تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 23:15
کد خبر : 133094

نشست شورای امنیت در باره قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران در ماه جولای؟

نشست شورای امنیت در باره قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران در ماه جولای؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می دهد که در مورد پهپادهای ایرانی استفاده شده در اوکراین تحقیق کند و چرا گوترش این تحقیقات را انجام نمی دهد ؟ گفت: دبیرخانه سازمان ملل همچنان درحال تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده در خصوص ارائه پهپادهای ایرانی به اوکراین در مغایرت با پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما در زمان لازم نتایج این بررسی ها را به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.

نشست شورای امنیت در باره قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران در ماه جولای؟

ایرنا- فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران در ماه آینده میلادی (جولای) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی به همراه سفرای اوکراین، فرانسه، انگلیس و آلبانی در هراس از همکاری نظامی تهران – مسکو، ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه را تکرار و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کشورها اعلام کرده اند قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می دهد که در مورد پهپادهای ایرانی استفاده شده در اوکراین تحقیق کند و چرا گوترش این تحقیقات را انجام نمی دهد ؟ گفت: دبیرخانه سازمان ملل همچنان درحال تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده در خصوص ارائه پهپادهای ایرانی به اوکراین در مغایرت با پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما در زمان لازم نتایج این بررسی ها را به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.

معاون سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: گزارش بعدی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست در سطح کارشناسان با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در اواخر این ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و جلسه شورای امنیت نیز انتظار می رود ماه آینده – جولای- برگزار شود.

سفیر آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست شورای امنیت به همراه سفرای اوکراین و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلبانی ادعا کرد: همکاری نظامی ایران و روسیه به ادامه جنگ بیرحمانه روسیه علیه اوکراین کمک می کند.

وی مدعی شد:  اوایل این ماه آمریکا اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می داد ایران چگونه پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می دهد و همچنین به این کشور در ساخت کارخانه پهپاد کمک می کند. اوکراین و انگلیس نیز شواهد بدست آمده از پهپادهای بدست آمده ایرانی در اوکراین را به سازمان ملل ارائه کرده اند. روسیه نه تنها صدها پهپاد مهاجر و شاهد ایران را در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دریافت کرده است بلکه اکنون با ایران همکاری می کند تا این تسلیحات را در داخل خاک خود تولید کند.

گرینفیلد در ادامه ادعاهایش افزود: روسیه از این پهپادها برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و قتل غیرنظامیان این کشور استفاده کرده است. اقدامات ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می کند. این قطعنامه (۲۲۳۱) ارسال این تسلیحات پیشرفته از ایران به سایر کشورها را بدون تاییدیه شورای امنیت ممنوع می کند. سازمان ملل باید به درخواست های روز افزون جامعه بین المللی برای رسیدگی به این اقدامات را بررسی کند.

گرینفیلد در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل سازمان ملل اختیار تحقیقات در خصوص این ادعاها را دارد؟ گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می دهد تا این موارد نقض قطعنامه را بررسی کند و ما از سازمان ملل می خواهیم این تحقیقات  را فورا انجام دهد.

اما واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به اظهارات گرینفیلد گفت که برخلاف ادعای سفیر آمریکا در خصوص اختیارات تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ باید بگویم این قطعنامه چنین اختیاراتی را در اختیار یک گروه از کارشناسان که دارای صلاحیت لازم نیستند، قرار نمی دهد.

نبنزیا اضافه کرد: ما از دبیرکل سازمان ملل انتظار داریم که به وظایف خود عمل کند و تسلیم فشار گروهی از کشورها نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد  نیز روز جمعه به وقت محلی افزود: سخنان سفیر آمریکا در محل رسانه ای شورای امنیت سازمان ملل (Stakeout) از طرف آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس و اوکراین، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است. از آنجا که آنها نتوانسته بودند، خواسته غیرقانونی خود برای ورود دبیرخانه قطعنامه ۲۲۳۱ به موضوع پهپادها را به دبیرکل تحمیل کنند، از طریق نامه نگاری های سازماندهی شده و این نوع نمایش های سیاسی، به دنبال تاثیرگذاری روی گزارش نوبه ای (دوره ای) شش ماهه دبیرکل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: فشار آنها برای عدم بررسی این گزارش در موعد طبیعی خود در این ماه میلادی به ریاست امارات در شورای امنیت و انتقال آن به ماه بعد در دوره ریاست انگلیس بر این شورا، به وضوح اهداف مغرضانه آن ها را آشکار می سازد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل  تصریح کرد: ایران ضمن رد این اتهامات بی اساس صریحا و مکررا اعلام کرده دخالتی در این جنگ ندارد و این جنگ نمی تواند طرف بازنده و برنده داشته باشد و تمامی تلاش ها باید بر پایان دادن هر چه سریعتر این جنگ و حل ریشه ای دلایل بروز جنگ برای استقرار صلح پایدار باشد.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شد و گزارش جدید دبیرکل، پانزدهمین گزارش خواهد بود. بر اساس زمان بندی تعیین شده ، این گزارش باید در ماه جاری میلادی (ژوئن) که امارات متحده عربی ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد، ارائه شود اما آمریکا، انگلیس و حامیان غربی آنها با اهداف مغرضانه ارائه این گزارش را به ماه بعدی میلادی (جولای) که انگلیس ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، موکول کرده اند.

در گزارش قبلی دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، به رغم فضاسازی ها، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشد. گوترش در آن گزارش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرد. این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود ، مدعی شده بودند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است .

تلاش های غرب تاکنون موفق نبوده و گوترش در گزارش خود بیانیه‌ای قطعی در این باره صادر نکرده است.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش، همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

جمهوری اسلامی ایران می گوید بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهوری روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.