تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 8:18
کد خبر : 105299

نخستین استیضاح درون گروهی اصولگرایان

نخستین استیضاح درون گروهی اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست :حدود یک هفته پس از خداحافظی حجت عبدالملکی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کابینه سیزدهم و قوت گیری اخبار درباره ترمیم تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، هیات رئیسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام یکی از طرح‌های استیضاح را اعلام وصول و به کمیسیون مربوط ارجاع کرد.

آرمان شرق-گروه سیاست :حدود یک هفته پس از خداحافظی حجت عبدالملکی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کابینه سیزدهم و قوت گیری اخبار درباره ترمیم تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، هیات رئیسه یازدهمین دورهآرمان شرق-گروه سیاست :حدود یک هفته پس از خداحافظی حجت عبدالملکی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کابینه سیزدهم و قوت گیری اخبار درباره ترمیم تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، هیات رئیسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام یکی از طرح‌های استیضاح را اعلام وصول و به کمیسیون مربوط ارجاع کرد.

نخستین استیضاح درون گروهی اصولگرایان

روزنامه آرمان امروز در تیتر یک امروز خود نوشت:در دو سالی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، با وجود امضای طرح‌های گوناگون استیضاح از سوی نمایندگان، هیچ طرح استیضاحی در مجلس یازدهم اعلام وصول نشد؛ اما دیروز سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «هم اکنون درخواست‌های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به هئیت رئیسه ارسال شده است. در جلسه یکشنبه هیات رئیسه، براساس مباحثاتی که مطرح شد و نیز طبق‌زمان بندی ثبت درخواست‌ها برای استیضاح، طرح استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارسال شد.»

در صورتی که درخواست استیضاح وزیر صمت پس از طی مراحل ارجاع به کمیسیون تخصصی، به صحن علنی مجلس برسد، این نخستین استیضاحی است که در دوره حاکمیت یک‌دست اصولگرایان در سه قوه رخ می‌دهد و به نوعی استیضاحی درون‌جناحی به شمار می‌رود. همچنین فاطمی امین نخستین عضو دولت سیزدهم است که درخواست استیضاح او، وارد طی روند اجرایی خود شده است.

بر اساس ماده ۲۲۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، «هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع نماید. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک ‌هفته ضمن اطلاع‌رسانی به استیضاح‌کنندگان و دعوت کتبی وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی نماید. پس از مدت مذکور درصورتی که حداقل ده ‌نفر از امضاء‌کنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می‌شود.»

در ادامه این ماده قانون آمده است:‌ «پس از طرح استیضاح در جلسه علنی کاهش امضای نمایندگان تأثیری در مطرح شدن استیضاح ندارد و وزیر موظف است ظرف ده روز در مجلس حاضر شود.»

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.