اگر همه این موانع از پیش‌رو برداشته شود و النصر برای بازی با پرسپولیس به تهران بیاید، باز تماشاگران ایرانی قادر به حضور در ورزشگاه نخواهند بود. چرا؟ چون صفحه اینستاگرامی رسمی باشگاه پرسپولیس دو سال پیش در پستی بازی با گوا را با لشکرکشی نادرشاه افشار به هندوستان مقایسه کرده بود که AFC به همین دلیل سرخ‌پوشان را به برگزاری یک بازی بدون تماشاگر محکوم کرد؛ جریمه‌ای که بعد از یک فصل غیبت پرسپولیس در آسیا، حالا و در این بازی باید اعمال شود!


پرسپولیس- النصر در امارات؟

عصر دیروز نواف التمیمی، خبرنگار عربستانی اعلام کرد تصمیم AFC در مورد انتخاب زمین بی‌طرف برای بازی النصر با پرسپولیس قطعی بوده و امارات به عنوان کشور ثالث در این مورد انتخاب شده است.